Jade (oregistrerad) Postat 20 mars 2004 Postat 20 mars 2004 Hejsan! Är det någon här, som har någon erfarenhet of Elektron SPS-1, Akai MPC-1000 eller Akai MPC 2000XL? Måste få en bättre uppfattning om för och nackdelar. /Jade
Lundin Postat 22 mars 2004 Postat 22 mars 2004 Tja...jag kan bara tala för MPC 2000 XL...jag hade en sådan förut och den är väldigt lättjobbad..och det går snabbt att mecka ihop fungerande trumgrejer.. Min var fullexpanderad, 8 in och ut, FX-kortet, 32Mb RAM, SCSI-ZIP 250Mb m.m Tyvärr passade den inte mitt arbetssätt... Jobbar du enbart med den och den inbyggda sequencern kommer du få mycket skoj...men ska du synca till Cubase eller någon annan sequencer får du bereda dig på en hel del kring-jobb som att spara alla ljuden, inställningar m.m.... allt detta + ett operativsystem som är stenåldrigt, buggigt och väldigt llllååååååååååååånnnnnnnnnnnggggggssssaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmmmt... och dessutom känslig diskhantering... klara du detta är det ett klockrent köp....om du har 10.000:- över p.s Är det en Trum-sampler du ska ha då? /D
Jade (oregistrerad) Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 (redigerat) Hmm, jag tror nog ändå att jag skall köra på Elektron SPS-1. Enda anledningen till att skaffa MPC-1000 hade varit för sequencern, men jag kommer ändå att använda cubase. Dessutom är jag inte så pigg på att använda samples, eftersom det var så jag jobbade förut. Nu är det hårdvara som gäller! Är det inte meckigt att ladda all data med disketter? Har för mig att MPC-2000XL inte kör med minneskort. Det konstiga med MPC-1000 är att den inte har någon delay-funktion. Redigerat 23 mars 2004 av Jade
Lundin Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 Inte meckigt om man körde en 250Mb SCSI-ZIP istället för disketter... MPC 2000XL har inte någon slot för minneskort Interna diskettstationen går ju inte att använda... då skrattar ju folk åt en.. 😆 Men det finns ju en massa trummaskiner från andra tillverkare, som dessutom är hybrider mellan synt/sampler/trummaskin... /D
Jade (oregistrerad) Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 (redigerat) Jag känner en kille som körde med disketter i sin MPC-2000xl och det höll på att göra honom galen... till den grad att han sålde den 😏 . Jag förstår honom, men om det går att porta en zip-drive är det ju inga större problem. Förresten, vad använder du nu? Redigerat 23 mars 2004 av Jade
Baltazar Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 Jag känner en kille som körde med disketter i sin MPC-2000xl och det höll på att göra honom galen... till den grad att han sålde den 😏 . Jag förstår honom, men om det går att porta en zip-drive är det ju inga större problem. Förresten, vad använder du nu? Ska tala om att disketter är det ända som gäller 🙂 kör det på min s900 😄 (beror iof på att de inte finns någon annan möjlighet 🙂)
Jade (oregistrerad) Postat 24 mars 2004 Postat 24 mars 2004 Ska tala om att disketter är det ända som gäller 😄 kör det på min s900 😄 (beror iof på att de inte finns någon annan möjlighet 😄) Och du blir inte galen av det? 🙂 Det räckte med att använda disketter till datorn, när cd-brännaren än så länge bara var en dröm. Men nu finns det ju ingen anledning längre. I've said it before and I'm saying it again: "Diskettstationen är död!"
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.