Jump to content
Annons

Recommended Posts

spox (oregistrerad)
Postat

Har några enkla frågor. Jag har ganska nyligen börjat spela in min musik och har några frågor jag hoppas få svar på.

Skillnad på mixning och mastring? I vilket skede är det man ställer in eq och lägger på reverb osv?

Jag har en kompressor (behringer composer) och ett behringer mixerbord, med fantommatning och inbyggda effekter som jag kan lägga till direkt på inspelningen. Min fråga om detta är:

1. Vinner jag nåt på att lägga på effekter i själva inspelningen med hjälp av mixern, eller är det bäst att spela in torrt och lägga på i efterhand?

2. När jag lirar in akustisk gura, räcker det då med min kondensator-mic (Röde NT1000) och mixerns fantommatning, och micka upp klanglådan. (rikta micken mot 12e bandet för att inte få grumligt basljud). Eller bör man micka en förstärkare som man kör guran i? ( modell typ trubadurstärkare)

Tacksam för alla svar.

/ Gustav

Annons
Postat

Jag ska inte skriva i sten men när man mixar så klipper man ihop låten, ställer nivåer, panorerar, lägger effekter, komprimerar och sådant.

När mixen är klar går man till mastering. Då ger man sig på hela mixen i helhet och komprimerar, normaliserar och eq:ar. Man gör den klar för sitt tänkta medium (cdskiva, kasett, LP, mp3)

Jag tippar på att effekterna i ditt behringerbord inte håller högsta kvalité men om du har en trött dator så skulle du kunna göra grejjerna redan i bordet. Nackdelen är dock att de redan är processade när de når datorn och då har du inget att gå tillbaka till. Säg att du har en grymm tagning och så har du lagt på ett reverb på sången.

Senare kommer du på att reverbet är helt fel eller inte alls ska vara där.

Det räcker gott att micka upp guran vid 12e bandet. Det beror såklart helt på vad du är ute efter men det är ganska ovanligt att gå via en stärkare när man spelar in akustisk gitarr.

spox (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Okej. Men är det nåt fel att komprimera, och lägga på reverb samt delay direkt i cubase?

Och sen en annan fråga. Skillnaden på cubase SX 1.0 och 2.0 ? Är det mest att 2.0 är mer buggfritt?

Redigerat av spox
Postat
Okej. Men är det nåt fel att komprimera, och lägga på reverb samt delay direkt i cubase?

Och sen en annan fråga. Skillnaden på cubase SX 1.0 och 2.0 ? Är det mest att 2.0 är mer buggfritt?

Det är absolut inget fel med att lägga till effekterna i cubase. De flesta jobbar så. Om du vill, och har möjlighet, att dra grejjerna via en extern enhet (kompressorn i din mixer t ex) så ska du självklart prova och lyssna vad som låter bäst.

Som sagt, de flesta hobbypulare som inte är gjorda utav pengar jobbar mest med digitala effekter. Det finns hur många som helst och en hel del är dessutom gratis (sök på forumet).

Jag har själv aldrig använt cubase sx 1 men jag kan svara med säkerhet att sx2 innehåller mycket mer än bara bugfixar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.