MårtenSj Postat 22 maj 2005 Dela Postat 22 maj 2005 Jag är en nybörjare som spelat in lite egna saker, mestadels alla typer av gitarr+förstärkare, bas och diverse andra småinstrument. Detta har jag gjort genom en SM57a och rakt in i ljudkortet (SB Live). Jag har tillgång till en liten mixer med fantommatning (Behringer Eurorack UB1002) och bl.a. en TSM 87a. Borde jag inte kunna spela in sång och mjukgitarr ganska bra genom att köra micken i mixern o sen mixer till datorn (line in)? Eller egentligen: Hur viktigt är det med ett bra ljudkort när man har en mixer? Har kollat runt lite och funderar på att köpa M-Audio Delta Audiophile 192 eller liknande lite billigare kort. Har som sagt kollat runt och det verkar vara dyrt med fantommatning på ljudkortet så det är väl bäst att ha en mixer eller preamp om man ska ha den typen av mikrofoner? Ledsen att det blev så många frågor men jag är ny när det gäller detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 22 maj 2005 Dela Postat 22 maj 2005 Visst kan du spelain sång+gitarr via mixern. Med ett Audiophile klarar du dig. Oavsett om du har en bra eller dålig mixer så skall du ha ett bra ljudkort. Dåligt ljudkort = Dålig inspelning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
polardark Postat 22 maj 2005 Dela Postat 22 maj 2005 Tja.. de flesta skulle nog säga att ett sblive nog inte är så värst bra att ha om man planerar att spela in mycket. Det brukar ha rätt hemsk brusnivå och frekvensresponsen är rätt dålig den med. När mitt gamla sblive brann upp, så var jar rätt förvånad över att till och med det inbyggda ljudet på min dator lät bättre! Dessutom klarar den "bara" att spela in i 48KHz. Först och främst vill man ha ett kort med låg brusnivå.. hög samplingsfrekvens och att kunna spela in i 24 bitar är inte lika viktigt, men ändå nånting som är bra att ha. Speciellt om man planerar att använda behandla ljuden i datorn sen. Många av de halvproffskort som finns är nog tänkta att användas med en mixer också. Har man redan en mixer med ett par kanaler så räcker det ju om man köper ett hyfsat halfproffskort med två monoingångar och två monoutgångar för typ 1500 spänn. Generellt så är mic-förstärkare på billigare kort väldigt dåliga, och kan du köra micen genom mixern istället så är det oftast mycket bättre. Men visst... om ditt sblive funkar att spela in från mixern för dig, så är det ju jättebra. Testa och se hur bra det funkar för dig. Ingen idé att uppgradera om du själv inte upplever några problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MårtenSj Postat 23 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 23 maj 2005 Har upplevt det som sagts om brusnivån som ibland kan höras väldigt tydligt och därför vore ju ett nytt ljudkort en bra investering. Om man ska ha ett ljudkort tillräckligt avancerat så man kan kringå mixern, vilken prisklass hamnar man på då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 23 maj 2005 Dela Postat 23 maj 2005 Digidesign M-box 3.995:- 99/mån räntefritt på Musikbörsen 😉 där har du rubbet du behöver. Finfin mjukvara, bra preamps och en light version av Sampletank. -AUDIO DELTA 1010 LT 1.995 99/mån räntefritt på Musikbörsen har inte testat det, men det ser vettigt ut. www.digidesign.com www.musikborsen.se www.soundware.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 23 maj 2005 Dela Postat 23 maj 2005 Om du bara tänkt spela in en eller högst två saker åt gången (och det verkar det ju som med tanke på ljudkortern du kollat på), så kan det även va värt att titta på separata mik-preamps. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MårtenSj Postat 23 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 23 maj 2005 Men med detta AUDIO DELTA 1010 LT behöver jag då nått speciellt om jag vill ha fantommatning? Står att det är mikpreamps men detta är väl inte nån garanti för fantommatning? Kan jag lösa det genom ett mixerbord som har det eller köpa till preamps? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 23 maj 2005 Dela Postat 23 maj 2005 (redigerat) http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...47181&ReferId=3 lite mer specar på det... det ser ju inte ut att finnas nån + 48 volt på det så om du har ett mixerbord med fantommatning så kör genom det. Sen in i ljudkortet. Ditt Behringerbord borde funka bra att köra på , i kombination med ett ljudkort med vettig A/D omvandling. Se om du kan googla fram nåt test på 1010 LT kortet. /E Redigerat 23 maj 2005 av Eliasson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MårtenSj Postat 23 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 23 maj 2005 Okej det låter ju bra. Då undrar jag bara vad som menas med A/D omvandling? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 23 maj 2005 Dela Postat 23 maj 2005 Anv själv DELTA1010LT och det funkar kalasbra Kör Behringer 1604A mixer som har fantom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 23 maj 2005 Dela Postat 23 maj 2005 (redigerat) Okej det låter ju bra.Då undrar jag bara vad som menas med A/D omvandling? A/D - en enhet i kortet som omvandlar signalen från analog till digital. Själv tror jag att man kan klara sig helt okej på ett soundblaster + behringermixer och med mikrofonen du nämner. Som ett exempel: lyssna på Neko´s musik - det är ett soundblaster och en behringermixer. Se bara till att göra ett eget val. Det är som att simma bland hajar, den här prylhysterin. 😆 EDIT: oh, ursäkta. såg att du hade bestämt dig för att köpa nytt kort, då ska jag inte störa med mitt lo-fibabbel. rock on! Redigerat 23 maj 2005 av maxmaxmax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.