Jump to content
Annons

Grattis Tyskland!


Majken

Recommended Posts

På den tiden kunde man ju inte kopiera annat än musik på mediat - och då kunde det kännas som en lite mer rimlig avgift.

Det kunde man visst det, datorspel och program 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

OK Claes...

Jag tror ändå att våra makthavare visst kan vara kryptiska i sina intentioner när de skriver lagar...

Jag tror nämligen att lagens intention är att ge upphovsmännen ersättning för den olagliga privatkopieringen som förekommer - till största delen...

Så vi kan väl avsluta med att vara överens om att vi inte är överens på den här punkten...? 😛

Att tro är att inte veta - och man kan inte basera en debatt på att man utgår från att en gissning angående tolkningen av en lagtext är korrekt när lagen faktiskt för en gångs skull är glasklart skriven... 😉

Jag tycker i och för sig att det är konstigt att de inte har lagt till en extra piratavgift också, eftersom det ju orsakar ett mycket större inkomstbortfall än privatkopieringen för upphovsmännen. De är ju så snabba med nya avgifter och skatter annars - men det kanske kommer senare... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det är fortfarande den LAGLIGA privatkopieringen man betalar kassettavgift för. Den OLAGLIGA piratkopieringen är inte inblandad alls - utom när någon korkad tidningsreporter får det om bakfoten...  Du betalar alltså avgiften för att du kanske kommer att göra lagliga kopior på skivor som du har köpt - och som grädde på moset får Bert en liten slant varje gång du köper en DVD för att göra backup på dina egna låtar som aldrig kommer att ges ut kommersiellt... Bra, va? 

Avgiften som är avsedd att kompensera kompositörer för laglig kopiering, gör det alltså inte ett dugg mer legitimt att piratkopiera - något som har upprepats flera gånger i alla trådar hittills, som har handlat om detta huvudlösa påfund... 

Med laglig kopiering antar jag att du menar att man kopierar en inköpt CD-skiva till sig själv eller konverterar till mp3 eller annat medium?

Där behöver ju inte upphovsmännen kompenseras, tycker jag... Förr när man köpte LP-skivor hände det att man spelade av dessa till kassett för att kunna ha i bilstereon, (en Eltronik för 198 kr på Hobbex i en Fiat 128 Coupé...). Jag känner ingen som först köpte en LP-skiva för hemma bruk och sedan köpte samma skiva på en köp-kassett för att ha i bilen.

Men det är ju även lagligt att kopiera sin regelrätt inköpta CD-skiva i några få ex. till vänner och bekanta, är det denna kopiering du menar som upphovsmännen vill ha ersättning för så kan jag förstå det.

Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Om man tar sig lite tid att gå in på hemsidan o läser lite, så upptäcker man också vilka som är medlemmar i Copyswede, och att det INTE är en lobbyorganisation för SONY, eller nån form av kontrollorgan för storebror.

Om man tar sig lite tid 😛 att läsa Copyswedes årsredovisning så upptäcker man att en tredjedel av audiofördelningen går till IFPI, som ju i viss mån faktiskt är Sonys lobbyorganisation.

Jag undrar faktiskt varför Copyswede alltid talar tyst om detta och ständigt framställer sig som "upphovsmännens organisation", eller nåt sånt.

Faktum är att alla vi som inte 1. får tillbaka avgiften eller 2. är på Gesslenivå förlorar på kassettavgiften.

Lite tillspetsat kan man säga att landets hobbymusiker drar in rätt bra pengar till Bert Karlsson.

Eller har jag fel? Hur många av er som är medlem i Stim och Sami har fått del av avgiften? Jag har inte sett en krona.

Det beror nog främst på vad ersättningen främst grundas på: spelning i media, o tydligen nån egengjord gallup bland vanligt folk.

Hur stor del ryms där av era produktioner?

Jag förstår inte hur man kan förlora på kassettavgiften om man är registrerad användare som slipper avgiften?

Personligen känner jag en person som inkasserar olika antal kronor beroende på om det lokala hockeylaget når framgång från år till år.

Klubbens kampsång spelas olika mycket i radio o TV då.

Han är inte på Gessle-nivå, men tjänar ändå sina slantar.

Men visst, exakt statistik hade inte varit fel, men det finns ingen teknik för det än.

Att säga att IFPI är Sonys lobbyorganisation är lite taget ur luften måste jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Men det är ju även lagligt att kopiera sin regelrätt inköpta CD-skiva i några få ex. till vänner och bekanta, är det denna kopiering du menar som upphovsmännen vill ha ersättning för så kan jag förstå det.

Patrik

Korrekt uppfattat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog främst på vad ersättningen främst grundas på: spelning i media, o tydligen nån egengjord gallup bland vanligt folk.

Hur stor del ryms där av era produktioner?

Aha, så kassettavgiften fördelas baserat på rapporter om offentligt framförande?

Nyhet för mig.

Och jag har inte fått nåt, trots en del radiospelningar.

Någon annan som fått?

Jag förstår inte hur man kan förlora på kassettavgiften om man är registrerad användare som slipper avgiften?

Nej just det.

Det jag skrev var ju att om man inte är registrerad hos Copyswede så förlorar man.

För att registrera sig och få tillbaka pengarna krävs registrerad firma som enl PRV sysslar med musik. Hur många av oss här har det?

Personligen känner jag en person som inkasserar olika antal kronor beroende på om det lokala hockeylaget når framgång från år till år.

Klubbens kampsång spelas olika mycket i radio o TV då.

Han är inte på Gessle-nivå, men tjänar ändå sina slantar.

Du tänker på Stims ersättning för offentligt framförande?

Kopplingen till kassettavgiften är väl inte glasklar.

Slutligen är det väl inte alldeles orimligt att kalla skivbolagens samverkan (IFPI) för "Sonys lobbyorganisation"? Nog kan man misstänka att en av de fem stora har en hel del att säga till om där? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

OK, låt oss bena upp lite.

Ja, jag har för mig ersättningen baseras på en mall som efterliknar etermediaspelning. Så var det åtminstone för ett par år sen, nu såg jag att en gallupunderökning gör bland "vanligt folk".

Inte alla som spelas i media får STIM-ersättning, eftersom det är stickprov som ligger till grund, inte full statistik för varje timme varje dag.

Så också kassettersättningen, som tydligen numera också grundar sig på nån gallup, som sagt.

Ang registrerad användare så var det lite kryptiskt skrivet. Men nu fattar jag vad du menade.

Ja, att inte vara registrerad o betala avgift utan att få tillbaka något blir förstås en förlust.

Att döma av den självsäkra uppfattningen om hur saker o ting ska göras, ligger till, o hur branschen funkar etc, skulle jag gissat på att de flesta hade kontakt med den o då också registrerad firma o berättigad till befrielse från kassettavgift.

Om inte, så är det ju ganska lätt att registrera både firma o skaffa befrielse, så är problemet ur världen.

Jag tänker framförallt på STIMs ersättningar för spelning i media, men troligen kommer det väl en del pengar via kassettersättningen också, om antagandet ovan stämmer.

Med tanke på att 1/3 av audiofördelningen till gick till IFPI, o sen en del av detta fördelades till SONY så är det ju rätt lätt att konstaera att mer än 2/3 går nån annanstans.

Sen vet jag förstås inte heller hur stor del av detta som tillfaller SONY, eftersom jag tror att SONY som företag skriver ganska lite musik.

Pengarna går till upphovsmännen, inte skivbolagen.

SONY kanske bedriver lobby mot STIM o säkerligen också vår riksdag, men att Copyswede skulle vara en lobbyorg för SONY är ju som att säga att Vägverket är en lobbyorg för GM.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte, så är det ju ganska lätt att registrera både firma o skaffa befrielse, så är problemet ur världen.

Tycker du det är rimligt att dra igång en egen affärsrörelse med allt vad det innebär, bara för att staten bestämt att jag ska betala nazitull på tomma dvd-skivor?

Det gör inte jag.

Hobbymusiker betalar, proffsen inkasserar - det tycker jag är helt snett!

Jag tror och hoppas att kassettavgiften är borta -eller toksänkt- inom 5 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alla som spelas i media får STIM-ersättning, eftersom det är stickprov som ligger till grund, inte full statistik för varje timme varje dag.

Det där är inte generellt! Det beror på avtalet som varje enskilt media gör med STIM.

VISSA radiostationer lämnar stickprov, oftast små lokala kommersiella stationer eller närradio.

VISSA radiostationer lämnar ut en lista över sina a-rotationer och b-rotationer osv. så baseras en procentsats på dem. Oftast större kommersiella stationer.

VISSA radiostationer listar ALL musik som spelas i kanalen. T.ex. Sveriges Radio som noggrannt STIM-rapporterar allt.

En spelning av en låt i P4 ger alltså STIM-ersättning. Visst, det blir ingen inkomst av att bli spelad en gång. MEN det är vanlig STIM-ersättning för låten, och när dina låtar spelats tillräckligt många gånger kommer din check från STIM i brevlådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

VISSA radiostationer listar ALL musik som spelas i kanalen. T.ex. Sveriges Radio som noggrannt STIM-rapporterar allt.

Tack vare nya system med musik spelad via datorer och inte på CD-skiva rapporterar vi även ofta speltid i minuter om jag inte är ute och cyklar. Kan fråga musikansvarige imorgon. Jag tror helt enkelt att stopptiden på låtarna används för att rapportera exakt hur mycket av låten som spelades. Vilket gör att man slipper betala onödigt mycket när bara halva låten spelats.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Inte alla som spelas i media får STIM-ersättning, eftersom det är stickprov som ligger till grund, inte full statistik för varje timme varje dag.

Det där är inte generellt! Det beror på avtalet som varje enskilt media gör med STIM.

VISSA radiostationer lämnar stickprov, oftast små lokala kommersiella stationer eller närradio.

VISSA radiostationer lämnar ut en lista över sina a-rotationer och b-rotationer osv. så baseras en procentsats på dem. Oftast större kommersiella stationer.

VISSA radiostationer listar ALL musik som spelas i kanalen. T.ex. Sveriges Radio som noggrannt STIM-rapporterar allt.

En spelning av en låt i P4 ger alltså STIM-ersättning. Visst, det blir ingen inkomst av att bli spelad en gång. MEN det är vanlig STIM-ersättning för låten, och när dina låtar spelats tillräckligt många gånger kommer din check från STIM i brevlådan.

Helt rätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte, så är det ju ganska lätt att registrera både firma o skaffa befrielse, så är problemet ur världen.

Tycker du det är rimligt att dra igång en egen affärsrörelse med allt vad det innebär, bara för att staten bestämt att jag ska betala nazitull på tomma dvd-skivor?

Det gör inte jag.

Hobbymusiker betalar, proffsen inkasserar - det tycker jag är helt snett!

Jag tror och hoppas att kassettavgiften är borta -eller toksänkt- inom 5 år.

Det är inte särskilt jobbigt att dra igång en Enskild firma - men frågan är om Copyswede godkänner alla som har en firma med någon sorts musikverksamhet, som "professionell användare"... 🙂

Att kassettavgiften är borta om 5 år, är nog lika sannolikt som att tro att den orättvisa fastighetsskatten avskaffas inom 5 år... 😉

Hobbymusiker betalar, proffsen inkasserar

En helt perfekt rubrik på löpsedlarna hos landets kvällspress! Någon som känner sig manad att tipsa dem om denna tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nyss att WeSellCD påbörjat en annonskampanj hos Lunarstorm. Verkar som tysk handel redan har insett sin kommande styrka hos svenska kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag tycker iofs att liknelsen med en bokhylla var ganska tam.

Liknelsen var ju klockren. Skulle iofs vilja gå ett steg längre och hävda att böckerna i sig är lagringmedier, och att t ex kollegieblock dessutom är återskrivningsbara lagringsmedier.

Har jag inte räknat helt fel (och nu har jag rundat av lite och räknat med 7 bits per tecken, à la ASCII) blir den extra avgiften rätt blygsam, ungefär 50 öre för en vanlig bokhylla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höjningen har ju skjutits på framtiden, men samtidigt dök det upp en intressant, och för mig ny, aspekt på den här debatten...

"Det här börjar bli helt orimligt, säger han och påpekar att konsumenterna idag får betala fyrdubbel upphovsrättsersättning.

– I tv-licensen ingår ersättning och kabeloperatören betalar upphovsrättsersättning. Om du går på toaletten och lägger tv-programmet på hårddisken så länge utgår ersättning. Likadant om du bränner programmet på en skiva för att titta på det i barnens dvd-spelare eller på jobbet, säger han. "

Hela artikeln

Upphovsrättens plats i samhället diskuteras väl friskt just nu, och det tycker jag inte vi ska ta upp här. Men att betala flera gånger för samma sak tycker jag är mer än lite orimligt, och inte kommer det att leda till att allmänhetens respekt för upphovsrätten ökar...

Nej, bort med kassettersättningen så att jag slipper sponsra Gessles frisyrgelé varje gång jag vill bränna ner mina egna demos.

/Gote

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...