Jump to content
Annons

Grattis Tyskland!


Majken

Recommended Posts

Japp, ska man tro på Aftonbladet så var det då alltså avgjort. Nu är det beslutat att det skall bli förbjudet att ladda hem upphovsrättsskyddat material via internet. Men i ett sällsynt ologiskt och komiskt ögonblick valde man även att höja avgiften på skivor för den legala privatkopieringen.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,650478,00.html

Det skall alltså bli extra förbjudet att kopiera olagligt och dyrare att kopiera lagligt. Så hur mycket pengar handlar det då om?

* På återskrivningsbara medier som CD-RW och DVD-RW kommer avgiften att höjas med 0,4 kr / mb.

* På icke återskrivningsbara medier som CD-R och DVD-R kommer avgiften att höjas med 0,25 kr / mb.

Alltså kommer en DVD-RW skiva på 4500MB att kosta 18kr extra och en DVD-R kommer att kosta 11.25kr extra. Bra precis dubbla priset jämfört med standard priset idag med andra ord.

Så grattis Tyskland! Ni kommer nu helt att ta över CD försäljningen i Sverige eftersom dessa avgifter inte finns när man handlar utomlands. Lite tråkigt kan det väl vara för alla datoraffärer som blir lidande av förlorad inkomst, men det viktiga är att Per Gessle får sina slantar när du kopierar skivor till bilen, eller hur?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Så grattis Tyskland! Ni kommer nu helt att ta över CD försäljningen i Sverige eftersom dessa avgifter inte finns när man handlar utomlands. Lite tråkigt kan det väl vara för alla datoraffärer som blir lidande av förlorad inkomst, men det viktiga är att Per Gessle får sina slantar när du kopierar skivor till bilen, eller hur?

Sorgligt men sant!

Dags att köpa aktier i WeSellCD 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle faktiskt vilja uppmana alla att bojkotta Copyswede och deras registrering och handla från Tyskland istället.

Denna idiotiska avgift måste bort - inte höjas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ är också att uppvakta de politiska partierna. Enligt lagen är det ju "oss" upphovsmän de vill skydda - och om "vi" då anmärker på att det inte står rätt till, så borde något parti haja till och undra om det egentligen är så smart...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Riksdagsbeslutet betyder också att det blir förbjudet att kopiera hela böcker, exempelvis kurslitteratur vid universiteten."

*puh* 🙂 Äntligen något positivt!

Tidigare fick man la bara kopiera max 15 sidor om inget annat stod? 😆

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Näpp här blir det stor utlanmdsbeställning som gäller. Synd att det ska behöva bli så här.

Sjukt att jag ska betalla för att få backuppa mina filer på burken innan jag typ installerar om eller formaterar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, ska man tro på Aftonbladet så var det då alltså avgjort. Nu är det beslutat att det skall bli förbjudet att ladda hem upphovsrättsskyddat material via internet. Men i ett sällsynt ologiskt och komiskt ögonblick valde man även att höja avgiften på skivor för den legala privatkopieringen.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,650478,00.html

Det skall alltså bli extra förbjudet att kopiera olagligt och dyrare att kopiera lagligt. Så hur mycket pengar handlar det då om?

* På återskrivningsbara medier som CD-RW och DVD-RW kommer avgiften att höjas med 0,4 kr / mb.

* På icke återskrivningsbara medier som CD-R och DVD-R kommer avgiften att höjas med 0,25 kr / mb.

Alltså kommer en DVD-RW skiva på 4500MB att kosta 18kr extra och en DVD-R kommer att kosta 11.25kr extra. Bra precis dubbla priset jämfört med standard priset idag med andra ord.

Så grattis Tyskland! Ni kommer nu helt att ta över CD försäljningen i Sverige eftersom dessa avgifter inte finns när man handlar utomlands. Lite tråkigt kan det väl vara för alla datoraffärer som blir lidande av förlorad inkomst, men det viktiga är att Per Gessle får sina slantar när du kopierar skivor till bilen, eller hur?

/Majken

Tycker mig läsa 0.4 "ÖRE" och 0.24 "ÖRE" inte Kronor

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt text-tv kommer priset på en tom dvd-skiva att gå upp med 20 kr (!) när den nya "piratlagen" träder i kraft. Med andra ord kommer en skiva kosta runt 30 spänn. Det är ju för bövelen helt hutlöst!

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså, vad fan har stim att göra med om jag arkiverar mina gamla mail på en plastbit i garderoben? jag blir så less.

att slänga på kassettavgiften på cdskivor är i viss utsträckning att säga ok till piratkopiering i mindre skala. jag kan se dem framför mig där de sitter i mötesrummet:

"du får inte piratkopiera, men om du gör det ändå så har du ändå betalat för dig. hehehe. vi är så smarta och luriga!"

verklighetsfrånvänt är vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom här journalisterna som skriver om det här, är dom inte tillräckligt klipska för att försöka leta upp någon ansvarig och fråga hur dom har tänkt sig det hela?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Politikerna är så gulligt efter. Vem använder CD- eller DVD-skivor för att piratkopiera idag? 😆

Nej, och istället får småband som vill 1. Nå ut med sin musik till skivbolag och 2. Sälja skivor efter sina spelningar i liten skala pynta för hummern Björn och Benny klämmer i sig innan läggdags.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Dom här journalisterna som skriver om det här, är dom inte tillräckligt klipska för att försöka leta upp någon ansvarig och fråga hur dom har tänkt sig det hela?!?!

Det är bara att börja läsa själv. Här finns pressmeddelanden, Utskottsbetänkande, protokoll från debatten etc. etc.

http://www.riksdagen.se/bik/datum.asp?datum=2005-05-25

Edit: Hmm..även om protokollet från debatten, "mystiskt" har fallit ifrån. KONSPIRATION! 😆

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nu blir det fan bojkott på cd och dvd i Sverige. Jag vägrar betala kassettavgift och ändå inte få piratkopiera. Rekommenderar alla att göra samma sak. Frakten från Tyskland är ganska billig ändå köper du fyra DVD-RW så går det ju jämt upp 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Precis - inbrottsskatt på kofötter har vi väntat länge på i min yrkesgrupp då vi också vill vara med och betala välfärden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vägrar betala kassettavgift och ändå inte få piratkopiera.

Är det förresten bara jag som förutser en kollision mellan det nya lagförslaget och polisens möjligheter att bevisa brott? Låt mig förklara:

Innan lagförslaget:

Kenny laddar hem Star Wars 3 och delar ut på nätet, polisen laddar hem filmen från honom och konstaterar att japp, det är minsann Star Wars 3. Dags att kolla IP nummer, ringa internetoperatörer och stämma skiten ur pojkvaskern.

Efter lagförslaget:

Kenny laddar hem Star Wars 3 och delar ut på nätet, polisen laddar.. ehh.. nej det får de ju inte göra. Det är ju olagligt! Polisen kan inte bryta mot svensk lag för att bevisa att lagbrott har begåtts. Men vänta de behöver ju inte ladda hem, det står ju klart och tydligt att det är Star Wars 3! Nejmen, hmm.. Det kanske bara står det fast det egentligen är något annat? Hur skall de kunna bevisa att det är filmen utan möjlighet att få tillgång till den, husransakan? Kanske lite överdrivet.

Då kan man spinna vidare i rent filosofiska tankegångar. Har man brutit mot lagen när man kör 70 på något man tror är en 50-väg trots att det egentligen visar sig att det var en 90-väg. Eller kan man bli anmäld för innehav när man har en påse vitt mjöl som man tror är kokain?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nån sa... om man nu betalar piratavgifter så får man väl i gengäld pirata fritt då? 😛

För femtielfte gången är kassettavgiften INTE till för att kompensera för annat än den LEGALA PRIVATKOPIERINGEN. Den är alltså fortfarande INTE till för att kompensera för den OLAGLIGA PIRATKOPIERINGEN.

Att hela konstruktionen med avgiften är helt åt skogen, är en annan femma - men man ska inte blanda ihop begreppen ändå... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjafs tjafs tjafs 🙂

Blir så trött...

Det är precis som med reservdelar till bilar. Ett avgassystem kostar ca 1500-3000:- i tillverknings/arbets kostnader, i butiken kostar samma vara uppemot

10.000:-.

Inför statlig prisreglering så kanske musikskivor, spel, båtar, rymdskepp

blir lite billigare för gemene man att köpa...

Tänk då kanske dom slipper pirater på nätet... 😛

Förbannat tjafs 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT:

...eller så registrerar man sig som "professionell användare", om man kan det: http://www.copyswede.se/files/j3o888MM.pdf

Om alla hobbymusiker och låtskrivare i Sverige vilka borde ha laglig rätt att slippa "straffskatten" anmälde sig till copyswede . . . dom skulle få ett helsike med några hundra tusen ansökningar 😄

Vi som köpare har ju makten. Om vi går ihop så ger det lite effekt. Alla slutar köpa CD & DVD med film och musik på etc. Finns mycket bra demo-musik att ladda hem via nätet och spela i sin mp3 spelare. Själv skall jag sluta köpa.

Brännbara CD/DVD köper vi utomlands för att använda till våra egna backupper.

Dvs köp ingenting i Sverige som du inte absolut måste. "Hit em' where it hurts the most". Dom lever på Våra surt förvärvade pengar. Vi måste inte köpa deras varor.

Sluta köpa skiten! Bojkott! Så får vi se vem som har bäst uthållighet.

Finns andra sätt att spisa film och musik på. TV, radio, nätet, konserter etc

😛🙂😆🙂

Nej jag är inte för piratkopiering men jag vill kunna göra backup och musik CD med eget material utan att Gessle, Andersson & Ulveus skall få betalt för det!

Detta är absurt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bojkott av lagringsmedia hade ju faktiskt varit lite roligt 😛 - Tycker lite synd om datorhandlarna i Sverige men å andra sidan kanske det är ett måste för att politikerna skall förstå hur vansinnigt orimligt det är att lagstifta hårdare mot piratkopiering samtidigt som man gör privatkopieringen dyrare.

Speciellt med tanke på att "upphovsmän" här endast tycks gälla musiker och eventuellt filmskapare. Något om e-böcker, tidningsartiklar, fotografier, spel, program och annat som kan kopieras på skivor finns inte med. Så tydligen skall bara en viss del av marknaden få betalt för privatkopiering.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT:

...eller så registrerar man sig som "professionell användare", om man kan det: http://www.copyswede.se/files/j3o888MM.pdf

Om alla hobbymusiker och låtskrivare i Sverige vilka borde ha laglig rätt att slippa "straffskatten" anmälde sig till copyswede . . .  dom skulle få ett helsike med några hundra tusen ansökningar  🙂

Grejen med den där ansökan är att man måste ha registrerad firma för att få ansöka. Icke-professionella göre sig icke besvär. Nog kan man väl tänka sig att det finns proffs som inte har egen firma också, eller folk som inte tjänar hela sin inkomst på det här viset, men de vill copyswede tydligen inte befatta sig med. Om man vore illvilligt inställd skulle man känna sig frestad att tro att de tar pengar från de fattiga och ger till de rika... men men.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis - inbrottsskatt på kofötter har vi väntat länge på i min yrkesgrupp då vi också vill vara med och betala välfärden!

Hahaha.

Jag och en kompis hade en idé om ett litet "konstprojekt" i somras. Man skulle placera ut kofötter utanför olika dörrar och liknande som ser ut att vara intressanta ur en inbrotssynpunkt för att se vad som händer. Vår teori var att det skulle "bevisa" att möjligheten att begå brott inte gör var man till en skurk och att förbud av verktyg så som Soulseek då skulle vara idiotiska att förbjuda. Men det, eh... föll på ganska många punkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT:

...eller så registrerar man sig som "professionell användare", om man kan det: http://www.copyswede.se/files/j3o888MM.pdf

Om alla hobbymusiker och låtskrivare i Sverige vilka borde ha laglig rätt att slippa "straffskatten" anmälde sig till copyswede . . .  dom skulle få ett helsike med några hundra tusen ansökningar   😆

Grejen med den där ansökan är att man måste ha registrerad firma för att få ansöka. Icke-professionella göre sig icke besvär. Nog kan man väl tänka sig att det finns proffs som inte har egen firma också, eller folk som inte tjänar hela sin inkomst på det här viset, men de vill copyswede tydligen inte befatta sig med. Om man vore illvilligt inställd skulle man känna sig frestad att tro att de tar pengar från de fattiga och ger till de rika... men men.. 🙂

Alla med hemstudio borde egentligen kunna registrera Enskild firma, med verksamhetsbeskrivning "konstnärlig verksamhet", "musikinspelning" o dyl. Då borde man kunna räkna sig som "professionell användare", tycker jag. Frågan är om Copyswede tycker likadant... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...