Jump to content
Annons

Hur gör ni


spaceman

Recommended Posts

Hur gör ni ? Är det bara burken som gäller med VST/DXi mm eller kör ni

med externa fristående synthar, kompressor, mfl.

Vad är nackdelen/fördelen med det tänk som ni valt ?

Går CPU:n i botten och gör att ni inte kan färdigställa det som var tänkt

från början med att det blir för tung last för burken ?

Vad gör ni för workarrounds ?

Ni som kör med fristående prylar, vad fungerar bäst ? Effekter, synthar ?

Vad är det som gjort att ni valt det koncept som ni använder ?

Vad är fördelarna/nackdelarna ?

Är den ekonomiska biten ett hinder för att bygga den studio ni egentligen

vill ha eller är det av andra skäl ?

Ni som lirar rock´n roll och mera med standard instrument och audio, vad är

fördelen/nackdelen med datorer och mjukvarusequensers om man jämnför

med vanlig true-tape recordings ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har huvuddelen i datorn - men lite hårdvara blir det ju också...

Mixern (DDX3216) innehåller 4st effektenheter som faktiskt är bättre än många andra, billiga effektburkar. Där håller jag mig i den digitala domänen hela vägen, utan extra omvandlingar. tack vare att jag kan skicka 16 audiokanaler fram och tillbaks mellan ljudkortet och mixern.

En Kurzweil K2000 med extra allt - och en Yamaha CS1x får göra lite nytta också - men tack vare de många ljudbiblioteken, använder jag dem numera mest som klaviaturer...

Jag kom in på att byta till VSTi i stället för hårdvaruburkar, när jag köpte SampleTank XL - och därmed kunde göra mig av med betydligt brusigare rackburkar, med mindre och sämre ljudbibliotek; Proteus/1 och U220. Köpte också LM4 Mk2 och gjorde mig sedan av med min Roland R8.

Jag har sedan märkt att jag har använt interna effekter i Cubase allt oftare, så till slut gjorde jag mig av med alla externa effekter (förutom de i mixern förstås...).

I övrigt är det omvandlare, preamps och monitorer som ligger utanför datorn.

Jag har hittills inte haft anledning att ångra särskilt mycket.

När jag bytte från analog till digital mixer, så trodde jag att jag skulle sakna den omedelbara överblicken mer än vad jag sedan gjorde - så inte ens där har jag ångrat mig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 50% hårt - 50% mjukt genom 16 kanaler in i datorn, mixar allt i datorn förutom medhörning, mikrofon och medhörning från dator 2, masterdatorn.

Jag tycker att det bara finns fördelar med detta men skulle behöva det dubbla antalet kanaler för att kunna använda favvokompressorerna, wah-wah pedalen m.fl för få lite mer livekänsla på det man sedan gör i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör det mesta i datorn. Cubase med med en del pluggar, bland annat UAD-1 kortet från Universal Audio, sen har jag lite hårdvara typ Pod XT pro, och lite preamps och sånt smått och gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar slänga på lite hårdvarukompressor innan datorn när jag spelar in sång, gitarr och bas. Inte är det helt ovanligt att jag lägger på extra mjukvarukompressor på sången för att trycka till den lite extra. Jag har samplat av min trummaskin och kör ljuden i datorn. Samma sak med mina syntar för att slippa mixa och koppla upp allt om och om igen och spara tid. Dock tar det en himla massa tid att sampla av allt och göra ljudbanker men när det väl är gjort så blir det hela mycket smidigt. När jag mixar kommer jag i fortsättningen använda hårdavarueffekter så som delay och reverb på grund av att de helt enkelt låter bättre än de mjukvarupluggar jag har testat...fast det är ju en fråga om tycke och smak...men jag har ingen mjukvarueffekt som kan mäta sig med mina gamla digitalreverb från 80-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

kör med ett par externa synthar(Roland XP80,Virus och Roland SH-1), rakt in i datorn via MOTU-interface....

lirar in sång och sånt in i datorn via VintageDesign CA73............ibland använder jag min gamla Joemeek VC1q också/istället...........

lirar in gura ibland, då via en pod....mickar up akustisk gura via antingen CA73 eller joemeek'en.....

sen när grovmixen är färdig med alla "MIDI-klossar" börjar jag bounca ner spåren till Audio......

kör då mkt(spår för spår) ut från datorn in i en Avalon VT747sp(stereokompressor och otroligt grym EQ)....och in i datorn igen....(vissa tror mig inte tills dom hört skillnaden själva, men det gör otroligt mkt att dra ut det från datorn till avalonen och in igen)....(ibland behöver man inte ens varken kopmrimera eller EQ'a)....

När man sedan gjort hela mixen helt färdig pillar jag (på hela mixen) med UAD-pluggar och pressar volymen med Waves L2........sen ut med mixen i avalonen igen för att småpilla med EQ'n tills man är helt nöjd.....sen är låten färdig....typ..... 😄

Om jag jämför våra mixar som görs idag, med dem vi gjorde förrut (mjukvara helt och hållet) så hör man stor skillnad.....vilket till viss del säkert ligger i att vi själva utvecklats i vårt arbete, men även i att man faktiskt kan få ut ljuden ur datorn för att ge dom lite extra färg.....

I dag är jag en stark förespråkare till att kombinera mjukvara med hårdvara för att kunna få ut det bästa av de två världarna, och på så sätt kunna ge ljuden en(i dagsläget) väldigt egen touch.......och då kringutrsutning idag är så pass bra behöver man knappt tänka på att det kan tillföras lite brus när man tar ut och in ljud.....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har det senaste året övergått allt mer till hårdvara (syntar och samplers) från mjukvara, dels på grund av ökad tillgång och inköp, dels på grund av att det är så mycket roligare att skruva ljud med riktiga reglar och rattar. Bouncar ned audiospåren när låtstrukturen börjar bli klar så jag kan arbeta vidare med att skära med eq:s mm. Använder endast mjukvarueffekter, mest beroende på att jag inte har några hårdvaruditon.

Anledningen till att jag upplever det roligare att skruva på hårdvarusyntar är nog att det är lättare och snabbare att få kontroll över vad man vill göra. Man kan skruva på flera reglage samtidigt, har du 2 muspekare på din skärm? Och sedan tycker jag givetvis hårdvara har ett lite annat sound. Mer punch. Jag gillar i huvudsak att skruva ljud, så därför är det nog det jag lägger kraft på. Jag avskyr alla stora syntar som Albino mm där man i slutänden sitter och letar presets istället för att skruva ljud för att det är för mycket att skruva på, för många menyer. Jag vill ha allt framme, överskådligt.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni ?

Är det bara burken som gäller med VST/DXi mm eller kör ni

med externa fristående synthar, kompressor, mfl.

Vad är nackdelen/fördelen med det tänk som ni valt ? -ibland kompressor på insignalen.

Går CPU:n i botten och gör att ni inte kan färdigställa det som var tänkt

från början med att det blir för tung last för burken ?

Vad gör ni för workarrounds ?

-reverb kan alltid suga musten ur processorn. vissa saker kan mixas ner med effekt/effektspår. annars får arret begränsas av medlen.
Ni som kör med fristående prylar, vad fungerar bäst ? Effekter, synthar ?
-jag gör ett lite bättre jobb om jag stimuleras av feta rack. det har mest med deras utseende att göra.
Vad är det som gjort att ni valt det koncept som ni använder ?
-billigt, enkelt och låter suveränt.
Vad är fördelarna/nackdelarna ?
-inga nackdelar.
Är den ekonomiska biten ett hinder för att bygga den studio ni egentligen

vill ha eller är det av andra skäl ?

-andra skäl. jag får ångest av för många on-/offknappar, rejäla inspelningsutrymmen och bra isolering.
Ni som lirar rock´n roll och mera med standard instrument och audio, vad är

fördelen/nackdelen med datorer och mjukvarusequensers om man jämnför

med vanlig true-tape recordings ?

-förr kunde man skylla på "har bara 8 kanaler" "jo, men vi har bara två reverb" "man får ju räkna med lite brus" etc.

idag får man hitta på andra saker att skylla sitt misslyckande på, och då blir det mer suspekta saker, som ifall bit-upplösningen verkligen tillåter att normalisera utan att det börjar låta illa? eller "skulle inte kvalitén på a/d-omvandlarna vara orsaken till att jag fortfarande låter som en amatör" etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med hårdvarusynthar och mjukvarueffekter.

Hårda synthar eftersom jag började på det sättet och därmed är van det och trivs med att verkligen ha sakerna framför mig när jag gör ljud. Har testat en del mjukvarusynthar, men det är liksom inte samma grej... Jag använder aldrig mjukvarueditorer till mina synthar heller även om vissa av dom är ganska så svårjobbade, så man kan väl lugnt säga att jag helt enkelt inte gillar att sitta framför datorn och göra ljud.

Har heller aldrig hört en mjukvarusynth som låter lika bra och "levande" som min gamla Polysix.

Mjukvarueffekter använder jag av bekvämlighet... -Enkelt och funktionabelt. Krävs inga extra in/utgångar för att skicka ljud fram och tillbaks till effektburkar. Och så låter det absolut tillräckligt bra!

Brukar köra MIDI så länge det går (men vissa av mina synthar är monofoniska, så då blir det wav ganska så fort om man vill använda fler ljud), för att kunna va flexibel in i det sista. Har en gammal dator, så det blir sedan ofta så att vi behöver bounca ner spåren med effekterna för att det ska gå...

Sedan är det ju klart att ekonomin begränsar! Som synthnörd vill man ju alltid ha mer saker att leka med... 😲 Men jag tror ändå inte att den begränsar skaparlust och kreativitet, så länge man har "tillräckligt" med prylar (och tillräckligt behöver inte alls va särskilt mycket!)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvara är ju mycket roligare att leka med. Oavsett vad vissa verkar tro, så är det aldrig lika lätt och intuitivt att snegla på ett litet fönster och försöka träffa rätt pixlar med ett pekdon som att faktiskt ha en väldesignad kontrollpanel framför sig och kunna pilla på med respektive hands fem fingrar. Sen kostar ju hårdvara en himla massa pengar och tar plats tyvärr. Köper man en synt, så inser man snabbt att man behöver tre andra prylar bara för att göra det hela hanterbart - och mängden kringprylar som behövs stiger ju exponentiellt i takt med syntförvärven 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder enbart mjukvarusyntar till musiken, och en kanalstrip till sång.

Har som många andra, sålt de flesta hårdvaru instrumenten, men jag håller med Neko om att det är lättare skruva till ljud på en hårdvarusynt, även om jag nu har en ReMote25 klaviatur till just detta.

Kommer inom kort att köpa en Novation X-station keyboard, och därigenom få allt i ett, synt, ljudkort, klaviatur, allt genom en usb kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja köra mer hårdvara än vad jag gör (ekonomin är inte den bästa, någon som känner igen det syndromet 🙂 ). Är uppfostrad med att fysiskt kunna ratta och skruva, det känns bättre helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...