patriknet (oregistrerad) Postat 26 maj 2005 Postat 26 maj 2005 Jag håller på med ett projekt som jag behöver hjälp med - panik! Jag har 156 st wav-filer med ljud, alla ljuden är delar av en inspelad saga. Jag har spelat in dessa ljudfiler olika dagar och tydligen med olika ljudnivåer. När jag fogar ihop (join) dessa wavfiler till en enda fil, så blir det inte så bra med ljudet. Ljudvolymen går upp och ner, och det låter inte alls bra. Jag tänkte då, normalisering... Jag vet inte riktigt hur detta fungerar, eller om det överhuvudtaget är det verktyget jag ska använda. Hur ska jag göra för att volymen ska bli lika för hela den sammanfogade ljudfilen? Tips, råd motages med öppna armar! Jag har tillgång till Wavlab och waveeditorn för Nero
Claes Holmerup Postat 26 maj 2005 Postat 26 maj 2005 Då kan du ju köra med batchfunktionen i Wavelab och normalisera alla filerna innan du sammanfogar dem. Eventuellt kan det finnas andra skillnader om det är inspelat olika dagar, så du skulle kanske lägga en lätt kompression på hela klabbet också för att jämna ut lite grand...?
Jonte Postat 26 maj 2005 Postat 26 maj 2005 Hej hopp... Andra kan säkert detta bättre, och kanske har andra tips... Normalisering kan fungera om du kör det separat på varje wav fil alternativt på varje inspelat stycke i den stora wav filen. Det förutsätter dock att du inte har några utstickande ljud som låter högre än normalt i någon av wav filerna. Normaliseringen höjer ljudnivån på wav filen så att den når max utan dista. Om du då har en wav fil med ett utstickande ljud kommer den wav filen få lägre ljudnivå generellt än alla andra wav filer. Jag som aldrig gör sånt här, hade lagt in den i Cubase istället, och automatiserad ljudnivån efter örat tror jag 😳
Danny Cort (oregistrerad) Postat 26 maj 2005 Postat 26 maj 2005 Beror väl på hur mycket jobb & tid du vill lägga ner. När det gäller volymen hade jag nog lagt upp den färdiga sagan i Cubase & åkt med volymautomatiseringen över spåret. Sen Dunkat på en L2'a i Soundforge för att få en jämn & fin nivå på hela spåret. Lycka till!
patriknet (oregistrerad) Postat 26 maj 2005 Postat 26 maj 2005 Gossar! Ni är bäst! Jag nyttjade batchfunktionen i Wavelab och normaliserade alla småfiler och det fungerade till 100%. Nu låter det som jag vill ha det! Tack så mycket!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.