Jump to content
Annons

Överföra filer i MSN med router


AndyPandy

Recommended Posts

Jag kopplade just in min DLink Di-604-router och vips börjar allt strula. T ex när jag försöker överföra filer med MSN går det ultralångsamt trots att jag har öppnat alla portar mellan 1 och 65535. Jag har till och med provat att läga min dator som en DMZ, men det funkade ändå inte!

Efter lite sökande på nätet har jag förstått att det går långsamt eftersom MSN inte kan upprätta en direktkoppling mellan mig och min polare. Istället går filen över deras server.

Någon som vet hur man ska göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Suck. Du är inte första som säger det. Men jag anser att det är mycket smidigt att kunna skicka en fil när man sitter och chattar utan att starta ett annat program, flytta filer hit och dit och låta polaren tanka från någon jobbig server.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att göra port forwarding i gatewayn till din dators IP adress, och just på de portar som MSN använder. Kan tyvärr inte dem utantill. 🙂

Som sagt, jag har öppnat alla portar redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där.. Jag har gjort som alla tips säger.. Jag har FTP server . Men lika förbaskat så skickar folk filer till mig via MSN.. I den lösning jag beskriver nedan så funkar MSN-filöverföring perfekt. Även då jag använder Trillian 3.1 i stället för M$ MSN

Jag har en D-link 514 och eftersom jag har en webbserver och FTP-server på min surfburk så har jag konfigurerat routern som så att min surfburk ligger som DMZ på en fast IP adress (för alla andra datorer på nätverekt agerar D-link 514 NAT brandvägg). Sen så har jag installerat KerioPersonal Firewall 4 på min surfburk.. Enligt min mening bättre än t.ex ZooneAlarm (kräver mindre resurser och bättre säkerhet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att göra port forwarding i gatewayn till din dators IP adress, och just på de portar som MSN använder. Kan tyvärr inte dem utantill. 🙂

Skulle du inte kunna ta reda på vilka Portar det är Hacke, skulle vara skönt att slippa ladda i modemtakt via msn 😄

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Prova att göra port forwarding i gatewayn till din dators IP adress, och just på de portar som MSN använder. Kan tyvärr inte dem utantill. 🙂

Skulle du inte kunna ta reda på vilka Portar det är Hacke, skulle vara skönt att slippa ladda i modemtakt via msn 😄

/Oskar

Ska du nödvändigtvis använda M$ usla MSN så ladda hem plus.. Läs lite på http://www.msgplus.net/pluginsdb/down/?action=file&id=92 Men då behöver dom du skickar filer mot ha den också... MSN stinker i filöverföringsprotokollet.. Så det så.

Förövrigt är filöverföringsportarna mellan 6891 till 6900 i MSN

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Prova att göra port forwarding i gatewayn till din dators IP adress, och just på de portar som MSN använder. Kan tyvärr inte dem utantill. :rolleyes:

Som sagt, jag har öppnat alla portar redan.

Att öppna dom är inte samma som att forworda dem till en specifik adress. Kolla i manualen för din DI-604. Förmodligen kallas det Virtual Server isft port forwarding där.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Att öppna dom är inte samma som att forworda dem till en specifik adress. Kolla i manualen för din DI-604. Förmodligen kallas det Virtual Server isft port forwarding där.

Som jag tydligen inte sa, men som jag menade: jag har redan forwardat alla upptänkliga portar med hjälp av Virtual Server!

Fast jag måste erkänna att jag är ganska kass på sådant här, trots allt är det fullkomligt obegripligt tråkigt att läsa hårdvarumanualer!

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy, jag har samma problem som du, och det gäller även vid uppladdning via ftp. Verkar som att programmets processorbelastning slår i taket, vilket både frå datorns fläkt att susa i höjden och öveföringshastigheten att minska.

Har inte hittat någon lösning, mer än att det fungerar utmärkt om jag pluggar in den i företagsnätverket. Jag blir inte förvånad om problemet har med Dlink att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy, jag har samma problem som du, och det gäller även vid uppladdning via ftp. Verkar som att programmets processorbelastning slår i taket, vilket både frå datorns fläkt att susa i höjden och öveföringshastigheten att minska.

Har inte hittat någon lösning, mer än att det fungerar utmärkt om jag pluggar in den i företagsnätverket. Jag blir inte förvånad om problemet har med Dlink att göra.

D-link är väl inte kända för att ha de mest välfungerande produkterna... 🙁 Har dylika problem själv ibland, och det är inte de enda tillfällena då den är jobbig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att göra port forwarding i gatewayn till din dators IP adress, och just på de portar som MSN använder. Kan tyvärr inte dem utantill. 🙁

Skulle du inte kunna ta reda på vilka Portar det är Hacke, skulle vara skönt att slippa ladda i modemtakt via msn 😎

/Oskar

Ska du nödvändigtvis använda M$ usla MSN så ladda hem plus.. Läs lite på http://www.msgplus.net/pluginsdb/down/?action=file&id=92 Men då behöver dom du skickar filer mot ha den också... MSN stinker i filöverföringsprotokollet.. Så det så.

Förövrigt är filöverföringsportarna mellan 6891 till 6900 i MSN

Hmm, körde med Trillian innan men det var lite buggar tyckte jag. Tex att det var skitsvårt att sortera sina kontakter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker väl igen då fast lite tydligare den här gången. 🙁

Problemet har INTE med D-link i sig att göra utan snarare med NAT funktionen som de flesta brandväggar använder.

Ska man öppna portar för filöverföring med MSN så är det portarna 6891 till 6900 som gäller.

Jag och många med mig har samma problem precis som ni här på foumet med långsamma filöverföingar med MSN. Egentligen ligger problemet i Microsofts komplicerade hantering och implementering.. Bl.a. annat så använder MSN funktionen UPNP.

Jag har dock löst problemet på följande sätt.

1. Ge din dator en fast IP adress (använd inte DHCP funktionen i brandväggen utan använd de IP adresser som är fråntagna DHCP).

2. Använder du D-link Router så skapa en DMZ för din dator med MSN på genom att ange den datorns IP adress i routen.

OBS.. Nu har du ingen fungerande brandvägg för din dator utan datorn är helt exponerad med alla portar mot Internet (vilket också är idén med DMZ).

Installera en mjukvarubrandvägg på datorn för säkerhetens skull. Själv rekomenderar jag Kerio 4 som hittas på http://www.kerio.com/kpf_home.html jag upplever den som resusrssnålare än t.ex. populära ZooneAlarm.

3. Försök undvika MSN om möjligt... Jag själv använder Trillian vilken funkar både mot MSN och ICQ men även adra populära IM nät. Trillian hittas på http://www.ceruleanstudios.com/

Mer info från Microsoft om MSN och NAT brandväggar hittar ni på http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...ploy/natfw.mspx

Så här ser det ut i min D-link

dmz.gif

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför måste man sätta sin dator som en DMZ? Man kan ju bara ha en dator satt som DMZ, och då funkar ju inte knepet om man anluter andra datorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Inte just den, men jag har läst allt som står där på andra ställen! Och det funkar icke om man inte sätter sin dator som en DMZ med statisk ip! Men varför?

Jag har också läst att man måste ha UPnP aktiverat, men något sådant har jag inte på min router!

Och så undrar folk varför jag hatar datorer ... 🙂

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

...jag har också läst att man måste ha UPnP aktiverat...

...och se upp om nätverket bakom routern består av både XP- och 98/SE/ME-maskiner. XP-maskinen kan lägga till 98/SE/ME-maskiner som "gäster" i nätverket, vilket innebär att när XP-maskinen stänger ner, försvinner nätverket (och internet) för 98/SE/ME. Problemet löses genom att stänga av UPnP i routern...

edit: blev lite utanför ämnet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips. Låter den nog hellre stå innanför dmz i normalfallen.

Om problemet inte hör till Dlink, hur kan det komma sig att samma dator har snabba överföringar och ingen processorbelastning när den kopplas in sig på företagsnätverk - med dhcp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tack för tips. Låter den nog hellre stå innanför dmz i normalfallen.

Om problemet inte hör till Dlink, hur kan det komma sig att samma dator har snabba överföringar och ingen processorbelastning när den kopplas in sig på företagsnätverk - med dhcp?

Antagligen har ni en "riktig" brandvägg i företagsnätet. D-link och det flesta andra enklare router/brandväggar använder en simplare form av NAT (Network Adress Translation).

När det gäller nerladdningsfarten för FTP så måste man i bland ställa in för

Passive Transfer för att det ska funka bra genom en NAT brandvägg. Vissa FTP servers kan det dock vara problem mot genom en brandvägg (saknar stöd för PASV FTP) . Än en gång så funkar Microsofts egna FTP server (som följer med Win2003 server etc) dåligt i detta hänseende.

DHCP i sig är det dock aldrig nåt problem.. Däremot så funkar det ju inte med DMZ och DHCP då DMZ kräver att få peka på en fast IP adress 😠

Trevlig helg nu!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...