Jump to content
Annons

jag vill ha tips  

7 röster

1. 1. jag vill ha tips

• 3: Bra som fan som det är; lägg upp hela låten!
      0
    • 2: Nja pilla en del går nog åt, konstruktiv kommentar
      2
    • 1: Destroy Erase Improve, Ta bort, förstör, gör om!!!
      1

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Svart Stiger Solen

ARTIST/GRUPP: Fehtara

GENRE: Hård skit på svenska

LÅTLÄNGD: kort klipp

KOMPOSITÖR: Undertecknad m fl

PRODUCENT: Bengan Vallhagen

EV. MEDVERKANDE: Bengan Vallhagen

INSPELNINGSÅR: Alldeles nyss

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv) mp3

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte) <1 MB (en vers)

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:

Den här låten la jag upp på denna demosida för ett par månader sen; då lät det burk o halvkass whatever... Sen dess har jag lagt om en del, och jag tror soundet är rätt ok.

Nu handlar det om SÅNGEN, och allt vad det innebär. Jag är väl inte först i universum om att försöka mixa så orden hörs i en mess av distade guror. Så tyck gärna till. Hör ni orden? Hur känns det i övrigt? Duger sångljudet? (Stormembranare rätt in i mixern, inga rör här 🙂 )Gillar ni inte rösten så skriv det oxå. Jag har komprimerat (allt) rätt hårt, men nästan inte alls EQ-at. Liiite reverb, men i övrigt inga effekter.

Själv tror jag ju att det låter rätt OK, men jag är säkert hemmablind/döv 🙂

Ni får fsts gärna tycka nåt om resten oxå, men jag inbillar mig att om jag får till sången, så har jag hittat "mitt ljud" sen.

By the way; fan vad svårt det är att sjunga hemma... det sätter sig i skallen, jag pallar inte att vråla, jag blir nervös för att grannarna ska tro att jag är galen. Så sången är rätt återhållen. Det kanske den inte borde va....

tjoflöjt

/Bengan

Edit; ändrade underrubrik till nåt mer relevant... vill ju ha respons... 😱

Redigerat av Vallhagen
Annons
Postat

Sångljudet lät lite burkigt, för mycket reverb och för lågt mixat enligt mig. Man för knappt sången för all distad gitarr.

Postat (redigerat)

Såja, nu har nån röstat en 1-a 😱 ... Kom igen ni andra oxå🙂

**

Tack för kommentaren Phobos; noterat!

Redigerat av Vallhagen
Postat (redigerat)

jahaja... Ingen annan?

Jag skulle faktiskt uppskatta lite hjälp; jag fixade till en ny slaskversion här:

... där jag sänkt gitarrerna lite, och försökt EQ-a sången mot guran. Men nu upplever jag sången som för vass, med alltför skarpa S o T-ljud...

Fan, jag är nybörjare på sånginspelning- o mixning; kom igen nu! 🙂

/ Bengan

Edit: Allvarligt Phobos, när jag kollar in spåren... för mycket reverb? verkligen? Naturligtvis är allt en smaksak, men jag A/B-lyssnar med reverb av / på, och jag HÖR ju en skillnad, men ... ja du hajjar. Inte så att u menar sångdubben?

Redigerat av Vallhagen
Postat

"ssslaskB" blev tyvärr sämre än den första versionen. Du har drabbats av ett vanligt "fenomen" där sångpålägget får en avskildhet från musiken i övrigt. Det viktigaste är att få alla volymer till samma nivå. Det är också viktigt att du använder dig av samma reverb/delay på alla instrument för att få en mer sammangjuten ljudbilden. Versionen 1 är bra, prova att duplicera sångspåret och panorerar ut till höger och vänster, samt att du lägget ett spår centrerat i mitten och med dämpad volym. Eller att du lägger ett Waves SuperTap 2 Tap eller liknande på en monokanal. lycka till!!

använd öronen inte ögonen!

Postat
"ssslaskB" blev tyvärr sämre än den första versionen. Du har drabbats av ett vanligt "fenomen" där sångpålägget får en avskildhet från musiken i övrigt. Det viktigaste är att få alla volymer till samma nivå. Det är också viktigt att du använder dig av samma reverb/delay på alla instrument för att få en mer sammangjuten ljudbilden. Versionen 1 är bra, prova att duplicera sångspåret och panorerar ut till höger och vänster, samt att du lägget ett spår centrerat i mitten och med dämpad volym. Eller att du lägger ett Waves SuperTap 2 Tap eller liknande på en monokanal. lycka till!!

använd öronen inte ögonen!

God respons, tack för det Pingpong!

Ja, då är vi överens om att version B är sämre... det känns som att det ofta blir så när jag börjar EQ-a... skruvar bort mig helt enkelt. Ahrrrgghh...

Jag ska testa ditt dubbtips. Som det är nu, så ligger det ett centrerat huvudspår, och en sångdub som är kopierad till två spår, lätt utpannande, fasförskjutna och i nivå lägre än huvudspåret. Ditt tips är lite "tvärtom"... jag testar.

Och ja, jag har bara ett Reverbspår, dit skickar jag liiiite av sången, och lite av den centrala gnällguran.

mvh/ Bengan

Postat

Nä det kanske inte va för mycket reverb på den första fast det var iof svårt att höra detaljer eftersom sången var för låg på den. Det känns lite som att du stod 2cm från micen när du sjöng ljudet är för "nära" och basigt. När jag eq:ar sång brukar jag skära från 250 Hz och neråt och ta bort s/t-ljud runt 11-12 kHz och då låter det alltid rätt ok.

Postat
Nä det kanske inte va för mycket reverb på den första fast det var iof svårt att höra detaljer eftersom sången var för låg på den. Det känns lite som att du stod 2cm från micen när du sjöng ljudet är för "nära" och basigt. När jag eq:ar sång brukar jag skära från 250 Hz och neråt och ta bort s/t-ljud runt 11-12 kHz och då låter det alltid rätt ok.

Precis såna siffror (250 Hz...12k) är kanon att utgå ifrån! Då ska man alltså INTE göra som jag gjort i "B-mixen" att hissa allt över 4k... jaja, jag lär mig:)

Den "överdrivna närhet" du nämner, beror förmodligen på att jag komprimerar hårt/nära. Jag vill ha ett nära ljud, men det ska fsts låta bra oxå. Vid inspelningen har jag stått ungefär 7-10 cm från miken.

Jag uppskattar dina synpunkter:) Får se om jag fixar en mix till ikväll; jag känner att jag måste få lite distans till det här oxå; just nu låter allt bara pannkaka:)

/Bengan

Postat

7-10 cm är ju asnära om man sjunger i en stormebranig kondensatormic. Det räcker med 15-20 cm för att få ett "nära" ljud.

Postat

hmm.. Jag har fått lite olika bud på det där med avstånd/närhet... men som sagt, här är det jag som är ny i gamet, så alla insikter är välkomna:)

Nu blev det snett med tiden, söndag kväll nu, inget gjort i dag och garanterat inget gjort i veckan som kommer; Om fler vill ösa på med tips så låter jag länken/länkarna ligga kvar.

Det går nog åt ett par tagningar till och lite mer experimenterande... jag provade sent i går kväll att dubbla/panna/förskjuta även huvudsången, och det "kanske" blev bättre. Har dock inget färdigmixat. Labbade lite med en "ny" kompressor också bl a.

Tack för tipsen så länge! Upptar mixandet igen om nån vecka

/Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.