Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Funderade på att köpa något av de instrument som snurrat i skallen senaste tiden. Men tänkte då handla ett begagnat på Tradera alltså. Nu har jag aldrig köpt något där eller lagt något bud ens, men hur seriöst är det egentligen? Jag tänker på de objekt (musikinstrument) som gått runt bland olika signaturer där senaste tiden. Är dessa instrument defekta eller? Alla som står som köpare eller säljare verkar ju ha enbart de bästa vitsorden man kan få. Är det urval gjorda där eller, så att Tradera som site ska framstå som fenomenalt bra? Tala om att ljuga med statistik i så fall.

En gång såg jag iofs ett inslag om en tant som inte gjorde annat än att köpa och sälja där. Hon hade igång över 150 auktioner dagligen. Det var hennes levebröd.

Om man köpt något av en privatperson gäller väl ändå Konsumentköplagen? Jag har glömt hur det förhåller sig på den punkten.

😄

:musik

Annons
Postat
Om man köpt något av en privatperson gäller väl ändå Konsumentköplagen? Jag har glömt hur det förhåller sig på den punkten.

:rolleyes:

:musik

Nej - konsumentköplagen gäller bara när man som privatperson köper från näringsidkare - inte när man köper från privatperson. Det är i stället köplagen (samma som gäller vid handel mellan två näringsidkare) som gäller då - och den är inte tvingande, utan man måste avtala innan köpet vad som ska gälla angående eventuell garanti, returrätt etc...

Konsumentköplagen är tvingande - dvs att man inte kan förhandla bort innehållet. Enligt köplagen kan i princip alla rättigheter anses bortförhandlat om man inte har avtalat något speciellt före köpet...

Postat

Jag handlar en del på tradera. Det är sjukt beroendeframkallande. Man skriver vilka vitsord som helst när man har gjort en deal. Inget är fejjkat. Kolla därför noga så att den du köper av har goda vitsord.

Varning 1.

Nyligen började tradera ta ut en viss procent på pengarna man tjänar på aktionerna.

Varning 2.

Även om du köper en vara för 1 kr kan säljaren ha skrivit i sin presentation att dom tar 20 kr för frakt osv osv. Kolla därför säljarens krav innan ni lägger bud.

Övrigt har jag bara goda erfarenheter av tradera. Det hände en gång att köparen inte hörde av sig, då skrev vi dåliga vitsord om köparen och en gång när varan kom fram hade posten sabbat innehållet så då fick jag betala tillbaka pengarna. suck. då vet ni.

Postat

Jag har mest köpt på tradera, men mina erfarenheter har varit goda. Köpt en del syntmoduler och datordelar och annat, och i min erfarenhet så är det ofta bara vanligt folk som köper och säljer. Lite skärholmens loppis över det hela. Sen kanske man ska passa sig för att köpa högintressegrejer som iPods och digitalkameror och mobiltelefoner på Tradera... sånt som kostar en slant och folk är begärligt. Är ju inte helt otroligt att det rör sig om bluffmakare och stöldgods då. Om bara säljarna har bra betyg så brukar man inte ha så mycket anledning att oroa sig.

Det är ju lite beroendeframkallande, jo.. Lätt att bli lite ivrig och tappa omdömet när man håller på och bjuder och det är lite halvbråttom..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.