Jump to content
Annons

Hjälp - TrackMaster eller VoiceMaster?

Recommended Posts

Eric Hörstedt (oregistrerad)
Postat

Behöver hjälp här. Är sugen på en preamp/kompressor till nästan uteslutande rap. Jag vill veta om en Focusrite Trackmaster (pro/inte pro - vad är skillnaden) kommer att duga fint, eller om det vore smartare att investera i en äldre voicemaster istället?

Min nuvarande setup är

ESI Juli@ -> Behringer Mic100 Preamp -> ADK A51s

Och jag känner verkligen att det behövs uppdateras mellan kortet och micen.

Help me out!

TRACKMASTER

MC-PRIS 2.995 :- Ord. pris 3.595 :-

En professionell preamp och kompressor med suverän kvalitet som sätter ny standard för signalbehandling i projektstudios, och till ett otroligt lågt pris.

Problemlösande mid-scoop EQ, optisk kompressor,

latencyfri monitorlyssning och som tillval 24/96

digitalutgångskort som bibehåller Focusritesoundet ofärgat

till din digitala workstation.

• Focusrite Preamp

• Front panel DI

• Valbar impedans

• ‘Mid Scoop’ EQ

• Optisk Kompressor

• Latency-free monitorlyssning

• Tillval:24-bit/96kHz A-D

• Analog VU-mätare

VOICEMASTER

Voicemaster Pro's frontpanel är indelad i 9 sektioner med en mängd funktioner för sång/röst och instrumentinspelningar.

Först i signalkedjan en Focusrite Class A mikpre-amp, DI

ingång på fronten för instrument och ett ställbart högpassfilter

(30-400 Hz)

• Latencyfri monitor lyssning med ställbara

hörlurs/mix/effektvolymer. (anslutningar L/R in-ut samt effekt

send/stereoretur för lyssningen på bakpanelen)

• Nykonstruerad, mer röstvänlig optisk expander

• "Vintage Harmonics" är en harmonisk enhancer som

simulerar tekniken med Dolby A harmonisk förhöjning vilket

användes av de skickligaste ljudteknikerna på 70'talet

• Ny, mjuk optisk Class A kompressor

• Förbättrad rörsimulering med ton kontroll och 3-färgs LED

• Mångsidig röstoptimerad Focusrite EQ

• De-esser, samma som i ISA 430 !!

• Utgångssektion med stor tydlig blå upplyst VU-mätare och

utgångsvolym

• En mycket flexibel routing av Vintage

Harmonics/Compressor/EQ sektionerna

Annons
Postat

Självklart behöver det inte vara det, men jag har bara hört bra om dem och tittat väldigt länge på både Trackmaster och Voicemaster.

Så visst, andra tips är välkomna, men vill gärna veta mer om vilken av dessa två som skulle passa bra.

Postat (redigerat)

Du jobbar (än så länge) med en mick, som du främst tänker använda till rap. Jag tycker det verkar som ett lysande tillfälle att pröva flera olika preampar och förhoppningsvis hitta en som passar just dig. Det låter ju som en klyscha, men börja med att låna hem (kanske på öppet köp) en Focusrite och kolla om den passar dig. Du har ju din Behringer att jämföra med. Gillar du vad du hör kanske du inte behöver leta längre. Annars lämna tillbaks och pröva något annat.

Andra märken att testa:

JoeMeek

Studio Projects

SPL

TFPro

Edit: Personligen är jag inte särskilt imponerad av Focusrites platinum-serie, men spelar å andra sidan sällan in rap och kan inte minnas om jag använt en ADK A51s.

Redigerat av joachime
Postat

Tack för tipset, låter inte helt dumt!

Ska se vad jag kan göra i låna-hem-väg, men annars är jag ju intresserad av någonting som jag "vet" är bra och kommer att funka i framtiden, även när jag bytt mic och så vidare.

Postat
...annars är jag ju intresserad av någonting som jag "vet" är bra och kommer att funka i framtiden, även när jag bytt mic och så vidare.

Det är bra att du är noggrann med dina inköp. Jag brukar också försöka var det. Men egentligen så finns det inte någon generell preamp som passar till alla tänkbara situationer. Allt som finns är subjektiva upplevelser av hur olika mickar funkar bra till olika mickförstärkare. Och självklart upplevelser av hur vissa mickar och förstärkare låter riktigt illa.

Ingen av de tillverkare jag länkade till i förra inlägget tillverkar mickförstärkare som är helrätt för allt och alla. Men alla gör dugliga och prisvärda produkter. Anledningen till att jag är reserverad mot Focusrite är att jag tycker att platinum-serien är lite dyr i förhållande till vad man får.

Postat

Aight, tack.

Någon annan?

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Jag förstår om du vill ha något som är erkänt bra. Focusrite har ju ett väldigt bra rykte, har dock itne testat Focusrite alls själv. Som Joachime säger, kika på Joemeek! dope shit

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Aight, tack.

Någon annan?

Voicemastern är ju lite mer flexibel så har du råd så rekommenderar jag den. Dessutom så skulle jag rekommendera att du använder en bra dynamisk mikrofon till rap istället för en kondensatormikrofon.

Postat

Anledningen till att jag är reserverad mot Focusrite är att jag tycker att platinum-serien är lite dyr i förhållande till vad man får.

2.600 för en Trakmaster är ju snarare väldigt billigt sett till vad man får.

Postat

Sorry. Har som sagt ingen riktig koll på Platinum-serien, tänkte nog på voicemastern. Hur låter den i förhållande till sina konkurrenter i samma prisklass?

Postat

Sorry. Har som sagt ingen riktig koll på Platinum-serien, tänkte nog på voicemastern. Hur låter den i förhållande till sina konkurrenter i samma prisklass?

Alla Focusrite låter mycket bra och har en del intressanta möjligheter som deras konkurrenter i samma prisklass saknar. Focusrite är en av få tillverkare som satsar på att utveckla sina produkter inte bara kopiera äldre enheter.

SPL är också duktiga på det men de kostar oftast betydligt mer än Focusrites Platinum serie på grund av liten produktion.

Postat

Om man med Focusrite menar platinum-serien enbart så blir ju SPLs produkter överlag bra mycket dyrare. Men SPL har också produkter med låg prislapp.

Jag tycker t ex att SPL Gold Mike 9844 är en prisvärd tvåkanalig mickförstärkare. Och SPL Track One (preamp, 3 bands EQ, de-esser och kompressor) har ett riktpris på 7450:-, vilket motsvarar ungefär riktpriset på Focusrites VoiceMaster Pro (riktpris 7.595:-). Funktionsmässigt är de ganska lika varandra, sedan är det ju självklart en smaksak vilken man föredrar.

Postat
Om man med Focusrite menar platinum-serien enbart så blir ju SPLs produkter överlag bra mycket dyrare. Men SPL har också produkter med låg prislapp.

Jag tycker t ex att SPL Gold Mike 9844 är en prisvärd tvåkanalig mickförstärkare. Och SPL Track One (preamp, 3 bands EQ, de-esser och kompressor) har ett riktpris på 7450:-, vilket motsvarar ungefär riktpriset på Focusrites VoiceMaster Pro (riktpris 7.595:-). Funktionsmässigt är de ganska lika varandra, sedan är det ju självklart en smaksak vilken man föredrar.

Nja Track one motsvarar nog mer Focusrite Trakmaster än Voicemaster som har betydligt mer funktioner än Track One. Sen så brukar Focusrites produkter ofta gå för en bra bit under riktpriset till skillnad mot SPLs beroende bl.a på att Focusrite tillverkar och säljer många fler än SPL. Men som sagt SPL gör också bra kanalstrippar som är värda att testa.

Postat

Personligen delar jag inte dina erfarenheter att det inte skulle gå att hitta SPL-produkter för priser en bra bit under riktpriset. Däremot kan det vara svårt att hitta återförsäljare eftersom det, som du också redan påpekat, är en mindre tillverkare än t ex Focusrite. Men om jag som exempel väljer att jämföra priserna på de två tidigare nämnda produkterna hos Thomann (som är en av Europas större onlinebutiker) så säljer de Voicemaster Pro för 5356:- och Track One för 5541:-.

Vad det gäller de funktioner som Voicemaster erbjuder, gissar jag att du syftar på röremulationen och monitorsektionen, stämmer det?

Postat
Personligen delar jag inte dina erfarenheter att det inte skulle gå att hitta SPL-produkter för priser en bra bit under riktpriset. Däremot kan det vara svårt att hitta återförsäljare eftersom det, som du också redan påpekat, är en mindre tillverkare än t ex Focusrite. Men om jag som exempel väljer att jämföra priserna på de två tidigare nämnda produkterna hos Thomann (som är en av Europas större onlinebutiker) så säljer de Voicemaster Pro för 5356:- och Track One för 5541:-.

Vad det gäller de funktioner som Voicemaster erbjuder, gissar jag att du syftar på röremulationen och monitorsektionen, stämmer det?

Ja men även att det är möjligt att välja var i kedjan vissa av processorerna ska ligga ger betydligt fler möjligheter att påverka ljudet än om de är fast placerade. Dessutom har Voicemaster Pro Vintage Harmonics processor och fler/bättre nivåmätare än Track One och som sagt fler inställningsmöjligheter för att man verkligen ska kunna finjustera ett schysst sound eller totalt skruva bort sig......

Angående priserna så menade jag här i Sverige men du har rätt i Tyskland så är givetvis prisskillnaderna mindre.

Postat

Jag kan dela med mig av mina erfarenheter. Själv använder jag en Voicemaster (obs! gamla modellen - inte PRO) tillsammans med en Röde NT1-mikrofon och spelar in metalmusik med skriksång.

Jag får till ett sångljud som jag är apnöjd över och det skulle aldrig falla mig in att byta ut varken mikrofonen eller preampen. Naturligtvis kör jag kompressor + eq via andra burkar/pluggar senare i mixningsskedet, vilket också påverkar slutresultatet.

Men som sagt, Voicemaster funkar ypperligt om du frågar mig, dessutom verkar PRO-modellen ännu bättre om man ser till funktionerna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.