Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla!

Har funderat på att köpa en Virus.. Fått erbjudande på en Virus A Desktop för 3000:- inkl frakt. Tycker själv att detta inte är så dåligt pris.

Men jag sökte igenom forumet då jag undrar lite mer om Virus A.

Har checkat på nätet, men hittar ingenting om den versionen. förutom på vintagesynth.

Som jag förståt det så tillverkas dom inte längre.

Men är det nån som har en? Kanske hört lite om dom osv, hur dom låter.

Har lyssnat på demon dock, låter helt okej i mina öron..

Musiken den ska användas till är mest elektronisk så som som Trance/Psy Trance.

Läste även att Virus A kan läsa in presets som är till version B och C, Sant?

Behöver lite hjälp här 😮

please!

Annons
Postat

Mitt tips är att satsa på en Virus B eller senare. Virus Classic är för övrigt en ompaketerad Virus B. Visst går det bra att ladda in ljud som skapats med en Virus C även i tidigare versioner, men då går du miste om en del i ljudväg, Virus-syntarna utvecklas ju hela tiden. Bättre filter med mera.

/Mats

Postat

Jo det förstås..

Men nu är det ju just pengarna som är en fråga..

Har cirka 5000:- att röra mig med...

Fick ju som sagt ett erbjudande på en virus A för 3000:- inkl frakt..

Såg visserligen en virus C desktop för 3800:-

Har skickat mail och sagt att jag vill ha denna, men inte fått något svar ännu..

hur mycket skiljer sig syntharna egentligen? Är det överdrivet mkt?

Jag är som sagt "inget proffs" men har hållit på ett tag, skulle jag höra skillnaden?

Och jag klarar mig med 12 röster som virus A har...

Men det är ju som sagt intressant 😮

Postat
Och jag klarar mig med 12 röster som virus A har...

säg inte de... man blir lätt unison-addict... 😮

Postat (redigerat)

har vart inne på access hemsida. Men det står ingentign om synthen.. det ända som kan man göra är att lyssna på en demo låt 😮

Ja jag jagar förjäves personen som säljer sin virus c för 3800..

Skickat mail och inväntar svar 😄

Nån annan som har lite bra info om Virus A?

Redigerat av Roha
Postat (redigerat)

det är fan sant....sorry, jag kollade aldrig om det funkade eller inte...

Här finns lite info:

http://www.vintagesynth.com/index2.html

Lite annat:

http://www.gearjunkies.com/product_info.ph...oducts_id=12722

http://www.sunesha.nu/virusforum/

http://www.waf80.de/virus/

"Sunesha" by the way brukar väl hänga här på forumet? Eller är det VST forum?

han sitter väl och trycker på MI7 nu, eller?

redigerat: såg nu att du redan hittat vintagesynth.....men det andra kanske är till nån nytta....

Redigerat av Mr Keys
Postat
Det är ingen här på forumet som äger en Virus A ?

Nä, men jag läste och drömde mycket om den när den kom. Har även provspelat den en del...

Vad är det du funderar på?

Virus A är enklare och "mindre" än B och C-modellerna, men jag tror inte att skillnaden är enorm. Access har ju kört enligt metoden "fläsk" när det gäller Virus, så den stora skillnaden är väl i antalet röster och att de nyare modellerna har några fler filtertyper och en extra oscillator. Själva user-interfacet har väl utvecklats en del också från A-modellen, men i grunden ser den ju väldigt lika ut.

Om du kan få tag på en B som inte kostar så mycket mer än en A, så är det enligt mig inte så mycket att fundera på, men börjar det handla om flera tusen kronors prisskillnad, så skulle jag ta en A. -Men jag kör hellre med flera olika synthar än en enda dyr, så man kan ju tänka på olika sätt... 🙂

Postat (redigerat)

Jag undrar mer eller mindre hur den låter..

Har bara hört 1 demo, och det är den på access hemsida..

Jag har aldrig ens rört en virus 😎

Men förstår ni vad jag menar?

Hur själva synthen låter, vocodern etc etc..

Finns det möjlighet till att updatera OS etc etc,, ljud etc etc..

Ja ni förstår säkert 🙂

Nånting jag vart lite nyfiken på, läste nånstans att den inte har MIDI Thru,, att den bara har midi IN/OUT..

Men sen på en annan sida så läste jag att den har MIDI thru..

Hur kopplar man från ens midi klaviatur isåfall?

Är det klaviatur - MIdi out

till

Virus Midi In,,

Från Virus MIDI out till Datorn MIDI in?

Hur går det till?

Redigerat av Roha
Postat

De låter likadant (tror jag talar sanning) åtminstone är det samma presetsljud. De skiljer nog på röster oscillatorer filter mm snarare än ljud. Du kan ju ladda hem nya banker med ljud från www.accessmusic.de. Jag skulle nog satsa på en virus C om jag skulle köpa en........men nu när deras nya Ti har kommit så är ju mitt val givet.......visst dyrt...men fint........konstigt igentligen att en synt som virus inte e utrustad med spdif utgångar. De är ju TI utrustad med + usb 2.0 och mjukvara som du styr o ställer med i din sequenser som vst plugg.......!

Du kopplar midi out från datorn till midi in på virusen.

Du kopplar midi in från datorn till midi out på virusen.

Vill du ha fler instrument så köper du ex en midi thru box ex philip reese = 1 in 10 ut.

Postat

Tack för ditt svar..

Jo jag vill nog hellre ha en C än en A.. Men nu är det ju pengarna som hindrar..

Jag tror nog inte heller dom låter så där jätte olika som du säger, det är vad andra folk har sagt iallafall..

Jo den nya TI verkar ruskigt fet.. Dom har verkligen tagit ett steg i rätt riktning!

Jo din koppling du gav mig, det är ju rätt 🙁

Men jag funderar på hur man kopplar när man ska använda en MIDI keyboard till att spela på virusen me? Efter som varken MIDI keyboarden eller virusen har MIDI thru så vet jag itne riktigt hur man ska koppla..

Men jag antar att det är

MIDI Keyboard - Out till Virus Desktop MIDI IN

Virus Desktop - Out till Datorn MIDI In?

eller har jag fel?

Postat

nä......out ska bara gå från din masterklaviatur/midiklaviaturv in i datorn!

Dvs, datorns out till midiklavet in, på så sett kan datorn spela upp ljuden från din midiklaviatur (om de finns några).

Datorns in till midiklavets out, på så sett kan du spela in det du spelar på klaviaturet i datorn.

Vill du ha flera moduler i kedjan, och du inte har midi thru så måste du skaffa en midi thru box som har 1 in och ett antal thru out.........den sätter du först i kedjan: alltså dator midi out till midi thruboxens midi in därifrån så kopplar du alla thru till dina apparaters in. Midi out kopplar du från midiklaviaturet till datorn in........så styr du alla dina syntar med midiklaviaturet........e du me......har du rattar o reglage på midiklaviaturet så styr du dina syntars filter med dessa.......om du har virusens kanal markerad i ex cubase......

Postat

Lite förvirrande faktiskt..

det första du skrev..

Midi out från MIDI klaviaturen till datorn,, hur ska jag koppla in Virus Desktop då?

Behöver jag verkligen en sån BOX om jag ska koppla in Virusen, med min MIDI klaviatur? och sen vidare till Datorn?

😎

Sorry men jag blev förvirrad 🙁

Postat (redigerat)

Utan box kan du bara koppla in antingen virusen eller midiklaviaturet.

Midi out o midi thru e helt olika grejjer. Midi out är syntens info in i datorn. Midi in är datorns info till synten. Midi thru är en förlängning från datorns info till nästa synt o nästa o nästa.........osv. Så att du kan "förlänga" datorns info till nästa synt.

Edit: Jag har för mig någonstans.......jag hade virus B själv förut.......ja tror om jag inte har fel att du kan routa midi utgångarna inne i synten. Dvs routa om out till thru........är inte säker och på www.access-music.de så står det heller inget om detta..........så kolla med nån som har den.........eller kör powercore med virus som plugin..........grymt bra.....!

Redigerat av Tomazo
Postat

Hmm.. Blir lite segt isåfall..

Man borde väl kunna koppla direkt från midi klaviaturen till virusen, sen från virusen till datorn? Annars blir det ju jobbigt 😮

nja pluginen är jag inte så intresserad av.. Iallafall inte i dagsläget..

Vill ha en hårdvara (kör mesta dels med vst dock)

Vad kostar en sån där MIDI box då? Är den vanlig så den finns i diverse musik affärer?

Postat

Jo jag ser det...

Hmm.. Så det går verkligen inte att koppla på mitt sätt?

Vad kostar en sån där box?

Det ända jag hittar är såna boxar fast med USB.. Vill inte använda USB...

Någon som vet?

Postat

Tycker det verkar som att ni komplicerar till det litegrann...

Klav-out->dator-in

dator-out->virus-in

Det räcker om inte även klaviaturen har inbyggda ljud som du vill kunna styra från datorn.

Om den har det skulle jag föreslå att du köper en sån där USB-MIDI-adapter, fast det räcker ju egentligen med en 1x1 om du redan har MIDI-interface via ljudkortet.

När det gäller Virusens ljud, så kan du höra den i nästan alla trance/futurepop-produktioner från de senaste åren... Det kan alltså kanske bli lite svårt att få till ett unikt sound, men den låter ju bra ändå... 🙂

Postat

Neh.... MIDI klaviaturen ska bara styra Virusen..

Alltså finns det det inga ljud på klaviaturen..

Så det går och koppla så som du beskrev?

Om jag vill kunna spela på midi klaviaturen fast få virusens ljud?

Även få MIDI signal in till datorn?

Hur som helst så har ni hjälp mig en jäkla massa!

Och är tacksam för alla svar jag fått 🙂

Postat
Neh.... MIDI klaviaturen ska bara styra Virusen..

Alltså finns det det inga ljud på klaviaturen..

Så det går och koppla så som du beskrev?

Om jag vill kunna spela på midi klaviaturen fast få virusens ljud?

Även få MIDI signal in till datorn?

Japp, då är det bara att du kopplar som jag skrev. Enda "kruxet" är väl att datorn och ett seq-program måste va på för att MIDI-signalerna ska skickas rätt, men det är väl inget överhängande problem.

(Ska du däremot spela in rattskruvanden från Virusen så måste du flytta MIDI-kabeln som går ut från klaviaturet till virusen utgång.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.