Jump to content
Annons

Är nybörjare i denna djungel. Behöver lite svar..

Recommended Posts

zappaholic (oregistrerad)
Postat

Hej Allihopa!!

Är ny i denna musik djungel vad gäller att göra musik på dator.

Har för tillfället en bärbar dator PC, Pentium4, 2.66ghz, 512ram, 40Gb.

Jag funderar på att göra musik som ligger lite åt Peter Gabriel hållet.

Nu till frågorna:

1 Vilket musikprogram rekomenderar ni. Har förstått att Logic eller cubase är att

föredra. Finns det kanske något annat?

2 Har kollat på olika ljudkort typ Firewire 410 och Firewire Audiophile.

Några förslag?? (Har väl inte tänkt plugga in några riktiga instrument

ibörjan, men...)

3 Midi klaviatur?? Detbehöver väl vara något i storleksordningen 49 tangenter

eller uppåt. Några förslag?? (Har kikat in M-audio Radium49 och -61)

Skulle vara tacksam för mängder av svar och tips!! 🙂

Tack på förhand!! A

Annons
Postat

Du måste inte alls använda Logic eller Cubase. Det beror mest på vad du skall använda dig mest av.

Jag skulle rekommendera Orion Platinum eftersom det är billigt och bra, och kan nära på allt som Cubase och Logic kan. I den nya 5.0 versionen så kan man enkelt jobba med audiospår av alla de slag. Den fetaste versionen går loss på US$298, vilket är billigt för ett komplett studiopaket med samples, ett antal syntar, vst stöd, rejäl sampler med slicefunktion,effekter, bra vocoder etc.

Här följer en lista på vad som ingår i 5.0 den senaste versionen är 5.2

Dessutom så anser jag att det är ett mycket bra nybörjarprogram man kommer igång mycket snabbt med det. Supporten är dessutom mycket god.

Cherrypop (oregistrerad)
Postat

Att skapa musik (och då speciellt åt P. Gabriel hållet) är inget som jag rekomenderar att göra på en bärbar dator, eftersom t.ex. dess hårddisk är rätt slö när man börjar jobba med ljudfiler (wav, aif, rex, osv...).

I en stationär dator snurrar hårddiskarna mer eller mindre alltid i 7200 rpm...

I nyare burkar kan man dessutom köra på speciella diskar med S-ATA koppling.

(massor av tekniskt tjafs, men det innebär att information mellan hårddisk och processor skickas snabbare än med IDE som är standard idag.

I en bärbar däremot, så snurrar hårddisken bara på 5600 rpm...

Vilket innebär att informationen som ligger lagrad på hårddisken inte blir "hanterad" lika snabbt som på en stationär dator...

Detta + lite slöare minnen, front side bus speed osv...

Bärbara datorer är inte byggda för att kunna pyssla med musik på några större skalor. Dom är helt enkelt för slöa...

Apropå midi-klaviatur, så äger jag en Radium 61. Kan inte säga bu eller bä om den mer än att om man är skolad pianist, eller van vid "riktiga" pianon, så skall du nog spana efter ett klaviatur med vägda tangenter. Detta gör att anslagen känns mer naturliga...

Postat

Det beror nog väldigt mycket på var man gör...

Den första PC:n som jag körde musik på, hade jag bara 5400RPM-diskar i - och jag kunde utan bekymmer köra 50+ monospår samtidigt från den. På den tiden var det en P3 450MHz jag körde med - alltså en betydligt segare burk än dagens bärbara... 😉

Postat (redigerat)

Japp.

Allt har en gräns. Men bärbart funkar riktigt bra tills man når gränsen. Och för de flesta räcker det rätt långt innan gränsen är uppnådd. (Och om du läst föregående svar, så har han fel. De flesta hårddiskar i bärbara går på 4.200 varv, men vi vanliga dödliga struntar faktiskt i sånt. Funkar det så funkar det.)

Eftersom det är lätt att kasta ut mycket stora pengar snabbt på program och kort med mera, så kan det vara bra att lära sig först. Och först senare lägga ut några pengar.

Så varför inte börja som följer:

steg 1)

"Ingen aning"

-- inget ljudkort, funkar utmärkt till en början med det som sitter i maskinen

-- billiga lurar för några hundralappar.

-- ett enkelt program. Jag tror att Cubasis VST för en tusenlapp på Åhlens är ganska lagom. Det är en återvändsgränd ur uppgraderingssynpunkt, det är gammalt i uppbyggnaden men det är en utmärkt läromästare. Det kommer med ett gäng enkla VST-instrument och man kan ladda ner fler från nätet.

-- enklast möjliga midikeybord. M-Audio Oxygen funkar för mig.

-- en vanlig dynamisk sångmik och en kabel direkt in i datorn.

Kanske att någon kan rekommendera ett gratisprogram att ladda ner i stället.

steg 2)

"Fast för hobbyn"

-- ett tvåkanals ljudkort (USB eller firewire) för 1.000:- till 4.000:- Marknaden håller fullständigt på och exploderar här, det kommer så där 2 nya kort i månaden. Så väntar man ett år finns det kanske 20 nya att välja på.

-- ett riktigt bra program. Bara programmet kan kosta närmare 10.000:-. Det finns ett helt gäng att välja på.

-- några bra mjukvarusyntar, kan också kosta en bra peng (Reason, Live, ... vad vet jag)

-- ett "riktigt" midikeyboard

-- riktiga lurar för 1.000:- till 2.000:-

-- monitorhögtalare för 3.000:- till 10.000:-

-- extern firewire-hårddisk för sådär 2.000:-

-- mikar. Höll på att glömma dem. Och mikförstärkare.

steg 3)

"halvproffs"

Nu börjar det kosta stora pengar! Massor att välja från.

Datorn kommer att kännas alldeles för långsam så det är lämpligt att börja byta den. Sen är det bara frågan om hur många 10.000:- det kostar.

Smakar det så kostar det

Trombonisten.

Redigerat av trombonisten
Postat (redigerat)
-- ett riktigt bra program. Bara programmet kan kosta närmare 10.000:-. Det finns ett helt gäng att välja på.

Orion är ett riktigt bra program, och kostar högst 2500. Och då behöver man inte uppgradera någonting. Fick 9 i betyg i Studio 1-04.

Det går helt klart att växa i. Finns en demo på Synapse hemsida. Kostar inget att testa, och du får med det mesta. Det är ett mycket kompetent program, en uppstickare bland alla andra kolosser Cubase och de andra, som enligt min mening kostar mer än de smakar. Orion så får du mycket för pengarna, och bara för att det inte kostar 8000.- så blir det inte mindre proffsigt.

(ville bara säga det 😉 )

Ok, det är kanske inget ProTools iofs...

Redigerat av Neko
Postat

Förlåt Neko,

det var inte meningen att låta som om Orion inte är bra. Jag tror dig på ditt ord att det är bra. Förhoppningsvis kan Zappaholic hitta det program som är rätt för honom.

Gunnar

zappaholic (oregistrerad)
Postat
😳 Jag tackar för alla svar och tips jag fått.!! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.