uffe Postat 21 maj 2005 Dela Postat 21 maj 2005 Hej, Jag skall byta till Sonar 4 från mina gamla pro och live program. Har ni några tips om hur stor processor, typ av ljudkort mm. man behöver för detta? Jag skall använda datorn live på scen. Tacksam för förslag! Mvh Uffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 21 maj 2005 Dela Postat 21 maj 2005 Då kör du laptop förmodar jag? Jag kör Sonar 3 på en HP/Compaq NX7010, 1 GB RAM och 1.6GHz Centrino-processor (eller heter det Pentium M..?). Det flyter rätt bra. Sonar 4 är INTE mer resurskrävande än Sonar 3 vad jag vet. /Bengan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uffe Postat 21 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 21 maj 2005 Hej, Jag hade inte nödvänditgvis tänkt mig bara en laptop, utan kanske aven en stationär pc. Hade tänkt att använda datorn även som hemma studio med hårddiskinspelning mm. Med en laptop är det begränsat med byte av ljudkort mm. Det blir lite bökigt att ha en stor dator med sig ut, men det får man lösa. Gärna fler förslag, tack! Mvh Uffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
StarCruiser Postat 2 juni 2005 Dela Postat 2 juni 2005 Eh, varför ska du använda Sonar för Live-spelningar? Jag tycker Sonar är kanon på alla sätt, men den är inte bra Live. Om du tänker använda den som "synt-rack" - då rekommenderar jag forte ensemble eller något liknande. Ska du använda den för att spela upp MIDI-filer, löp hellre hela linan ut och gör WAV/MP3:or av dem och använd en MP3-spelare (eller CD eller vad som helst). Det är lika mycket karaoke ändå ;-) My 2 cents Magnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 3 juni 2005 Dela Postat 3 juni 2005 Hmm... Kan man säga nåt annat än "the more the merrier!"...? 😉 Kör Sonar (iofs Sonar2) på en gammal P3:a (866MHz 256MB RAM) och det funkar... Sonar 3 och 4 är väl dock lite mer resurskrävande. Men det jag försöker säga är: Testa om det du vill göra funkar med den dator du redan har. Gör det inte det, skaffa nytt och så bra som du har råd med! När det gäller ljudkort kan väl ett enkelt tips va att hålla sig borta från de ljudkort som säljs i datoraffärer och istället gå till en musikaffär... Kolla också i "Ljudkort"-forumet här, så får du tips på vad du bör kika på... Sonar stöder ju både WDM och ASIO nuförtiden, så alla musikerljudkort "ska" funka med programmet...! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.