Jump to content
Annons

Bodström, Larsson, Stafilidis: Ny lag förbjuder in


ThomasJ

Recommended Posts

Postat (redigerat)

(saxat ifrån SVT)

Trots att upphovsrätten nu skärps ska det självklart vara möjligt att göra en kopia av sin egen nyinköpta cd. Branschen måste se till att möjligheten att kopiera för privat bruk inte hindras genom tekniska åtgärder. Vi tvekar inte att återkomma med lagstiftningsåtgärder om det skulle visa sig att möjligheten att kopiera för privat bruk skulle hindras, skriver justitieminister Thomas Bodström (s), Hillevi Larsson (s) och Tasso Stafilidis (v).

Onsdag 25/5 röstar riksdagen om förslaget till skärpt upphovsrätt som förbjuder otillåten nedladdning av bland annat musik och filmer från internet.

och vänsterpartiet har nyligen överlämnat ett förslag till ändringar i upphovsrättslagen som väckt stor debatt. I debatten har det stundtals låtit som om förslaget skulle vara teknikfientligt och gå ut på att stoppa all nedladdning av film och musik från internet. Så är det förstås inte. Vi välkomnar den tekniska utvecklingen, men självfallet ska upphovsrätten gälla även på internet. Författare, konstnärer, musiker, tonsättare, filmskapare och andra upphovsmän ska ha rätt att få betalt för det de skapar även i en digital miljö. Att stimulera människors skaparkraft är viktigt!

Upphovsrätten bygger på en balans mellan rättighetshavarnas intressen att få bestämma över sina verk och andras intressen att få använda och ta del av deras prestationer. Förslaget värnar om att en sådan balans upprätthålls. Vi tycker däremot att balansen i mångt och mycket har saknats i den debatt som förts. Debatten har också präglats av missuppfattningar.

Redan i dag är det olagligt att lägga ut andras upphovsrättsligt skyddade material på internet. Den som har musik och film på sin hårddisk i datorn och sen låter materialet på hårddisken bli tillgängligt för andra via ett fildelningsprogram begår alltså upphovsrättsintrång och kan straffas. En väldigt stor andel av den musik och film som man kan hitta gratis på internet är piratkopierad och utlagd olagligt. Ändå har det hittills varit möjligt - eller åtminstone inte straffbart - att ta en kopia för enskilt bruk av sådant olagligt material. Förslaget innebär att det fortsättningsvis kommer att krävas att det är lagligt utlagt upphovsrättsligt skyddat material som man kopierar från för att kopiering för privat bruk ska vara tillåtet.

I debatten har från många håll förts fram att det även framöver borde vara tillåtet att kopiera för privat bruk från olagligt material, alltså att piratkopior borde få kopieras med stöd av lag. Detta är inte rimligt. Varför ska saker plötsligt vara gratis bara för att det blivit enkelt att ta del av det som någon annan har skapat? Och varför ska inte en låtskrivare eller en musiker ha betalt för sitt arbete när det sprids med en ny teknik? Vi vill stimulera lagliga och billiga alternativ på internet. Redan nu kan man mot betalning ladda ned låtar från internet. Artisterna, kompositörerna och musikerna får då betalt samtidigt som musiken finns tillgänglig lagligt. De här möjligheterna måste dock utvecklas och växa. En viktig förutsättning för det är en bra lagstiftning.

Vissa har oroat sig för hur polisen kommer att agera med den nya lagstiftningen. Syftet med förbudet mot nedladdning av olagligt material från internet är att skapa klara och tydliga regler. Det ökar möjligheterna att ingripa mot allvarligare fall av olaglig nedladdning men det innebär inte att polis och åklagare ska satsa stora resurser för att jaga privatpersoner som laddar ner enstaka olagliga material från internet. Precis som vid all annan brottslighet ska polis och åklagare prioritera i sitt arbete. Det vore lika orimligt att lägga stora polisresurser på att utreda enstaka fall av nedladdning av olagligt material som det vore att prioritera snatteriutredningar före rån.

När rättighetshavarna nu får en stärkt upphovsrätt är det extra viktigt att detta inte leder till att möjligheten att kopiera lagligt material för privat bruk minskar genom att rättighetshavarna "låser in" materialet genom till exempel kopieringsspärrar. Självklart ska det vara möjligt att göra en kopia av sin egen nyinköpta cd-skiva till en mp3-spelare eller att göra en extra kopia av skivan för att ha i bilen. Branschen måste se till att möjligheten att kopiera för privat bruk inte hindras genom tekniska åtgärder. Vi kommer att följa utvecklingen av kopieringsspärrar och andra tekniska åtgärder noga och tvekar inte att återkomma med lagstiftningsåtgärder om det skulle visa sig att möjligheten att kopiera för privat bruk skulle hindras.

Thomas Bodström

justitieminister (s)

Hillevi Larsson

ledamot riksdagens lagutskott (s)

Tasso Stafilidis

ledamot riksdagens lagutskott (v)

Redigerat av DjBox
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kul att de nämner ett alternativ till piraterna. "Redan nu kan man mot betalning ladda ned låtar från internet. Artisterna, kompositörerna och musikerna får då betalt samtidigt som musiken finns tillgänglig lagligt" Hoppas kompositörerna är nöjda. Hur stor del får de på de betalsajter som redan finns?

Sillnaden från förut är väl inte mer än ett milt hot till nerladdarna. Visst är hela uttalandet lite mellanmjölkigt? 🙂

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas kompositörerna är nöjda. Hur stor del får de på de betalsajter som redan finns?

Och ta ner närmaste CD-skiva från hyllan. Hur många kronor tror du gick till en av kompositörerna när du köpte skivan? Och hur många kronor gick till artisten, skivbolaget, musikförlaget, tryckningen, all marknadsföring och promotion, lagerkostnader för skivorna, distributionsfirman som såg till att skivorna transporterades till grossister och skivbutiker och slutligen skivförsäljarens vinst?

Inte så mycket mellanmjölk i mina ögon. Tvärtom ser jag fram emot att se kopieringskydden ryka!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Och ta ner närmaste CD-skiva från hyllan. Hur många kronor tror du gick till en av kompositörerna när du köpte skivan

Det var inte mening att idka polemik, det var en fråga 🙂

Att Kopieringsskyddet på skivorna ryker ser inte jag som någon vidare framgång. Branschens problem beror väl snarare på att folk inte köper skivorna från början?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Kopieringsskyddet på skivorna ryker ser inte jag som någon vidare framgång. Branschens problem beror väl snarare på att folk inte köper skivorna från början?

Nej, polemik vill jag inte ha. Men jag känner att det här är två skilda problem som blandas ihop.

  • Skivkunden och musiklyssnarens problem
  • Musikbranschens problem

Kopieringsskyddet löser, som du säger, inte branschens problem. Det löser musikkundens problem. Musikbranschens problem är en annan fråga.

Kopieringsskydd försvårar verkligen min fullt tillåtna privata kopiering, dvs. ner till Minidisc, MP3-spelare osv. Om de försvinner, ser jag det som en framgång. Kopieringsskyddet hindrar inte piratkopieringen, det motarbetar bara laglig privatkopiering. För piratkopierade MP3-filer hamnar ju på nätet ändå, oavsett om skivan innehöll kopieringsskydd eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra skrivet av Bodström och killarna. Deras uttalande innehåller ingenting alls, inget ställningstagande, inga nya påfund, ingenting. Men visst ser det fint ut?

Det enda de gör är att bekräfta att man tycks ha lika liten liten koll denna gång som när man sist skulle ta beslut för sex månader sedan. Lagbrott, men inga åtgärder. Näthandel men inga förbättrade villkor för köpare. O.s.v.

"Självklart ska det vara möjligt att göra en kopia av sin egen nyinköpta cd-skiva till en mp3-spelare eller att göra en extra kopia av skivan för att ha i bilen."

Skriver de, jamen snälla farbröder... Redan idag är det ju omöjligt att enkelt kopiera ett flertal skivor p.g.a. kopieringsskydd. Trots att man betalar för att möjligheten skall finnas. Dessutom kämpar skivbolagen för att kassettavgifterna skall höjas och införas på ännu flera medium som exempelvis MP3-spelare.

Jag får gång på gång känslan av att man inte vågar ta riktiga beslut. Det skall vara nåt halvmjäkigt "allting blir som förut fast nytt" så att det ser ut som om man engagerat sig.

All heder åt skivbolagen som girigt vill roffa åt sig pengar men åtminstone står för det, all heder åt piratbyrån som lever i en omöjlig drömvärld där allting är gratis och all heder åt Per Gessle som tycker att han tjänar för lite pengar på att sjunga som en 8-åring. Men aj vad ont det gör att se när dessa folkvalda stollar försöker imponera med sina bristande argument och åtgärdsplaner.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Redan idag är det ju omöjligt att enkelt kopiera ett flertal skivor p.g.a. kopieringsskydd. Trots att man betalar för att möjligheten skall finnas. Dessutom kämpar skivbolagen för att kassettavgifterna skall höjas och införas på ännu flera medium som exempelvis MP3-spelare.
Branschen måste se till att möjligheten att kopiera för privat bruk inte hindras genom tekniska åtgärder. Vi kommer att följa utvecklingen av kopieringsspärrar och andra tekniska åtgärder noga och tvekar inte att återkomma med lagstiftningsåtgärder om det skulle visa sig att möjligheten att kopiera för privat bruk skulle hindras.

Jag som, för första gången, tyckte att Bodströms uttalande innehöll något? 😄

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska det vara möjligt att göra en kopia av sin egen nyinköpta cd-skiva till en mp3-spelare eller att göra en extra kopia av skivan för att ha i bilen. Branschen måste se till att möjligheten att kopiera för privat bruk inte hindras genom tekniska åtgärder. Vi kommer att följa utvecklingen av kopieringsspärrar och andra tekniska åtgärder noga och tvekar inte att återkomma med lagstiftningsåtgärder om det skulle visa sig att möjligheten att kopiera för privat bruk skulle hindras.

Okej.. Så står Bodström & co och blåljuger för oss med andra ord? Åtminstone i lagförslaget jag läste igenom så skulle teknologier som kunde användas för att kringgå kopieringsspärrar kriminaliseras. Om möjligheten att kringgå kopieringsspärrar blir olaglig, så kan vi ju tänka oss hur mycket framgång Bodström kan ha mot tex. det internationella DVD-konsortiet.

Thomas Bodström: "snälla, kan ni ta bort kopieringsskyddet från DVD-skivorna?"

DVD-Konsortiet: "Ehm.. nej."

Link to comment
Dela på andra sajter

All heder åt skivbolagen som girigt vill roffa åt sig pengar men åtminstone står för det, all heder åt piratbyrån som lever i en omöjlig drömvärld

där allting är gratis och all heder åt Per Gessle som tycker att han tjänar för lite pengar på att sjunga som en 8-åring. Men aj vad ont det gör

att se när dessa folkvalda stollar försöker imponera med sina bristande argument och åtgärdsplaner.

Precis! Ful får man va man inte dum - ej heller feg, dum samt handlingsförlamad!

Det är lagligt att piratkopiera så länge man gör det "lagom" mycket och/eller inte har den extrema oturen att åka fast?

Röstar du på mig nu? Här får du lite MP3-spelar-bidrag! (... lova nu att ladda hem "lagom" mycket piratkopierad musik!)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som, för första gången, tyckte att Bodströms uttalande innehöll något? 😄

Ptja, lite tomma löften, hot eller vad det nu skall vara 😱

Kalla mig gärna cynisk eller bitter men jag tvivlar på att svensk lagstiftning kommer att bestämma hur Sony's skivor skall vara utformade.

Vi kommer att följa utvecklingen av kopieringsspärrar och andra tekniska åtgärder noga och tvekar inte att återkomma med lagstiftningsåtgärder om det skulle visa sig att möjligheten att kopiera för privat bruk skulle hindras.

Och vaddå följa utvecklingen? Vart har de varit de senaste fem åren? Det är väl allmänt känt att möjligheten att kopiera för privat bruk redan är hindrad för längesen. Dessutom nämner de bara musik och film, några löften om att man skall se över program och spelindustrin som gått steget längre med kopieringsskydd och underliga aktiveringar syns inte till.

Jag som inte är politiker, ekonom eller jurist undrar också hur man i Sverige kan få sälja en produkt med avtal som gör det olagligt att sälja den vidare i andra hand. Jag vill se vad som händer den dagen det blir olagligt att sälja begagnade Volvo-bilar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vaddå följa utvecklingen? Vart har de varit de senaste fem åren? Det är väl allmänt känt att möjligheten att kopiera för privat bruk redan är hindrad för längesen. Dessutom nämner de bara musik och film, några löften om att man skall se över program och spelindustrin som gått steget längre med kopieringsskydd och underliga aktiveringar syns inte till.

Man kan ju riktigt undra var dom har varit dom senaste 15 åren, när man ändå håller på. Det är nog inte bara jag som tycker det är baklänges att först kriminalisera att man kringgår kopieringsspärrar, och sen påstå att man kommer lagstifta om att kopieringsspärrar ska tas bort? Vore ju lixom lätt att få en lag mindre där om man tänkte lite.. eller?

Känns lite som att det kommer bli ännu en sån där lag som stiftas även fast nästan alla kommer bryta mot den i alla fall, bara för att den är så absurd. Man kanske borde undra vad dom har för moralisk rätt att stifta lagar som bara ökar föraktet för rättsystemet. Kanske dom riktiga bovarna här inte är piratkopierande 14-åringar eller stora mediabolag, utan våra politiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kanske dom riktiga bovarna här inte är piratkopierande 14-åringar eller stora mediabolag, utan våra politiker?

-Dom är ju inte mutade så är nog bara gamla vanliga okunskapen och/eller fegheten! Fast å andra sidan så tjänar ju Telia indirekt

ett antal 100,000,000* kr årligen på att det piratkopieras musik och film via fildelning och Telia är ju staligt så på vis är dom faktiskt

redan mutade! Dom kanske inte är så dumma ändå? Deras korruption kanske bara är oerhört förfinad, där "okunskapen" är perfekt

som "täckmantel"? För ifall Staten istället hade förlorat ett antal 100,000,000* kr årligen på att det piratkopieras via fildelning - Oj oj

oj! Folk skulle redan hunnit sitta av 5 år uppå sina fängelsestraff, ingen tvekan ty när staten förlorar skatteintäkter - smäller det...

... utav bara hlvte!

* OBS! Påhittad siffra...

... ej ens om jag sutto här med Telias årsredovisning, inklusive affärshemligheter-appendixet, i knät skulle exakt siffra kunna anges!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite inne på Vectros linje - att regeringen vill lagstifta bort kopieringsspärrar om inte branschen fixar det själva, det är väl jättebra?

Kopieringsskyddade skivor är otroligt irriterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Antar att du syftar på att lagen kommer ändras så att det även blir olagligt att ladda hem musik från fildelningsnätverken?

Det är ju inte precis samma sak som att "kringgå kopieringsspärrar"?

Bodström talar om kopiering för eget bruk - som alltid har varit tillåten.

Nu vill man lagstifta så att konsumenten verkligen ska kunna utnyttja denna rättighet.

Hur kan det vara dåligt?

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kalla mig gärna cynisk eller bitter men jag tvivlar på att svensk lagstiftning kommer att bestämma hur Sony's skivor skall vara utformade.

Du är cynisk och bitter. 😄

För att använda din egen liknelse, så finns det ju mängder av lagar som bestämmer funktionerna hos produkter som till exempel bilar.

Om det går att lagstadga hur en Volvo ska funka så är det väl inget problem att styra över småhandlare som Sony? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejan !

Nu tänker jag lägga mig i....... 🙂 Bara litet förtydligande.

1. Det har aldrig varit olagligt att ta en backup eller kopia (för eget bruk) av egenhändigt köpt material tex en cd, dvd med musik, spel eller programvara på.

2. Men tex speltillverkare och förvisso program och musik cd dvd lägger kopierings spärrar fast det inte är enligt lag.

Där håller jag med D.D och vectro fullt ut.

I övrigt så ha en glad helg... Musik lovers.

A.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej det är väl bra! Det dåliga är väl ifall man verkligen kan lita på det?

"om det skulle visa sig att möjligheten att kopiera för privat bruk skulle hindras." Vadå om det skulle visa sig - uppenbarligen har dom inte fattat

att kopieringspärrar redan finns och har dom noll koll igår och fortfarande inte fattat nåt idag finns ju risken att dom även i morgon... inte sant?

Nej, nej kopieringsspärren är bara till för att stävja piratkopierandet medan den som lagligt köpt sin cd kan ehhh jo här ska du skriva under Herr Bodström!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodström talar om kopiering för eget bruk - som alltid har varit tillåten. Nu vill man lagstifta så att konsumenten verkligen ska kunna utnyttja denna rättighet.

Du har inte läst lagförslaget va? Det är ungefär 500 sidor och det står ingenting om att lagstifta om konsumentens rättigheter att kopiera för eget bruk. Det enda som står är att metoder som kringgår kopieringsspärrar ska bli olagliga. Av allt att döma är det detta lagförslag som nu kommer ligga till grund för den nya lagen. Bodström har inte nämnt några ändringar åtminstone.

Det finns mig veterligen inga nuvarande lagförslag som gör kopieringsskydd olagliga, och det känns ytterst tveksamt om ett sådant lagförslag ens kommer att utformas.

Vad än nu Bodström & co säger, så är det inte vad som kommer lagstiftas om. Lagen som förmodligen kommer gå igenom kommer att hindra konsumentens möjligheter att kopiera för personligt bruk. Det är bara att läsa själv. Jag klandrar iofs inte politikerna om dom inte orkar läsa igenom ett dåligt skrivet dokument på 500 sidor, men som det låter så verkar det ju inte som att dom förstår vad det är för lagar dom är med och stiftar, och det är rätt illa det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bodström talar om kopiering för eget bruk - som alltid har varit tillåten. Nu vill man lagstifta så att konsumenten verkligen ska kunna utnyttja denna rättighet.

Du har inte läst lagförslaget va? Det är ungefär 500 sidor och det står ingenting om att lagstifta om konsumentens rättigheter att kopiera för eget bruk.

Du har inte läst Bodströms text va? Det är ungefär 30 rader.

Det talas om om två helt skilda lagförslag och du blandar ihop dem. Lagförslaget du pratar om handlar bla. om nedladdning av upphovsrättsskyddad musik och film. Den nya upphovsrättslagen alltså, som regeringen och Vänsterpartiet vill driva igenom i omröstningen nu på onsdag den 25:e maj. Lagändring 1.

Men det Bodström pratar om i slutet är nästa steg. Alltså, EFTER den nya upphovsrättslagen gått igenom. Man kräver att musikbranschen slutar använda kopieringsskydd på sina CD-skivor (eftersom det motverkar laglig kopiering för privat bruk). Om inte, kan det behövas ytterligare en lagändring för att förstärka rättigheterna till privatkopiering. Lagändring 2.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar det en gång till, lite enklare

  • 1. Man vill först förtydliga upphovsrättslagen pga. illegal distribution av skyddad musik och film.
  • 2. Branschen måste därför sluta med kopieringsskydd. Vägrar branschen, kan man tvingas lagstifta och förtydliga rätten att kopiera för privat bruk.

Är du med?

Jag upprepar mig, men det här är två skilda frågor som blandats ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du med?

Fullständigt. Jag anser däremot att det är skitsnack. Sverige kommer inte kunna att kräva att stora internationella media- och underhållningsföretag tar bort kopieringsskydd på sina produkter. Inte en chans att lilla skitsverige kommer att tvinga nintendo att göra nya kopieringsvänliga kasetter till sina nya gameboy så att vi får göra kopior för eget bruk. Samma gäller DVD och musik.

Jag tycker inte att artikeln är ett bra initiativ. Tvärtom tycker jag att det antingen är bland det dummaste jag hört, eller eventuellt en rätt väl genomtänkt metod för att lugna folk att tro att det hela är rätt okej i alla fall.

Vi kommer att följa utvecklingen av kopieringsspärrar och andra tekniska åtgärder noga och tvekar inte att återkomma med lagstiftningsåtgärder om det skulle visa sig att möjligheten att kopiera för privat bruk skulle hindras.

Just det där stycket säger ju faktiskt en hel del. Kopieringsskydd i olika form på underhållningsmedia har funnits sen 80-talet. Om det faktiskt hade rört sig om ett seriöst uttalande så hade det stått så här:

Vi har följt utvecklingen av kopieringsspärrar och andra tekniska åtgärder noga i över 20 års tid och planerar lagstiftningsåtgärder nu när det visat sig att möjligheten att kopiera för privat bruk hindras.

Aja.. jag vet då inte vad annars jag ska tro. Jag vill gärna tro att folk är seriösa när dom säger saker, men när det kommer såna där uttalanden så kan man ju inte annat än sucka. Om någon inte håller med mig om det här, så får ni gärna förklara lite mer detaljerat varför vi inte har redan nu lagliga åtgärder som sätter stopp för företags kopieringsskydd, medans det hux flux nu dykt upp en lag som sätter stopp för kringgående av kopieringsskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en chans att lilla skitsverige kommer att tvinga nintendo att göra nya kopieringsvänliga kasetter till sina nya gameboy så att vi får göra kopior för eget bruk. Samma gäller DVD och musik.

Detta med att förbjuda kopieringsskydd är väl ingen svensk uppfinning, som jag har förstått det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej!

Här tycker jag att man verkligen kan se hur skivbranchen skjuter sig själv i foten! Om du laglydigt köper din musik, m.a.o. rätten att för privat bruk

nyttja musikmaterialet på skivan, då läggs olagliga spärrar på den rätt du just köpt! Om du däremot olagligt laddar hem musiken så slipper du både

betala och får dessutom alla de rättigheter som den köpta skivan borde ha gett dig! Bra system? Belöna lagbrytarna och straffa dom laglydiga 😉!

Samma när jag köper licensrätten till musikprogram, då är det en jvla massa krångel med koder hit och internet-aktivering dit (samtidigt som samma

programmakare råder en till att inte ha internet på sin musikdator, smart?) Om datorn sedan krachar kan jag bli vägrad ny kodnyckel och skulle jag sen

vilja sälja programmet som jag köpt så antingen är detta förbjudet eller så är det återigen en massa krångel med email där man måste be om lov för

att få sälja det man själv köpt! Kan man inte bara betala vad programmet/musiken kostar och sen få något som fungerar... exempelvis en piratkopia 😉!

MVH-Peder(GnällPelle?)

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med att förbjuda kopieringsskydd är väl ingen svensk uppfinning, som jag har förstått det?

Förmodligen inte. Jag känner heller inte till något land som framgångsrikt infört förbud mot kopieringsskydd. Däremot känner jag till många länder där det är olagligt att kringgå kopieringsskydd, även om det bara är för att göra kopior för eget bruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen inte. Jag känner heller inte till något land som framgångsrikt infört förbud mot kopieringsskydd. Däremot känner jag till många länder där det är olagligt att kringgå kopieringsskydd, även om det bara är för att göra kopior för eget bruk.

Framgångsrikt eller inte, det får väl tiden utvisa, men i Frankrike har man iallafall nyss kommit fram till att kopieringsskydd på dvd-skivor är olagligt:

http://www.idg.se/ArticlePages/200504/27/2...136_PFA.dbp.asp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om man verkligen ville få bort kopieringsskyddet vore det väldigt, väldigt enkelt!

CD utan kopieringsskydd ger momssats 25%! CD med kopieringsskydd ger momssats 75%!

I övermorgon skulle CD med kopieringsskydd ej längre existera i Sverige... nästa problem :rolleyes:!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopieringsskydd försvårar verkligen min fullt tillåtna privata kopiering, dvs. ner till Minidisc, MP3-spelare osv. Om de försvinner, ser jag det som en framgång. Kopieringsskyddet hindrar inte piratkopieringen, det motarbetar bara laglig privatkopiering. För piratkopierade MP3-filer hamnar ju på nätet ändå, oavsett om skivan innehöll kopieringsskydd eller inte.

Bort med koperingsskyddet! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...