Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har en gitarrigg bestĂ„ende av Mesa trixaxis försteg, Mesa 2:90 steg, TC G-Force multieffekt och vill praktiskt nog kunna styra allt med ett midibaserat pedalbord. Jag har valt att göra det lĂ€tt för mig genom att bestĂ€lla en liten smidig enhet (http://www.rocktron.com/products/xchange.html) som Ă€r en treknappars midipedal i aluminium. Midipedalen har möjlighet att koppla in tvĂ„ expressionpedaler vilket jag Ă€mnar att göra för just expression (effekter etc) och en som ren volym. Dock vill jag anvĂ€nda mig av Ernie balls volympedaler vilket jag lĂ€st om ett flertal som gjort. Dock undrar jag rent kopplingsmĂ€ssigt hur det hĂ€r sker? Är inte en volympedal bara en potensiometer i stort sett som slĂ€pper igenom mer eller mindre signal? Jag vill alltsĂ„ kunna jacka in gitarren direkt i stĂ€rken och ha pedalerna endast via midikabel. Hur registrerar CCingĂ„ngen förĂ€ndring?

Redigerat av Loud
Annons
Postat

Om du skickar hela din gitarriggen till mig sĂ„ ska jag nog lösa det 😄

Postat

Vet inte om jag fattat frÄgan rÀtt men:

En volympedal Àr som du sÀger en pedal med pot. dÀr ljudet gÄr igenom poten.

Jag gissar att expressionspedalen dÀremot styr en annan valbar krets, exempelvis en volympot.

I sÄ fall gÄr det inte att anvÀnda en traditionell volympedal som expressionspedal.

Kan vÀl jÀmföras med relÀstyrning i bil.....

Postat

Nja.. Hmm.. volympedalen ska du ha direkt efter gitarren sen kopplar du in resten efter pedalan ju... Gu va modern digitalteknik tjorvar till allt 😉

Postat
Om du skickar hela din gitarriggen till mig sĂ„ ska jag nog lösa det 😉

haha, köp en lott istĂ€llet. 😄

Postat
Vet inte om jag fattat frÄgan rÀtt men:

En volympedal Àr som du sÀger en pedal med pot. dÀr ljudet gÄr igenom poten.

Jag gissar att expressionspedalen dÀremot styr en annan valbar krets, exempelvis en volympot.

I sÄ fall gÄr det inte att anvÀnda en traditionell volympedal som expressionspedal.

Kan vÀl jÀmföras med relÀstyrning i bil.....

javisst Àr det sÄ, men jag har hittat pÄ flera stÀllen (typ harmony central) info om folk som anvÀnder just en ernieball volympedal som expression "Overall Rating:10

Wonderful control of your overall effect/volume/expression. I would buy another one if it was " saxat frĂ„n HC. Jag har Ă€ven hittat bilder pĂ„ folks aktuella setups nĂ€r de anvĂ€nder den sĂ„. Jag förstĂ„r dock inte hur det gĂ„r till! Jag Ă€r införstĂ„dd i hur en volympedal anvĂ€nds, det jag inte Ă€r införstĂ„dd i Ă€r hur man anvĂ€nder den som expression, eller hur en expressionpedal funkar? I och med att den styr CCparametrar inom midi sĂ„ har den ju en spannbredd pĂ„ 127 mellan topp och botten. Är det nĂ„got pedalen i sig behöver "veta" och VAD Ă€r det för typ av signal den ger ut till exp in? Det Ă€r ju trots allt bara en valig tele Ă€ven pĂ„ keyboards m.m. sĂ„ hur funkar det rent tekniskt i en "vanlig" expressionpedal?

Postat
Nja.. Hmm.. volympedalen ska du ha direkt efter gitarren sen kopplar du in resten efter pedalan ju... Gu va modern digitalteknik tjorvar till allt 😉

visst ska man ha det om man ska ha den som volympedal. 😄

Postat
Jag har en gitarrigg bestĂ„ende av Mesa trixaxis försteg, Mesa 2:90 steg, TC G-Force multieffekt och vill praktiskt nog kunna styra allt med ett midibaserat pedalbord. Jag har valt att göra det lĂ€tt för mig genom att bestĂ€lla en liten smidig enhet (http://www.rocktron.com/products/xchange.html) som Ă€r en treknappars midipedal i aluminium. Midipedalen har möjlighet att koppla in tvĂ„ expressionpedaler vilket jag Ă€mnar att göra för just expression (effekter etc) och en som ren volym. Dock vill jag anvĂ€nda mig av Ernie balls volympedaler vilket jag lĂ€st om ett flertal som gjort. Dock undrar jag rent kopplingsmĂ€ssigt hur det hĂ€r sker? Är inte en volympedal bara en potensiometer i stort sett som slĂ€pper igenom mer eller mindre signal? Jag vill alltsĂ„ kunna jacka in gitarren direkt i stĂ€rken och ha pedalerna endast via midikabel. Hur registrerar CCingĂ„ngen förĂ€ndring?

det lÀr ju din inköpta lÄda göra internt. om du kollar i manualen till din styrenhet sÄ ser du att du kopplar en vanlig telekabel till expression eller volymingÄngen. att styrenheten sedan tolkar om dessa signaler till mididata Àr vÀl inte sÄ konstigt att tÀnka sig?

Postat

det lÀr ju din inköpta lÄda göra internt. om du kollar i manualen till din styrenhet sÄ ser du att du kopplar en vanlig telekabel till expression eller volymingÄngen. att styrenheten sedan tolkar om dessa signaler till mididata Àr vÀl inte sÄ konstigt att tÀnka sig?

För all del, men hur kan den tolka signaler nÀr det inte finns signal??? En expressionpedal har ju bara tele ut! Kopplar man en volym rakt in kan det ju inte hÀnda nÄgot eftersom utgÄngen sjÀlvfallet Àr död! Om jag inte missminner mig har de stereotele, viilken kan vara logiskt dÄ det kan fungera som in/ut dÀr signalens förÀndring kan fungera som CC. iden Àr alltsÄ att ha en midienhet och en pedal kopplad, ingen audio inblandad!

http://www.tubefreak.com/pedal.htm

Postat (redigerat)

Det Àr en potentiomer i sÄvÀl en volympedal som en expressionpedal. Signalerna Àr analoga genom bÄda.

Skillnaden Àr den att i volympedalen sÄ sitter potten i serie och löparen (den reglerbara mittkontakten pÄ potten) Àr signal ut.. I varjefall pÄ en enklare volympedal.

En expressionpedal Ă€r ingent ting annat Ă€n en förlĂ€ngd potentiometer. Din effektburk oavsett om den kör midi eller analogt skickar ut en kontrollspĂ€nning till din expressionpedal och nĂ€r du anvĂ€nder pedalen sĂ„ Ă€ndrar du spĂ€ningen som kommer tillbaks till din effektburk sen. Inget konstigt i det. 🙂

EDIT: Det stĂ„r ju t.om i den lĂ€nk du ger http://www.tubefreak.com/ernie.htm Har du inte lĂ€st ens det innan du frĂ„gar? 😄

För att förtydliga lite till sÄ infogar jag en snabbritad skiss. Som du ser pÄ skissen sÄ kommer resistansen pÄ utsignalen till din effektburk att Àndras dÄ du trampar pÄ volympedalen Àven om du inte har nÄn insignal frÄn gitarren, alltsÄ kan en volympedal anvÀndas som expressionpedal.

Du ser ocksÄ hur den funkar som volympedal om du kopplar in gitarren dit.. Ok?

pedal.gif

Redigerat av hegobald
Postat
Det Àr en potentiomer i sÄvÀl en volympedal som en expressionpedal. Signalerna Àr analoga genom bÄda.

Skillnaden Àr den att i volympedalen sÄ sitter potten i serie och löparen (den reglerbara mittkontakten pÄ potten) Àr signal ut.. I varjefall pÄ en enklare volympedal.

En expressionpedal Ă€r ingent ting annat Ă€n en förlĂ€ngd potentiometer. Din effektburk oavsett om den kör midi eller analogt skickar ut en kontrollspĂ€nning till din expressionpedal och nĂ€r du anvĂ€nder pedalen sĂ„ Ă€ndrar du spĂ€ningen som kommer tillbaks till din effektburk sen. Inget konstigt i det. 😏

EDIT: Det stĂ„r ju t.om i den lĂ€nk du ger http://www.tubefreak.com/ernie.htm Har du inte lĂ€st ens det innan du frĂ„gar? 😉

För att förtydliga lite till sÄ infogar jag en snabbritad skiss. Som du ser pÄ skissen sÄ kommer resistansen pÄ utsignalen till din effektburk att Àndras dÄ du trampar pÄ volympedalen Àven om du inte har nÄn insignal frÄn gitarren, alltsÄ kan en volympedal anvÀndas som expressionpedal.

Du ser ocksÄ hur den funkar som volympedal om du kopplar in gitarren dit.. Ok?

pedal.gif

Trevligt med nÄgon som kan nÄgot!

JodÄ, jag har lÀst den men jag vet inte hur en expressionpedal fungerar sÄ det Àr lite klurigt dÄ. SÄ du menar alltsÄ att en expressionpedal funkar med en stereotele dÀr en ledare Àr in och andra ut och det helt enkelt Àr förÀndringen som avgör vilket vÀrde ccvÀrdet blir? för i sÄdana fall skulle jag ju behöva en insertkabel för att koppla signalen först in genom "in" och tillbaka igen via "out" och dÀrigenom nyttja bÄde in/utgÄngen som alltsÄ sker pÄ samma sÀtt som en expression fast via en insertkabel och volympedal istÀllet för en stereotele rakt ut?

Ps: Ingen pÄ Estrad eller JAM (gud vad jag inte har respekt för den butiken) hade en nÄgon aning om hur det funkar, sÄ en liten eloge Àr du vÀrd. Ds.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.