Emil Postat 22 maj 2005 Postat 22 maj 2005 (redigerat) Jag håller på att göra spela in en version av Nirvanas låt Sappy just nu för ett tributealbum. Jag ska köra en duett med en fransyska. problemet är att hennes inspelningar av sången brusar rätt mycket. I övrigt låter dom ok. Hur får man lättast bort så mycket brus som möjligt utan att sabba sången? Jag kör Logic Express på en dubbel G5:a... Gärna gratis också för det är bara på den här låten och mina egna grejer brusar ingenting... Redigerat 22 maj 2005 av Phobos
Piccazzo Postat 23 maj 2005 Postat 23 maj 2005 Det enda jag kan tänka på är Waves X-hum och X-noise. Dessa är dock allt annat än gratis. Kan tvätta dom åt dig om du vill , Det e bara maila filen till mig om den är under 10 mb eller lägga upp den på nån FTP så jag kan hämta den.
Gäst Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Några tips... 1.Använd sökfunktionen (finns massor på detta ämnet) 2. Ett eget lite tips på hur jag brukar göra om jag tex spelat in från tv eller liknande. I sound forge (om du har detta): öppna filen med brus..... välj Process i menyn och därefter Resample.. där väljer du "Resample to 8,000 Hz with anti alias filter" följt av Ok. Fördelen med detta är att talet/sången får mer kontur vilket innebär att det ofta blir lättare att höra vad folk säger. Nackdelen är att det kan låta lite lofi... Men om du ska använda det i en låt så löser du det enkelt med att lägga på lite reverb så att det låter mer levande.... detta tipset funkar kanske inte så bra om du har enormt mycket brus... ex: mer brus-volym än tal/sång. Och det är kanske inte det tipset som de flesta skulle ge... men det brukar funkar för mig till det ändamål jag riktar mig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.