Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

MÄnga undrar nog vem John Frusciante Àr.

Om jag sÀger gitarrist i Red Hot Chili Peppers sÄ vet nog de flesta vem jag menar.

Men guden Frusciante kan mer Àn att bara spela gitarr sÄ att man blir tÄrögd, han Àr en kanonbra sÄngare och lÄtskrivare ocksÄ!

www.johnfrusciante.com

DÀr finns det demoversioner, oslÀppt material - helt gratis och lagligt att ladda ned för den som vill.

Sen skadar det ju inte att köpa hans album heller...

"Shadows Collide With People" Àr ett hett tips, bÀsta albumet pÄ 30 Är enligt mig.

Hoppas jag fick nÄn att upptÀcka ny, bra musik med detta inlÀgg. :rolleyes:

Annons
Postat

Ja han Àr vÀl helt ok pÄ att spela samma sak pÄ varje jÀvla RHCP-skiva. INte för att det inte passar och sÄ men... :rolleyes:

Postat
John F = Hur bra som helst. inbilla er inget annat...

Jag inbillar mig motsatsen. Det hÀr lÀt ju helt hemskt. Karln kan verkligen inte sjunga.

( Eller skriva lÄtar... )

Har han varit med och skrivit lĂ„tar i RHCP? I sĂ„dana fall blir jag vĂ€ldigt förvĂ„nad. Klasskillnad sĂ„ det skriker om det. 😉

Postat

Grymma lÄtar, fantastisk röst, underbar produktion och ett gitarrspel som fÄr en att grÄta (positivt).

En husgud.

Postat
MÄnga undrar nog vem John Frusciante Àr.

Om jag sÀger gitarrist i Red Hot Chili Peppers sÄ vet nog de flesta vem jag menar.

Men guden Frusciante kan mer Àn att bara spela gitarr sÄ att man blir tÄrögd, han Àr en kanonbra sÄngare och lÄtskrivare ocksÄ!

www.johnfrusciante.com

DÀr finns det demoversioner, oslÀppt material - helt gratis och lagligt att ladda ned för den som vill.

Sen skadar det ju inte att köpa hans album heller...

"Shadows Collide With People" Àr ett hett tips, bÀsta albumet pÄ 30 Är enligt mig.

Hoppas jag fick nĂ„n att upptĂ€cka ny, bra musik med detta inlĂ€gg. 🙂

InstÀmmer, han Àr nÀstintill oövertrÀffad pÄ det han gör.

Dessutom Àr det han gör, generellt sett, vÀldigt nÀra sÄ bra som man kan

göra nÄgonting inom musik.

Hans musik som helhet Àr inte sanslöst, men hans gitarrspel...

...ja, dom som sÀger han Àr dÄlig....ja...man orkar inte ens bemöda

sig att bemöta en sÄn fascinerande brist pÄ insikt.

Postat (redigerat)
Ja han Àr vÀl helt ok pÄ att spela samma sak pÄ varje jÀvla RHCP-skiva.

Det Àr inte sÄ enkelt. Frusciente Àr med pÄ 'Mother's Milk' och 'Blood, Sugar, Sex, Magic'. Sedan lÀmnar han gruppen, men kommer tillbaks efter Ätta Är i o m 'Californication'. Om du tycker RHCP lÄter likadant Är ut och Är in, Àr det mer logiskt att lÀgga skulden pÄ orginalmedlemmarna Kiedis och Flea.

Edit: Tips till er som gillar Frusciente. Kolla in Devendra Banhart.

Redigerat av joachime
  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

John Àr hur grym som helst... Tycker man att han Àr oteknisk kan man ju lyssna pÄ

Mothers milk och Blood suger sex magic skivorna..

Hans still har ju Àndrats jÀtte mycket. Specielt efter sina heroin Är.

Har en av skivorna han slÀppte dÄ, inspelat pÄ porta. JÀtte flumigt..sorgsna melodier blandat med gallskrik..men jag Àlskar det.

Hans solo skivor nu nÀr han Àr ren Àr naturligvis mycket bÀttre.

Redigerat av Duende
Fourplay (oregistrerad)
Postat

John Àr nog en aning underskattad.

Förvisso Àr jag inte sÄ mycket för hans solo, men det han bidragit med i RHCP Àr riktigt bra. För att ge exempel bör man kolla in RHCP's version av Stevie wonders higher ground som finns att avnjuta pÄ Mothers milk Och kolla in andra gitarren som John lagt till. Bra kreativitet om nÄgot. Och ska man prata om teknik sÄ bör man kolla in Can't stop ifrÄn By the way.

Men eftersom att det pratades om hans solo sĂ„ skulle jag vilja berömma honom för nĂ„gon Ă€ldre sololĂ„t dĂ€r han suttit med nĂ„gon gamla utrusning och spelat in ett solo baklĂ€nges för att sedan vĂ€nda pĂ„ det hela sĂ„ att det blir "rĂ€tt". Det Ă€r i varje fall underhĂ„llande 😉

• 3 veckor senare...
Postat
😉 pluffo eller vafan du nu heter du kan inte sĂ€ga att john frusciante sjunger illa dĂ„ Ă€r du rikitigt omusikalisk Ă„ tondöv john frusciante har gjort sina plattor med bĂ„de stil Ă„ klockrena resultat sĂ„ du borde inte sĂ€ga att han Ă€r dĂ„lig
Postat (redigerat)
😉  pluffo eller vafan du nu heter du kan inte sĂ€ga att john frusciante sjunger illa dĂ„ Ă€r du rikitigt omusikalisk Ă„ tondöv  john frusciante har gjort sina plattor med bĂ„de stil Ă„ klockrena resultat sĂ„ du borde inte sĂ€ga att han Ă€r dĂ„lig

"John has been recording one full length album every month this year

and would like to release them about that often."

(www.johnfrusciante.com)

Kanske dÀrför hans lÄtar Àr sÄ trÄkiga. VÀldigt platta, oinspirerande. Han behövde RHCP.

Det Àr min Äsikt, och jag tror varken jag Àr tondöv eller omusikalisk.

Har du en annan, Jarlow, övertyga mig/oss istÀllet.

Och förresten; vÀlkommen till forumet.

Redigerat av milton
  • 3 veckor senare...
Postat

MÄste bara sÀga att John kan spela, kanske inte solo pÄ skiva men vilken kompkille det Àr.

sÄÄÄÄ Vackert

Postat

Han Àr en ruggigt bra gitarrist bÄde som kompare och solist. Man hör direkt att det Àr han och han har ett speciellt sound i fingrarna. VÀldigt underskattad.

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Det Àr nog inte bara John som Àr underskattad.

Utan RHCP i sin helhet.

Jag tror bandet och de flesta runtomkring Ă€r evigt tacksam över att ha grunden hos Chad och Flea 😄

Postat

john frusciantes 'recording only water for ten days' (eller nÄt sÄnt) Àr hur bra som helst, strecklyssnade den dagarna i Ànda i typ en mÄnad för nÄgra Är sedan, sen har han ocksÄ gjort vÀrldens bÀsta intro, till lÄten 'going inside' som Àr spÄr nr ett pÄ den skivan.

nÄgon som har en aning om hur han fÄr till det gitarrljudet (tror att det Àr gitarr) som Àr under det introt?

...har jag undrat lÀnge...

Postat
john frusciantes 'recording only water for ten days' (eller nÄt sÄnt) Àr hur bra som helst...

Är det den plattan som fanns att ladda ned gratis frĂ„n hans hemsida? Hursomhelst sĂ„ har jag missat den...

Postat (redigerat)

Nee, det Àr From The Sounds Inside som man kan ladda hem.

Iaf, min favoritlÄt Àr Dying Song frÄn The Brown Bunny soundtracket. SÄ briljanta sÄngmelodier! AAAH--AAAAH partiet i slutet Àr svÄrslaget.

Av hans gitarrsolon gillar jag mest det i Look On frÄn plattan Inside Of Emptiness och det andra solot i The Mars Voltas lÄt L'Via l'Viaquez som finns med pÄ deras nyaste skive Frances The Mute.

Bonustips: Kolla in covern pÄ The Chantels - Maybe som John bland annat kör live pÄ Slane Castle (DVD). Uuuunderbar sÄng!

Redigerat av peber
Postat

Den enda gitarristen jag vet om som kan göra ett underbart skönt solo med bara nÄgra fÄ toner

han har sÄÄÄÄÄÄÄÄn kÀnsla

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.