Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jiiipppii, kl 04:00 i natt bestämde jag mig för att rigga mina små vinylspelare (iaf en av dom), nu tänkte jag att jag skall fixa det som mp3or, visst, jag spelade in ett par i wavelab och det funkade helt okey.. Men jag vill minnas att jag sett/hört om något program som är specielt lämpat för det, någon är som vet vad det heter måntro?

Annons
Postat
Jiiipppii, kl 04:00 i natt bestämde jag mig för att rigga mina små vinylspelare (iaf en av dom), nu tänkte jag att jag skall fixa det som mp3or, visst, jag spelade in ett par i wavelab och det funkade helt okey.. Men jag vill minnas att jag sett/hört om något program som är specielt lämpat för det, någon är som vet vad det heter måntro?

Det finns ett "Magix audio cleaning lab", det kanske är det du tänker på?

Jag som är en gamal surboll tycker dock att LP-skivorna låter bättre än allt annat, och ser därför ingen anledning att digitalisera dom... dessutom luktar dom gott. Men det var ju inte det du ville höra 😱

Postat

Aha:P Love to the LP 🙂 älskar det med, men nu vill man kanske har någr av dom på mp3 spelaren.. Men som sagt det låter bäst när det snurras på en talrik:P

Tack för svaret

Postat (redigerat)

det finns ett som heter Steinberg Clean.

magix "audio cleaning lab 2005" kostar 399:- och finns bla.Clas Ohlson, Siba och El-giganten tror jag.

Redigerat av sixties
Postat

magix "audio cleaning lab 2005" kostar 399:- och finns bla.Clas Ohlson, Siba och El-giganten tror jag.

stabilt. Lagom penning:P skall kika på det

Postat

stabilt. Lagom penning:P skall kika på det

Tvätta inspelningar från LP? 🙂

Neeeeej, knastret som ger sån fin känsla!

Jag har kört ner mina vinyler på Hi-MD i PCM-kvalitet. Sen tankat till datorn via USB, klippt till början och slut på spåren, lagt en limiter, höjt upp och mp3:at...

Ingen tvätt här inte!

Postat

då kanske jag skall köra i wavelab iaf.. funkar ju .. dessutom så behåller jag den sköna vinylkänslan

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
då kanske jag skall köra i wavelab iaf.. funkar ju .. dessutom så behåller jag den sköna vinylkänslan

Oh ja, kör i wavelab du!

Det jag ser som det främsta problemet med inspelningar av äldre grejer är avsaknaden av bas, lite beroende på vilket år dom är pressade. Många grejer från -70 och tidigt -80 kan sakna den mängd bas man vanligtvis är van vid. Men det där är ju en smaksak, jag föredrar att skruva upp lite lägre frekvenser.

Det låter som om du har ett heltids jobb framöver, hur mycket är det du ska spela in egentligen? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.