Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag behöver hjälp med att få Pro Tools att spela upp midi-data med bra timing när jag styr RTAS-instrument..

Har testat både Battery och Minimoog V (demos iofs, men det borde fan funka ändå)..

Låter som en haltande gammal ABC80 eller något.

Det måste ju gå att ge ProTools schedulern lite mer prioritet, för jag har helt oacceptabelt dålig timing 🙁

Midi-spåren är programmerade med grid och så, så det är inte där det är otight.

Kör PTLE med Mbox på en iBook G4 1,2

Annons
Postat
Hej!

Jag behöver hjälp med att få Pro Tools att spela upp midi-data med bra timing när jag styr RTAS-instrument..

Har testat både Battery och Minimoog V (demos iofs, men det borde fan funka ändå)..

Låter som en haltande gammal ABC80 eller något.

Det måste ju gå att ge ProTools schedulern lite mer prioritet, för jag har helt oacceptabelt dålig timing 🙁

Midi-spåren är programmerade med grid och så, så det är inte där det är otight.

Kör PTLE med Mbox på en iBook G4 1,2

mer info behöves...

Pro Tools version

Operativ

RAM

har du kollat answerbase?

här är ett möjligt svar..

Postat

OSX 10.3.8, PTLE 6.4, 768 MB RAM.. min polare som sitter med G4 PowerBook 1,5 GHz / 1,25 GB RAM har samma problem.

"Det låter handspelat" som han sa..

Postat

Det kan inte vara så att Pro Tools helt enkelt har ganska dålig timing när det gäller att styra virtuella instrument? Verkar ju konstigt..

Postat

Vad har du för inställningar i playback engine?

Har du installerat någon CS version?

Har din polare samma version?

Postat (redigerat)

>>Vad har du för inställningar i playback engine?

H/W buffer: 1024 smpls

CPU lim.: 85%

DAE buffer: level 2

>>Har du installerat någon CS version?

Nej, men jag vet vad uppdateringarna fixar, och detta verkar inte vara inkluderat.

>>Har din polare samma version?

Japp vi har samma grejjer.. Mbox med PTLE 6.4

Redigerat av moshisushi
Postat

med 1024 samples kommer du få en klart hörbar fördröjning.. Vet inte hur M-boxen funkar, men jag hört att fördröjningen finns där.. borde vara närmre 256 samples.. Då skall det inte vara direkt hörbart iaf..

Postat

Heh, testade att dra ner buffern till 512 smpls och nu funkar det finfint!!

Men, jag fattar fortfarande inte varför en ökad buffer ger ojämn midiström.. borde ju egentligen bara bli fördröjning!

I alla andra program jag kör ger ju ökad buffer stabilare playback... t.ex Reason.

Postat

Ja, ojämnt skall det inte bli egentligen... Men funkar det, är det ju bara att köra på... 😛

Postat

Jojo, men problemet är att man ibland skulle vilja ha längre buffer... Minimoogen är ju inte direkt resurssnål :/

Konstigt detta...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.