Jump to content
Annons

Grattis Tyskland!

Majken

Recommended Posts

Japp, ska man tro pÄ Aftonbladet sÄ var det dÄ alltsÄ avgjort. Nu Àr det beslutat att det skall bli förbjudet att ladda hem upphovsrÀttsskyddat material via internet. Men i ett sÀllsynt ologiskt och komiskt ögonblick valde man Àven att höja avgiften pÄ skivor för den legala privatkopieringen.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,650478,00.html

Det skall alltsÄ bli extra förbjudet att kopiera olagligt och dyrare att kopiera lagligt. SÄ hur mycket pengar handlar det dÄ om?

* PÄ Äterskrivningsbara medier som CD-RW och DVD-RW kommer avgiften att höjas med 0,4 kr / mb.

* PÄ icke Äterskrivningsbara medier som CD-R och DVD-R kommer avgiften att höjas med 0,25 kr / mb.

AlltsÄ kommer en DVD-RW skiva pÄ 4500MB att kosta 18kr extra och en DVD-R kommer att kosta 11.25kr extra. Bra precis dubbla priset jÀmfört med standard priset idag med andra ord.

SÄ grattis Tyskland! Ni kommer nu helt att ta över CD försÀljningen i Sverige eftersom dessa avgifter inte finns nÀr man handlar utomlands. Lite trÄkigt kan det vÀl vara för alla datoraffÀrer som blir lidande av förlorad inkomst, men det viktiga Àr att Per Gessle fÄr sina slantar nÀr du kopierar skivor till bilen, eller hur?

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

SÄ grattis Tyskland! Ni kommer nu helt att ta över CD försÀljningen i Sverige eftersom dessa avgifter inte finns nÀr man handlar utomlands. Lite trÄkigt kan det vÀl vara för alla datoraffÀrer som blir lidande av förlorad inkomst, men det viktiga Àr att Per Gessle fÄr sina slantar nÀr du kopierar skivor till bilen, eller hur?

Sorgligt men sant!

Dags att köpa aktier i WeSellCD 😄

Dela pÄ andra sajter

Jag skulle faktiskt vilja uppmana alla att bojkotta Copyswede och deras registrering och handla frÄn Tyskland istÀllet.

Denna idiotiska avgift mÄste bort - inte höjas!

Dela pÄ andra sajter

Ett alternativ Àr ocksÄ att uppvakta de politiska partierna. Enligt lagen Àr det ju "oss" upphovsmÀn de vill skydda - och om "vi" dÄ anmÀrker pÄ att det inte stÄr rÀtt till, sÄ borde nÄgot parti haja till och undra om det egentligen Àr sÄ smart...

Dela pÄ andra sajter

"Riksdagsbeslutet betyder ocksÄ att det blir förbjudet att kopiera hela böcker, exempelvis kurslitteratur vid universiteten."

*puh* 🙂 Äntligen nĂ„got positivt!

Tidigare fick man la bara kopiera max 15 sidor om inget annat stod? 😆

/David

Dela pÄ andra sajter

NÀpp hÀr blir det stor utlanmdsbestÀllning som gÀller. Synd att det ska behöva bli sÄ hÀr.

Sjukt att jag ska betalla för att fĂ„ backuppa mina filer pĂ„ burken innan jag typ installerar om eller formaterar. 😆

Dela pÄ andra sajter

Japp, ska man tro pÄ Aftonbladet sÄ var det dÄ alltsÄ avgjort. Nu Àr det beslutat att det skall bli förbjudet att ladda hem upphovsrÀttsskyddat material via internet. Men i ett sÀllsynt ologiskt och komiskt ögonblick valde man Àven att höja avgiften pÄ skivor för den legala privatkopieringen.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,650478,00.html

Det skall alltsÄ bli extra förbjudet att kopiera olagligt och dyrare att kopiera lagligt. SÄ hur mycket pengar handlar det dÄ om?

* PÄ Äterskrivningsbara medier som CD-RW och DVD-RW kommer avgiften att höjas med 0,4 kr / mb.

* PÄ icke Äterskrivningsbara medier som CD-R och DVD-R kommer avgiften att höjas med 0,25 kr / mb.

AlltsÄ kommer en DVD-RW skiva pÄ 4500MB att kosta 18kr extra och en DVD-R kommer att kosta 11.25kr extra. Bra precis dubbla priset jÀmfört med standard priset idag med andra ord.

/Majken

Tycker mig lĂ€sa 0.4 "ÖRE" och 0.24 "ÖRE" inte Kronor

Dela pÄ andra sajter

Enligt text-tv kommer priset pÄ en tom dvd-skiva att gÄ upp med 20 kr (!) nÀr den nya "piratlagen" trÀder i kraft. Med andra ord kommer en skiva kosta runt 30 spÀnn. Det Àr ju för bövelen helt hutlöst!

Dela pÄ andra sajter

men alltsÄ, vad fan har stim att göra med om jag arkiverar mina gamla mail pÄ en plastbit i garderoben? jag blir sÄ less.

att slÀnga pÄ kassettavgiften pÄ cdskivor Àr i viss utstrÀckning att sÀga ok till piratkopiering i mindre skala. jag kan se dem framför mig dÀr de sitter i mötesrummet:

"du fÄr inte piratkopiera, men om du gör det ÀndÄ sÄ har du ÀndÄ betalat för dig. hehehe. vi Àr sÄ smarta och luriga!"

verklighetsfrÄnvÀnt Àr vad det Àr.

Dela pÄ andra sajter

Dom hÀr journalisterna som skriver om det hÀr, Àr dom inte tillrÀckligt klipska för att försöka leta upp nÄgon ansvarig och frÄga hur dom har tÀnkt sig det hela?!?!

Dela pÄ andra sajter

Politikerna Ă€r sĂ„ gulligt efter. Vem anvĂ€nder CD- eller DVD-skivor för att piratkopiera idag? 😆

Nej, och istÀllet fÄr smÄband som vill 1. NÄ ut med sin musik till skivbolag och 2. SÀlja skivor efter sina spelningar i liten skala pynta för hummern Björn och Benny klÀmmer i sig innan lÀggdags.

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Dom hÀr journalisterna som skriver om det hÀr, Àr dom inte tillrÀckligt klipska för att försöka leta upp nÄgon ansvarig och frÄga hur dom har tÀnkt sig det hela?!?!

Det Àr bara att börja lÀsa sjÀlv. HÀr finns pressmeddelanden, UtskottsbetÀnkande, protokoll frÄn debatten etc. etc.

http://www.riksdagen.se/bik/datum.asp?datum=2005-05-25

Edit: Hmm..Ă€ven om protokollet frĂ„n debatten, "mystiskt" har fallit ifrĂ„n. KONSPIRATION! 😆

Redigerat av Pluffo
Dela pÄ andra sajter

Nej nu blir det fan bojkott pĂ„ cd och dvd i Sverige. Jag vĂ€grar betala kassettavgift och Ă€ndĂ„ inte fĂ„ piratkopiera. Rekommenderar alla att göra samma sak. Frakten frĂ„n Tyskland Ă€r ganska billig Ă€ndĂ„ köper du fyra DVD-RW sĂ„ gĂ„r det ju jĂ€mt upp 😆

Dela pÄ andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Precis - inbrottsskatt pÄ kofötter har vi vÀntat lÀnge pÄ i min yrkesgrupp dÄ vi ocksÄ vill vara med och betala vÀlfÀrden!

Dela pÄ andra sajter

Jag vÀgrar betala kassettavgift och ÀndÄ inte fÄ piratkopiera.

Är det förresten bara jag som förutser en kollision mellan det nya lagförslaget och polisens möjligheter att bevisa brott? LĂ„t mig förklara:

Innan lagförslaget:

Kenny laddar hem Star Wars 3 och delar ut pÄ nÀtet, polisen laddar hem filmen frÄn honom och konstaterar att japp, det Àr minsann Star Wars 3. Dags att kolla IP nummer, ringa internetoperatörer och stÀmma skiten ur pojkvaskern.

Efter lagförslaget:

Kenny laddar hem Star Wars 3 och delar ut pÄ nÀtet, polisen laddar.. ehh.. nej det fÄr de ju inte göra. Det Àr ju olagligt! Polisen kan inte bryta mot svensk lag för att bevisa att lagbrott har begÄtts. Men vÀnta de behöver ju inte ladda hem, det stÄr ju klart och tydligt att det Àr Star Wars 3! Nejmen, hmm.. Det kanske bara stÄr det fast det egentligen Àr nÄgot annat? Hur skall de kunna bevisa att det Àr filmen utan möjlighet att fÄ tillgÄng till den, husransakan? Kanske lite överdrivet.

DÄ kan man spinna vidare i rent filosofiska tankegÄngar. Har man brutit mot lagen nÀr man kör 70 pÄ nÄgot man tror Àr en 50-vÀg trots att det egentligen visar sig att det var en 90-vÀg. Eller kan man bli anmÀld för innehav nÀr man har en pÄse vitt mjöl som man tror Àr kokain?

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Som nĂ„n sa... om man nu betalar piratavgifter sĂ„ fĂ„r man vĂ€l i gengĂ€ld pirata fritt dĂ„? 😛

För femtielfte gÄngen Àr kassettavgiften INTE till för att kompensera för annat Àn den LEGALA PRIVATKOPIERINGEN. Den Àr alltsÄ fortfarande INTE till för att kompensera för den OLAGLIGA PIRATKOPIERINGEN.

Att hela konstruktionen med avgiften Ă€r helt Ă„t skogen, Ă€r en annan femma - men man ska inte blanda ihop begreppen Ă€ndĂ„... 🙂

Dela pÄ andra sajter

Tjafs tjafs tjafs 🙂

Blir sÄ trött...

Det Àr precis som med reservdelar till bilar. Ett avgassystem kostar ca 1500-3000:- i tillverknings/arbets kostnader, i butiken kostar samma vara uppemot

10.000:-.

Inför statlig prisreglering sÄ kanske musikskivor, spel, bÄtar, rymdskepp

blir lite billigare för gemene man att köpa...

TĂ€nk dĂ„ kanske dom slipper pirater pĂ„ nĂ€tet... 😛

Förbannat tjafs 😆

Dela pÄ andra sajter

CITAT:

...eller sÄ registrerar man sig som "professionell anvÀndare", om man kan det: http://www.copyswede.se/files/j3o888MM.pdf

Om alla hobbymusiker och lĂ„tskrivare i Sverige vilka borde ha laglig rĂ€tt att slippa "straffskatten" anmĂ€lde sig till copyswede . . . dom skulle fĂ„ ett helsike med nĂ„gra hundra tusen ansökningar 😄

Vi som köpare har ju makten. Om vi gÄr ihop sÄ ger det lite effekt. Alla slutar köpa CD & DVD med film och musik pÄ etc. Finns mycket bra demo-musik att ladda hem via nÀtet och spela i sin mp3 spelare. SjÀlv skall jag sluta köpa.

BrÀnnbara CD/DVD köper vi utomlands för att anvÀnda till vÄra egna backupper.

Dvs köp ingenting i Sverige som du inte absolut mÄste. "Hit em' where it hurts the most". Dom lever pÄ VÄra surt förvÀrvade pengar. Vi mÄste inte köpa deras varor.

Sluta köpa skiten! Bojkott! SÄ fÄr vi se vem som har bÀst uthÄllighet.

Finns andra sÀtt att spisa film och musik pÄ. TV, radio, nÀtet, konserter etc

😛🙂😆🙂

Nej jag Àr inte för piratkopiering men jag vill kunna göra backup och musik CD med eget material utan att Gessle, Andersson & Ulveus skall fÄ betalt för det!

Detta Àr absurt!

Dela pÄ andra sajter

En bojkott av lagringsmedia hade ju faktiskt varit lite roligt 😛 - Tycker lite synd om datorhandlarna i Sverige men Ă„ andra sidan kanske det Ă€r ett mĂ„ste för att politikerna skall förstĂ„ hur vansinnigt orimligt det Ă€r att lagstifta hĂ„rdare mot piratkopiering samtidigt som man gör privatkopieringen dyrare.

Speciellt med tanke pÄ att "upphovsmÀn" hÀr endast tycks gÀlla musiker och eventuellt filmskapare. NÄgot om e-böcker, tidningsartiklar, fotografier, spel, program och annat som kan kopieras pÄ skivor finns inte med. SÄ tydligen skall bara en viss del av marknaden fÄ betalt för privatkopiering.

/Majken

Dela pÄ andra sajter

CITAT:

...eller sÄ registrerar man sig som "professionell anvÀndare", om man kan det: http://www.copyswede.se/files/j3o888MM.pdf

Om alla hobbymusiker och lĂ„tskrivare i Sverige vilka borde ha laglig rĂ€tt att slippa "straffskatten" anmĂ€lde sig till copyswede . . .  dom skulle fĂ„ ett helsike med nĂ„gra hundra tusen ansökningar  🙂

Grejen med den dĂ€r ansökan Ă€r att man mĂ„ste ha registrerad firma för att fĂ„ ansöka. Icke-professionella göre sig icke besvĂ€r. Nog kan man vĂ€l tĂ€nka sig att det finns proffs som inte har egen firma ocksĂ„, eller folk som inte tjĂ€nar hela sin inkomst pĂ„ det hĂ€r viset, men de vill copyswede tydligen inte befatta sig med. Om man vore illvilligt instĂ€lld skulle man kĂ€nna sig frestad att tro att de tar pengar frĂ„n de fattiga och ger till de rika... men men.. 😛

Dela pÄ andra sajter

Precis - inbrottsskatt pÄ kofötter har vi vÀntat lÀnge pÄ i min yrkesgrupp dÄ vi ocksÄ vill vara med och betala vÀlfÀrden!

Hahaha.

Jag och en kompis hade en idé om ett litet "konstprojekt" i somras. Man skulle placera ut kofötter utanför olika dörrar och liknande som ser ut att vara intressanta ur en inbrotssynpunkt för att se vad som hÀnder. VÄr teori var att det skulle "bevisa" att möjligheten att begÄ brott inte gör var man till en skurk och att förbud av verktyg sÄ som Soulseek dÄ skulle vara idiotiska att förbjuda. Men det, eh... föll pÄ ganska mÄnga punkter.

Dela pÄ andra sajter

CITAT:

Om alla hobbymusiker och lĂ„tskrivare i Sverige vilka borde ha laglig rĂ€tt att slippa "straffskatten" anmĂ€lde sig till copyswede . . .  dom skulle fĂ„ ett helsike med nĂ„gra hundra tusen ansökningar   😆

Grejen med den dĂ€r ansökan Ă€r att man mĂ„ste ha registrerad firma för att fĂ„ ansöka. Icke-professionella göre sig icke besvĂ€r. Nog kan man vĂ€l tĂ€nka sig att det finns proffs som inte har egen firma ocksĂ„, eller folk som inte tjĂ€nar hela sin inkomst pĂ„ det hĂ€r viset, men de vill copyswede tydligen inte befatta sig med. Om man vore illvilligt instĂ€lld skulle man kĂ€nna sig frestad att tro att de tar pengar frĂ„n de fattiga och ger till de rika... men men.. 🙂

Alla med hemstudio borde egentligen kunna registrera Enskild firma, med verksamhetsbeskrivning "konstnĂ€rlig verksamhet", "musikinspelning" o dyl. DĂ„ borde man kunna rĂ€kna sig som "professionell anvĂ€ndare", tycker jag. FrĂ„gan Ă€r om Copyswede tycker likadant... 😛

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.