Jump to content
Annons

Mixtapes


Mannex

Recommended Posts

Inom reggaen (och kanske även andra genrer?) är det vanligt med mixtapes dvs skivor med ihopmixade låtar (1-2 min av varje låt). Hur är det egentligen med upphovsrätten här? Det är ju inga kompletta låtar det handlar om, och oftast är det pålagt ljudeffekter samt en och annan remix.

En del säljer dessa mixtapes, tex: Combat Sound

En del ger bort mixtapes, tex: Giant Sounds

Det var bara två svenska exempel, you get the point.

Min uppfattning är att det är allmänt accepterat detta, och att skivbolagen/artisterna på något sätt samtycker eftersom det kanske snarast bidrar till en ökad försäljning och intresse för artisterna, då det som sagt aldrig är några kompletta låtar.

Men hur är det rent lagmässigt?

(ursäkta om ämnet börjar bli uttjatat 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tekniskt sett är det ingen skillnad från annan typ av offentligt framförande - det krävs rättighetsinnehavarnas tillstånd!

MEN, percis som du säger, ingen bryr sig om att bråka om mixtapes - förrän du på något sätt skadar artisterna eller tjänar grova pengar på dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tomtebror (oregistrerad)

Jag tror att det är för att kringgå lagarna lite som de som gör mixtape skivorna ofta står ock skriker i låtarna, eller mixar in ljudeffekter och så. Detta för att dels visa att låten i sig inte är en huvudsak för skivan, och dels för att förstöra den så att folk kan lyssna på den, men ändå vill höra hela låten på riktigt.

Det har ju nu även blivit vanligt för artister att släppa egna mixtapes för att testa låtar, eller bara skinna fansen på pengar för låtar som inte var tillräckligt bra för att hamna på den riktiga skivan! 😏

Är du seriös, så tror jag att du bör hämta in ett generellt avtal från bolag/artister, men jag tror inte att det är så många bolag som bryr sig om det så länge som du ser till att ange rätt credit i bookletten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min åsikt så är det inte en kotte som bryr sig om du säljer vinyl eller hembrända cdr eftersom det är en såpass smal försäljning som inte ger någon speciell stor vinst..., med visst undantag så kan man få stora problem om man bootleggar färska låtar ifrån stora labels, men det kan vara till både fördel och nackdel.

..och sedan bör man respektera artister och labels i allmänhet 😱

Redigerat av staf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...