Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Sitter som bäst och försöker få till en acceptabel musikdatorkonfiguration på min bärbara dator (som jag egentligen bara har till surfande, hemsideknappande och annat mindre viktigt). Har laddat ner Asio4all-drivrutinerna, vilket har fått ner latecyn om man försöker använda t ex GuitarSuite till uppskattningsvis 15-20 ms (svårt att veta, det står nämligen att latecyn är 7 ms, men det märker jag ju att den ej är). Finns det några fler trix man kan ta till för att möjligen få ner latecyn ytterligare, eller är det till att köpa t ex något enkelt USB-ljudkort om man vill spela in på den någon gång?

Ang. USB-ljudkort; Avgörs det av ljudkortet eller datorn om man kan strömförsörja ljudkortet direkt via USB-porten?

Redigerat av JJRockford
Annons
micotto (oregistrerad)
Postat

Det smartaste är kanske att köpa sig ett nytt ljudkort! Körde också med all världens drivrutiner och fick ned latencyn till 7-8 ms. Men precis som du skrev, så undrar jag om det vart så bra... 🙂

Hursomhelst, jag köpte mig ett M-Audio Ozone, som fungerar som ljudkort/MIDI-keyboard, och nu spelar jag med <5 ms. fördröjning, vilket fungerar alldeles utmärkt!

Ang. din fundering om strömmen så är det upp till ljudkortet om du kan köra det med USB-ström eller inte. Mitt kör jag med extra strömadapter, då jag har möjlighet med fantommatning på XLR-ingång mm...

Så, M-Audio Ozone funkar väldigt bra, speciellt som komplement till din bärbara, men det behövs ett eller två vägguttag för att du ska kunna vara mobil! 😛

emkinsmusic_banner.jpg

Postat

Kör du RMEs Fireface800 kommer du ner på 1 millisekund. Det är det lägsta på marknaden tror jag. En annan fördel med kortet är att den dels har instrumentingång och att den inte belastar din dators CPU så mycket som många ljudkort kan göra.

Postat

Ljudkort som exempelvis Fireface i all ära. Med Firefacen får du ett grymt ljud, många in och utgångar och bra utbyggnadsmöjligheter (jag har ett själv till min laptop) men just för att få ned latencyn så finns det en del andra saker att tänka på också. Och du behöver absolut inte kosta på dig ett dyrt Fireface kort om det bara är latencyn som du behöver korta...

Mitt första råd är partitionera hårddisken och lägg in ett multiboot så att du kan ha två operativ i burken. Ha ett operativ till allt annat än musikskapande och ett speciellt för musikskapande. Sedan så får du göra lite inställningar i ditt musikoperativ. Tänk i grunden på följande när du gör det. ha inga program som du inte behöver med i musikoperativet. avaktivera så mycket funktioner som du kan klara dig utan i windows och ställ in operativet på att prioritera bakgrundsprocesser.

Det finns mer utförlig info om detta på div forum men i grund och botten så tycker jag att du ska testa att tweka mjukvaran i datorn först innan du köper en dyr hårdvara. Ett tillräkligt avskalat windows kan göra underverk för prestandan.

Och sist av allt om du har funderingar på att köpa Firefacen så kan jag rekommendera det varmt, det är ett ljudkort som låter rent fantastiskt bra och är stabilt som bara fan, men köp det av rätt anledning. Visst påverkar det latencyn men inte så mycket som många försäljare vill få det att låta, när det gäller latencyn så måste man mer tänka på helheten, för datorns processor påverkar latencyn mer än man tror och kan man avlasta den genom att ta bort så mycket onödiga processer som möjligt så kan man göra stora vinster...

Postat

Tack för alla tipsen!

Nu funkar det helt ok; Har fått ner latecyn såpass nu att det faktiskt går att spela gitarr via någon plugg (GuitarSuite för min del). Vet faktiskt inte hur jag gjorde, satt och provade med olika inställningar på ljudkortet (både via Cubase och kontrollpanelen), och helt plötsligt funkade det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.