tobias Postat 21 maj 2005 Postat 21 maj 2005 Har nu suttit här i några timmar och lekt med mitt nyinköpta M-Audio Firewire 410 och har nu precis behövt starta om datorn för andra gången då ljudkortet tappat kontakten med datorn. Bägge gångerna har det skett helt utan förvarning, inte i samband med att datorn måste arbeta utan bara när jag har suttit och lyssnat i Winamp. Omstart av ljudkortet hjälper inte, utan det är datoromstart som krävs. Jag har de senaste drivrutinerna installerade. Det jag kan tänka mig är problemet är att jag inte har en firewire-ingång i datorn från början, utan jag kör med ett PCMICA-kort. Dock säger systemet att den har kontakt med PCMICA-kortet men jag har tyvärr inga andra firewire-prylar att testa med... Någon som har något tips?
tobias Postat 21 maj 2005 Trådstartare Postat 21 maj 2005 Uppdatering: Nu tappade den kontakten igen, men den här gången funkade en omstart av ljudkortet. Jag kan ju acceptera att det händer någon gång, men när det sker för tredje gången samma kväll börjar jag ju undra om jag har gjort något fel...
Diwic Postat 22 maj 2005 Postat 22 maj 2005 Jag hade samma problem med mitt stationära och ett Firewire 1814. Det var IRQ-kärringen (läs: IRQ-sharing) som ställde till det. Firewireporten mår bäst av att ha en egen IRQ, åtminstone ihop med m-audios drivrutiner. 😄 // David
erisja Postat 4 juli 2005 Postat 4 juli 2005 Hej! Har tyvärr ingen lösning på problemet, kan bara meddela att jag också har problem med att datorn (bärbar) tappar kontakten med 410:an. När jag kopplar in sladdar från ljudkortet till en förstärkare är det klippt, annars verkar det fungera bra (jag har dock inte testat ljudkortet så länge!). Mycket märkligt tycker jag. Någon som har tips på lösning?
spaceman Postat 4 juli 2005 Postat 4 juli 2005 Vad är det för bärbar dator du har ? Kör du med återställnings-cd:n med drivrutiner mm så ockuperar den i regel alla hårdvaruadresser, vilket gör att det kan bli buggi-wuggi med extra PCMA kort. Det märkte jag när jag köpte ett trådlöst PCMA kort till min HP, ibland funkar det ibland blir det blådump vid uppstart av XP. Kolla om du kan ta bort någon inbyggd enhet...
erisja Postat 4 juli 2005 Postat 4 juli 2005 Jag kör en Dell inspiron 6000 med förinstallerat xp. Kan bara inte förstå vad det är som skiter sig. Signalen går ut kanal 1 och 2 men direkt sladdarna är i mellan ljudkort och förstärkare tappar den kontakt. Det här med hårdvaruadresser har jag inte mycket koll på! Är det samma sak som IRQ?
erisja Postat 7 juli 2005 Postat 7 juli 2005 Det hela verkar röra sig om nåt skumt elektriskt. Hör bara: När jag bara kopplar ljudkortet till förstärkaren (även dvd-spelare är ansluten), då fungerar det fint. Men när jag kopplar en scartkabel mellan dvd och tv, då tappar ljudkortet kontakt med datorn! Med scartkabel i dvd:n och tv:n urkopplad fungerar det. Med scartkabel mellan dvd och tv, och tv:n helt avstängd från nätet, då fungerar det inte! Problemet landar alltså till slut i min tv! Extremt otippat om jag får säga det själv. Kan någon lämna en slipad analys på detta?
e94ml Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Kan säga att jag köpte ett SOLO kort (visserligen en annan modell men antagligen väldigt stora likheter med 410:an vad gäller kontakt med datorn) och det visade sig att firewiresladden som följde med var paj. Hade mycket krångel med kontakten mellan kortet och laptopen, men när jag bytte sladd så fungerade allt fint.
Dekis Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Jag hade dessa problem med 1814 och min laptop. Varken jag eller M-Audios support hittade nagon losning utan jag salde laptopen och kopte en stationar, nu fungerar det bra. Tyvar verkar M-Audio ha extrema kvalitetsproblem i sina firewireprodukter. Ett ljudkort for manga tusen som fungerar med vissa datorer endast (MANGA har klagat over dessa problem)...
hegobald Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Det hela verkar röra sig om nåt skumt elektriskt. Hör bara:När jag bara kopplar ljudkortet till förstärkaren (även dvd-spelare är ansluten), då fungerar det fint. Men när jag kopplar en scartkabel mellan dvd och tv, då tappar ljudkortet kontakt med datorn! Med scartkabel i dvd:n och tv:n urkopplad fungerar det. Med scartkabel mellan dvd och tv, och tv:n helt avstängd från nätet, då fungerar det inte! Problemet landar alltså till slut i min tv! Extremt otippat om jag får säga det själv. Kan någon lämna en slipad analys på detta? Du har en spänningsloop via centralantennanslutningen och jorden (nollan) i eluttaget. Ett ganska vanligt problem faktiskt.. Har du en voltmeter av nåt slag så kan du dra ut antennsladden ur TVn och mäta spänningen mellan skärmen på antennsladden och skärmanslutningen på din TV-apparat. Det kan vara så stor spänningskilnad som 40-80 volt faktiskt. Problemet kan du lösa med en särskild 1:1 75 Ohms tranformator som brukar finnas hos det flesta radio och TV handlare eller hos en butik som syssla med hemmabioanläggningar. Hos Elfa hittar du en HÄR Och så här ser transformatorn ut
erisja Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 Stort tack för tipset! Det hade jag aldrig lyckats klura ut. Ska testa i helgen...
Björn Olsberg Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 Ville bara säga att om produkten inte fungerar och återförsäljaren inte berättade om problem som många andra har haft, så har kan du definitivt lämna tillbaka kortet och få pengarna tillbaka. Sedan förstår jag att man i första hand vill få kortet att fungera.
Glaader (oregistrerad) Postat 16 juli 2005 Postat 16 juli 2005 Tror minsann att i stort sett alla jag känner som någonsin haft ett M-Audio 410 (åtminstone 5-6 personer) har haft problem med "förlorade" drivisar. Såväl på Mac som PC. Verkar vara en babian som skrivit drivrutinerna åt dem. M-Audio gör rätt knepiga produkter överlag, anser jag... Mitt råd är att sälja skräpet och köpa någonting bra i stället.
frecon Postat 24 april 2006 Postat 24 april 2006 Belkin Firewire Adapter är lösningen! Jag hade också problem med mitt M-Audio Firewire 410 tillsammans med min bärbara dator (Dell Inspiron 9300). Problemet ligger i att det inbyggda firewirekortet inte har en egen irq eller att den helt enkelt suger. Men med Texas Instruments chipset som ligger på Belkins firewire kort så funkar det stabilt och bra. Synd bara att man är tvungen att köpa nytt firewirekort.
drifter7508 Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Jag har precis samma problem med mitt 410! Datorn bara tappar mitt ljudkort slumpartat. Har det kopplat till min stationära PC via firewire. Sedan vidare till en Yamaha-färstärkare. Känns som det är nått elfel el. dyl. Måste starta om datorn helt osv. för att få det att funka igen. Ibland funkar det genom att bara tryck in on/off knappen på ljudkortet. Skumt. 🙂
ThomasJ Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 (redigerat) Hadde problem med mitt fw410, men löste sig efter ominstalation av datorn och nyaste drivruitner. Fast det kan även vara nått fel på lådan, eftersom den första jag fick var trasig. Men fick en ny i butiken. Redigerat 25 mars 2008 av ThomasJ
Umemagnus Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Kan som lite motpol då berätta att mitt 410-kort funkat alldeles utmärkt, dom två åren jag haft det. Jag köpte det i min tur, begangnat... Har dock också ett motu8pre för jag behövde fler kanaler... ska nu testa att köra (som jag läst förrut) båda korten samtidigt, för att få fler in- och utgångar... Mvh UmeM
ThomasJ Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Ett probelm jag hadde 410 titt som tätt dog ljudet. Men det löste sig . Löste sig tillfälligt när jag klicka på link inne i 414ans mixer / kontroll Kör med osx och 182.2 driver nu o då funkar kortet klockrent, men kanske var det en tidigare driver, jag vit inte riktigt. Vilke os har du?
Gilbert Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Jag tror inte att det (i det flesta fall) beror på ljudkortet utan det ständiga problemet med att vissa datorer helt enkelt inte är 100% kompatibla med FW-ljudkort och detta beror oftast på en eller flera ”dåliga” komponenter som t ex chipset (moderkort och/eller firewire-kretsar), grafikkort mm. Detta är välkända problem men kan vara svårt att tro på om man inte råkat ut för dem. Att just M-Audio förekommer frekvent i forum kan förklaras med att de är den största tillverkaren av musikljudkort. En tråd i ämnet: http://forum.notebookreview.com/showthread...3829&page=1 Notera att tråden är över 500 poster lång…
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.