Eliasson Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 (redigerat) LÅTNAMN: Someone just like me ARTIST/GRUPP: ---- GENRE: pop LÅTLÄNGD: 3.40 KOMPOSITÖR: Eliasson/Brodd PRODUCENT: Eliasson EV. MEDVERKANDE: Eliasson, Jonasson INSPELNINGSÅR: Nyss FORMAT: MP3 320kbts STORLEK: 9 MB STATUS: Färdig, äntligen Så, nu anser jag mig vara klar med denna! Tack så mycket till alla som lyssnat och kommit med positiva hejrop och konstruktiv kritik! Det är guld värt när man kört fast att få lite kreativ input och kvalitiva tips 🙁 Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 19 augusti 2005 av Eliasson
MorDeth (oregistrerad) Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 Låter kanon tycker jag... Bra upplägg på låten. Lite Kent inspirerat skulle jag säga. Men helt ok. Crash cymbalen under introt och refrengerna låter lite konstigt, som om ljudet från den slutar för fort i och med att nästa slag kommer. Fint jobbat i övrigt 🙁
Jonte Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 Håller med föregående, bra låt.. Vad gäller cymbalen så håller jag också med föregående.. Dock störs jag inte av det, så om syftet var att få det att låta som det gör, så är det helt ok med mig 🙂 Men smaken är ju som baken, just det ja.....
micotto (oregistrerad) Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 Återigen, jag håller med föregående. Låten känns väldigt fräsch, men jag funderade på om refrängen kunde få ytterliggare lyft med stämsång direkt? Annars, kanon och härlig med en lite maj7-känsla på första ackordet i refrängen! Ackordet i sticket innan refrängen på slutet vid 03:12 kunde hållas ut ytterliggare. Gillar det skarpt! 🙂
Egghuvud Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 Lite mycket kompressorswishade cymbaler som sagt. Arrangemanget är snyggt. Introt lite övertydligt hade nog gått rakt på sak och sparat lite på "breakpotentialen" i introdelen. Trummorna känns lite distanserade och fjärran i mixen. Snygg röst. Inga körer på förrefrängen? Som gjort för det tycker jag. 🙂 Galluppar inte men bra hade varit alternativet.... 🙂
Eliasson Postat 25 maj 2005 Trådstartare Postat 25 maj 2005 Tack och bock, Grabbar! mm..det vevas en del på cymbalerna, jag gillar det. Körer är en bra idé, har inte funtat nå på hur såna kan låta än, det ligger en "aaah" stämma väldigt lågt. Ska dra det ett varv till 😄 är sur för att stråkarna inte blev med i denna mix, ska som sagt lägga upp en ny tills imorrn! Natti /E
Eliasson Postat 12 augusti 2005 Trådstartare Postat 12 augusti 2005 japp, Nu ska jag sitta ikväll med ett par kalla och äntligen mixa färdigt låthelvetet 😉 Nån som har nån fin idé? Framförallt inledningen känns som ett gissel. Hur ska den börja?? Och jag måste kanske bygga om trummorna, Cymbalvispandet är kanske lite FÖR påträngande? Tacksam för kommentarer och tips! /E
Larsson Postat 12 augusti 2005 Postat 12 augusti 2005 hej..orkar inte läsa igenom tråden..så ursäkta om jag upprepar någon annan!! men trummorna ligger väldigt långt bak..och jag vet inte om det är låg volym eller verb som gör att alla instrumenten blir till en svag gröt...separera instrumenten mer enligt mig...och mera närhet dvs mindre verb..särskilt på virveln!! kanske alla instrument borde vara torra utom sången & den ljusa synthslingan annars väldigt bra låt..med stor potential & väldigt skön röst å sång!! mera tryck & närhet så sitter den klockrent enligt mig!! 🙂
Eliasson Postat 12 augusti 2005 Trådstartare Postat 12 augusti 2005 Du har rätt. Jag har i stort sett inget reverb alls på trumpaketet. Dock är det hårt komprimerat vilket såklart lyfter upp rummet från virvelsamplingen. Ska definitivt göra om trumgrejerna. Låta bli att komprimera så kraftigt. Det kanske ligger lite väl mycket gitarrer på den också, det är såna tacksamma ackord att lägga slingor över bara 🙂 Jag skall testa att strippa ner påläggen litegranna och sprida dom mer. Det här var bra synpunkter du gav! skall börja pilla direkt efter jobbet. kul att du gillar låten!
Valdez Postat 12 augusti 2005 Postat 12 augusti 2005 Har inte så mycket att säga men håller med om det Larsson säger....."alla instrumenten blir till en svag gröt " Ja, musiken känns långt bort, men sånt går ju att fixa till... 😆 Annars är det en mycket bra låt...och bra sång!
Eliasson Postat 12 augusti 2005 Trådstartare Postat 12 augusti 2005 Tack för synpunkterna och den fina kritiken, Valdez! jes, nu ligger det en ny mix uppe. lite ny trummix och mindre reverb, mm. man kan om man vill jämföra di två mixarna, själv är jag less för ikväll men ska antagligen dra det en vända till imorgon, så synpunkter uppskattas såklart! trevlig helg på er, studiorävar! /E
Eliasson Postat 16 augusti 2005 Trådstartare Postat 16 augusti 2005 ingen som jämfört och har fina ideèr?
bergis Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 Jag har inte jämfört direkt men gitarerna lät lite vasst. Det bidrar visserligen till mer tryck men kan bli jobbigt att lyssna på en längre tid.. Annars börjar du få till det tycker jag.. Lycka till..
joachime Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 (redigerat) Jag har problem med den squishande cymbalen, i båda versionerna. Den pumpar, och det kan vara gôtt om den gör det i takt, gärna samtidigt som tillslaget på bastrumma eller virvel. Nu squishar den i eget tempo, utan koppling till varken bastrumma eller virvel. Får känslan av en fet phaser med hög ratio. Snarare effektljud än cymbal, alltså. Balanserna är helt okej. Håller däremot med tidigare inlägg om att ljudbilden känns instängd. Kan bero på mängden kompressor, men det låter också som att du EQ'at bort vissa frekvenser. Tycker det är tunnt i höga mellanregistret och den låga diskanten (gissar på 5 - 8 kHz). Framförallt sång och elgitarrer lider av det. Om du lyssnar på din mix på andra ställen så kan du lära dig något om din mixplats svagheter. Edit: skrivfel Redigerat 16 augusti 2005 av joachime
Eliasson Postat 16 augusti 2005 Trådstartare Postat 16 augusti 2005 Jag har problem med den squishande cymbalen, i båda versionerna. Den pumpar, och det kan vara gôtt om den gör det i takt, gärna samtidigt som tillslaget på bastrumma eller virvel. Nu squishar den i eget tempo, utan koppling till varken bastrumma eller virvel. Får känslan av en fet phaser med hög ratio. Snarare effektljud än cymbal, alltså. Balanserna är helt okej. Håller däremot med tidigare inlägg om att ljudbilden känns instängd. Kan bero på mängden kompressor, men det låter också som att du EQ'at bort vissa frekvenser. Tycker det är tunnt i höga mellanregistret och den låga diskanten (gissar på 5 - 8 kHz). Framförallt sång och elgitarrer lider av det. Om du lyssnar på din mix på andra ställen så kan du lära dig något om din mixplats svagheter. Edit: skrivfel damnit. det är baskaggen som triggar ridekompressorn. måste se över den då! ang frekvenserna så är det en C4 som antagligen ligger för hårt då. asså, tycker denna låt är så jävla svår att få till! börjar bli frustrerad nu 🙂 synpunkterna uppskattas som faen iaf!
joachime Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 damnit. det är baskaggen som triggar ridekompressorn. måste se över den då! ang frekvenserna så är det en C4 som antagligen ligger för hårt då. Haha, vad fel jag hade då! 🙂 Hursomhelst, testa att sätta snabbare release på cymbalkompressorn. Pröva också att inte komprimera så hårt (högre threshold och/eller lägre ratio). Samma sak på C4 (de två övre banden framförallt). Snabbare release, högre threshold och/eller lägre ratio (range). Ps. Glömde skriva i förra inlägget att jag tycker låten är snygg! Får lite Coldplay-vibbar i refrängen. Ds.
Jocke Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 Skitsnygg låt! Lyssnar för tredje eller fjärde gången. Alla gitarrslingor är grymma! Trummorna låter ganska speciellt, men det är ju en fråga om vilket sound man vill uppnå. Det är den där cymbalen ja, men det vet du om vid det här laget. Lyssna på joachime, han har nog koll. 😱 Hoppas det blir lite extra tryck efter hans behandling. Har bara lyssnat på nya mixen. Gitarrprylen precis innan refrängen är för hög, elle? 😱 Återigen, grym låt!!
Eliasson Postat 16 augusti 2005 Trådstartare Postat 16 augusti 2005 Har bara lyssnat på nya mixen. Gitarrprylen precis innan refrängen är för hög, elle? 😱 du har helt rätt! den blev helt vansinnigt hög 😱 ska peta med det i em. skitkul att du gillar den!! joachime; Tackar. Skall genast testa det. NU när jag lyssnar fattar jag ju vad du menar. Woishandet låter fan märkligt!
Mutz Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Svin bra låt tycker jag!!! Bara den omtalade cymbalen jag stör mig lite på. Annars låter det super tycker jag! Verserna är sjukt snygga med alla sköna gitarr slingor! Like this allot!!!
Eliasson Postat 17 augusti 2005 Trådstartare Postat 17 augusti 2005 Åh Mutz! Du räddade en annars så pissig eftermiddag för mig!! tack och bock för dina omdömen!! Cymbalen. Jag vet, jag har börjat hata den. Den har blivit denna låts nemesis och jag drar mig för att lyssna. Skulle ha fixat till det hela igårkväll men pallade inte. (jobbar i studio hela dagarna) men imorgon är det dags! Då ska visphelvetet väck! Funtar på om man kanske ska köra öppet hihatkomp på refrängen, vad tror ni? Annars är cymbalmangel a lá Wannadies "Hit" helt underbart. Skall snoka lite om jag har nån gammal inspelning jag kan sno trumkompet från. Annars får jag peta mer med en clean cymbal. Tack för att ni lyssnar och tycker!! /E
Eliasson Postat 19 augusti 2005 Trådstartare Postat 19 augusti 2005 Jes, nu anser jag mig klar och har lagt upp en färdig version!
Myrli Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Oj bra låt. Jag gillar den skarpt, skön och jag får också lite kent vibbar. Jag måste också bara säga som flera med mig att cymbalerna tar över helt i mixen. Det blir störande för dom tycks dränka alla instrument. Och det blir bara massa skrammel. Det är synd på en sån bra refräng. //Anders
Jocke Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Jes, nu anser jag mig klar och har lagt upp en färdig version! Skitbra! Vad gjorde du med den trilskande cymbalen? Försvann den?
Eliasson Postat 19 augusti 2005 Trådstartare Postat 19 augusti 2005 Jes, nu anser jag mig klar och har lagt upp en färdig version! Skitbra! Vad gjorde du med den trilskande cymbalen? Försvann den? jag deletade den och använde en spelad cymballoop som jag gav fan i att komprimera sönder 😏 Tycker det blev bra själv, men blir lite orolig när Myrli tycker att den dränker allt, fattar inte det, har lyssnat i olika hörlurar och högtalare och tycker det låter prima. 😉
Jocke Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Nä, det susar bara lite cymbaler i bakgrunden. Håller inte med Myrli där. Min röst faller för övrigt på "Bajja?Bra?".
Larsson Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 låter mycket bättre!!... fast jag tycker du är för blygsam med trummvolymen.. men det är mcyket mer närhet i ljudbilden nu... din röst är verkligen en gåva!! 😆
Eliasson Postat 19 augusti 2005 Trådstartare Postat 19 augusti 2005 låter mycket bättre!!...fast jag tycker du är för blygsam med trummvolymen.. men det är mcyket mer närhet i ljudbilden nu... din röst är verkligen en gåva!! 😉 oh, önskar jag kunde ta cred för rösten men den är inte min 😆 Det är en snubbe jag träffade på en fest faktiskt, sån jävla tur. Det funkade bra kan man säga 🙁 och virveln kan kanske vara lite högre på introt och refrängerna.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Låter bra och välproducerat, vilken matta. Bra låt också. Tycker den låter färdig. Kan tänka mig en sen & sömnig spelning, indiekidsen skulle säkert bli hänförda. 😆 Ja, han sjunger väldigt eget och säkert. Stiligt.
Plancka (oregistrerad) Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Har haft den där trudelutten i min playlist ett tag (gamla verren)och jag tycker den är svinbra 😳 Nu får jag väl stoppa in den färdiga produkten också... Jag hör nog innan skillnad på versionerna men jag har ju fortfarande skumplast i öronen....
91:an Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Tyvärr har jag missat denna demo från tidigare versioner och således inte kunnat följa utvecklingen av den. Man kan väl säga att jag lyssnar med fräscha öron och för mej låter det fullkomligt klappat(applåder) och klart! Och tjusig sång dessutom, håll dej väl med den killen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.