Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Neve, Neve, Neve... vintage i all Àra men?

Vad Àr det egentligen som Àr sÄ speciellt/bra/dyrt med dessa

nÀstan religösa ouppnÄrliga föremÄl som sÀljs pÄ ebay för nÀstan

100k kr? ex Neve Kelso,Melbourne

NeveMelbourne.jpgt.jpg

Om man nu fÄr en uppenbarelse att man skall absolut ha

prylar som lÄter vintage och sÄ likt Neve som möjligt, vad skall man dÄ satsa pÄ som

en vanlig dödlig medelinkomsttagare?

NÄgon som har tid över och en Äsikt?

kanske nÄgon som har fÄtt en uppenbarelse?

//S

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
NÄgon som har tid över och en Äsikt?

kanske nÄgon som har fÄtt en uppenbarelse?

Är faktiskt ocksĂ„ rĂ€tt intresserad av detta.

Postat (redigerat)

Jag gissar att svaret Àr Neves unika sound. Det verkar som att han alltid varit petig med konstruktionen, haft svÄrt att kompromissa. Det Àr antagligen en av anledningarna till att han flera gÄnger varit tvungen att sÀlja sina företag. Först Neve, sedan Focusrite och jag har för mig att han inte Àr delÀgare i Amek heller lÀngre.

Förklaringen till priserna Àr vÀl att det inte tillverkades sÀrskilt mÄnga ex av de gamla konsollerna (dom som Àr mest eftertraktade). EfterfrÄgan överstiger utbudet tusenfaldigt. DÄ hamnar priset pÄ en nivÄ som bara de mest vÀlstÀllda har rÄd med.

Men det finns billigare sÀtt att fÄ tag pÄ Neve-soundet (Àn att lÀgga en mille pÄ en sliten konsoll.

Brent Averill nytillverkar kanalstrippar frÄn gamla bord och sÀljer styckvis (t ex rackmonterbara). Kolla t ex in 1073'an. De sÀljer ocksÄ en 1272'a i rack som Àr betydligt billigare. Om jag fattat det rÀtt var det egentligen en kanalstrip för linjesignal, men som anvÀnde i prioncip samma komponenter som stripparna för mikfrofonsignal. Teoretiskt Àr det samma sound som 1073 fast nÄgra gain-steg fÀrre.

Edit: Àndrade modellnummer

Redigerat av joachime
Postat

Tjena!

Jag har spelat in i en studio med ett Neve VR bord och Àven mixat pÄ samma bord. Ljudet lÄter otroligt bra det Àr runt och kÀnns som "ett". Har Àven mixat samma lÄtar pÄ samma sÀtt (samma inspelning) hemma pÄ mitt PT system och inte alls uppnÄtt samma resultat trots att jag hade mer tid.

Neve Àr helt otroligt gatear och kompressorer Àr diskreta och lÄter snuskig bra.

Önskar att jag kunde lĂ€gga upp nĂ„gra ljud exempel men fĂ„r ej för kunden.

Nian

Postat (redigerat)

Fler tips. Great River gör en replika av mickförstÀrkaren i en 1073-strip, kallad MP-2NV. Och en en-kanalig preamp med en modifierad variant av 1073, kallad ME-1NV.

Phoenix Audio i Storbritannien utgÄr ocksÄ frÄn gamla Neve-konstruktioner.

Edit: La till lite

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)

Dessa bord var ju inte direkt billiga nÀr dom kom heller.

Priset tror jag till stÄr del beror pÄ komponentval, handbyggda, FÄtal Ex.

Vad som gjort att just Neve och SSL Àr sÄ eftertraktade Àr nog att nÄgot av dom sitter i vilken Stor studio du Àn gÄr till.DÄ menar jag Stor ( FÄtal i sverige som Àr sÄpass stora).

SÄ om du Àr en BIG TIME PRODUCER och ska Äka till sÀg turkiet för att prodda en skiva sÄ letar du upp en studio med ett SSL bord och hyr den om det gÄr.

Med dina Outboards "Kompressor,Reverb osv" sÄ Àr det lÀttare för dig att jobba med ett bord som du kÀnner igen och vet hur det lÄter.

Neve har mer det brittiska varma soundet medans

SSL har det amerikanska krispiga klara ljudet.

Har inte personligen arbetat med nÄgot av borden men en kollega spelade in ett HÄrdrocksband och en Singer/Songwriter pÄ ett SSL 4000.

Det han sa att det klipper aldrig.Du kan dra pÄ hur mycket diskat som helst utan att det distar.

Mycket av SSLs sound sÀgs komma frÄn bordets kompressorer medans Neve bordens sound mer Àr deras EQ.

Skulle vara kul att A/B testa dessa ......Önskedröm ........

Vintage Design Àr en svensk tillverkare som gör Sjukt vÀljudande Nevekloner.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Vintage Design Àr en svensk tillverkare som gör Sjukt vÀljudande Nevekloner.

Kan jag intyga....kör med Vintage Deisgn CA73, och Àr otroligt nöjd med denna preamp....var inne pÄ deras CL1 stereokompressor ocksÄ, men det blev en annan istÀllet.......CA73'an kommer jag nog aldrig byta ut....

Postat

PorticoTM 5012

Duo Mic Pre

$1440per unit

som hittat? ingen som har provat 😆

nÄtt Ä kika pÄ nÀr man Äker till Austin, TX i

höst..

Postat

Spelade in pÄ ett SSL-bord igÄr senast. Tycker inte det Àr sÄdÀr otroligt övertygande, men gillar man det krispiga som Picazzo nÀmner sÄ Àr det ju klockrent. Givetvis lÄter det skitbra, men inte "skitrÀtt" med dom idealen som rÄder just nu.

Postat

Det finns olika Neve bord och de lÄter lÄngt ifrÄn lika. Det finns vissa modeller som inte ens lÄter speciellt bra. Det Àr de diskret uppbyggda tidiga 70-tals modellerna med in- och utgÄngstrafos i alla steg i hela bordet som Àr de man refererar till nÀr man snackar "genuint" Neve-sound. De kÀndaste modulerna frÄn denna era Àr 1073 och 1081. Dessa Àr inte hela channelstrips utan satt som ingÄngsmodul (pre + eq). sedan finns det variationer pÄ dessa med andra frekvenser i eq-delen, tex 1084. 1272:an Àr en linjeförstÀrkarmodul som med lite moddar kan byggas om till micpreamp.

Det Àr ett vÀldigt dyrt sÀtt att konstruera ett mixerbord pÄ. En trafo av bra kvalite (Neve anvÀnde sig av bla St Ive's trafos, Carnhill) kostar pengar. Det sitter tvÄ stycken i en ingÄngsmodul. Gain-switcharna motsvarande de som anvÀndes kostar idag nÀrmare tusenlappen, guldplÀterad och av hög kvalité. Dessa moduler Àr helt diskret uppbyggda (inga IC-kretsar och annat skrÀp) och lödda frÄn punkt till punkt. En begÄvad gissning (rÀtta mig om jag har fel) Àr att bara komponenterna till en ingÄngsmodul kostar lika mycket som ett litet Mackie-bord. Det Àr en okompromissad design, gjord för hög prestanda. SÄnt Àr dyrt att bygga, dÀrav priset.

Varför lÄter det bra ? Det finns vÀldigt mÄnga anledningar men hÀr de viktigaste i korthet. DrivspÀnningen (den interna) Àr hög. En hög drivspÀnning Àr nödvÀndig för att kunna forma och Äterge lÄgfrekventa ljudvÄgor utan att förlora nÄt pÄ vÀgen. Samma sak gÀller transienter, för att forma och Äterge transienter pÄ bra sÀtt krÀvs hög drivspÀnning. Det Àr mycket headroom i dem... nyckeln till allt bra sound Àr mycket headroom. HÀr finns det ca +26dB. Mycket av soundet sitter i in- och utgÄngstransformatorerna. det Àr en helt annan story som jag inte orkar gÄ in pÄ hÀr och nu. Distortionen Àr en annan grej. Alla prylar har mer eller mindre och snygg eller ful distortion, dessa moduler distar snyggt och i första hand pÄ jÀmna övertoner, inte pÄ de udda som lÄter fulare. Utökad frekvensgÄng Àr en annan orsak. R Neve var av de första att föresprÄka att trots att vi inte kan höra frekvenser över 20khz sÄ pÄverkas över- och undertons-serier i allra högsta grad av dessa frekvenser. Dessa moduler gÄr upp till 60 khz om jag minns rÀtt. Av nyare bord sÄ gÄr tex SSL9000 upp över 192 khz av precis samma orsak. Detta Àr nÄgra av mÄnga bidragande faktorer. det finns mÄnga till.

Senare Neve-designer Àr annorlunda och Àven om mÄnga av dem lÄter bra sÄ Àr de alltsÄ inte samma.

Hysteri var ordet. Absolut. Ett varningens ord: allt som glimmar Àr inte guld. MÄnga gamla bord har inte Äldrats med vÀrdighet och kan krÀva vÀldigt omfattande service för att bli "up-to-spec", service som tom kan bli dyrare Àn att köpa det redan överprissatta bordet. TÀnk efter flera gÄnger och konsultera gÀrna folk som har koll pÄ elektroniken. Ett gammalt bord i dÄligt skick kan bli en ren mardröm att Àga. det Àr inte bara neve-hype utan Àven vintage-hype i största allmÀnhet. Visst, det gjordes en massa bra prylar förr (och jag har en del sjÀlv) men det Àr snarare regel Àn undantag att de krÀver omsorg. RÀkna in det i kalkylen dÄ ni tror ni hittat ett fynd.

och till alla er som tror det sitter rör i Neve-borden... FEL 🙂

Postat

UA 2-610 Àr en gÄva frÄn himlen... dessutom billigare Àr Neve...

La La La La... lĂ„ter helt enkelt snorbra... Det Ă€r bara att krana pĂ„... Älskar prylar med fĂ„ rattar som lĂ„ter bra...

Neve Àr oxÄ riktigt bra... kan inte ha för lite av dessa prylar...

Per

Postat

SSl-bord har jag spelat in pÄ ett antal gÄnger. Egentligen tycker jag inte att sjÀlva soundet Àr sÄ mÀrkvÀrdigt. Det lÄter bra och rent som en bra mixer ska göra.. allt det dÀr snacket om krispighet eller runda fina ljud har jag aldrig lyckats ta till mig. Vad jag dÀremot tycker Àr skitbra pÄ SSL-bord Àr det faktum att man skapa sÄ extremt mÄnga olika signalvÀgar i dom. Signaler kan plockas ut, mixas in och lÀggas till hur fan som helst.. det Àr riktigt förvirrande i början men efter ett tag Àr det svÄrt att klara sig utan. Detta stÀmmer kanske för allt större in-line bord men jag har bara anvÀnt SSL i dagens lÀge.

Just nÀr det gÀller Neve har jag ingen erfarenhet men eftersom jag aldrig varit förtjust i termer som 'runt och fint ljud' har jag svÄrt att tÀnka pÄ priset utan att bli lite misstÀnksam...

Postat (redigerat)

HallÄ pÄ er,

Kan inte lÄta bli att göra nÄgra inlÀgg i Neve debatten, (Àr uppvuxen med dessa bord, bÄde nÀr det gÀller att sereva och att spela in pÄ dom)

"gainreduction"

Bra samanfattning om Neve konseptet du skrivit, jag skall försöka komplementera den med ytterigare nÄgra saker.

Rupert Neve började faktiskt att tillverka mixerbord med rör i början av 1960 talet, men ganska smÄ consoler till mindre lokala radiostationer m.m.

NÄgot senare sÄ blev dom halvledarebestyckade (bl.a. broadcast consoler till Radio Luxenburg)

Mixerborden som folk jagar idag och betalar stora pengar för, kom i slutet pÄ 1960 talet och Àr bestyckade med dom kÀnda ingÄngsmodulerna 1064, 1066, 1073, 1076, samt 1071, 1072 line amp moduler.

Som "gainreduction" nÀmde hÀr tidigare, sÄ har dessa moduler transformatorer pÄ alla in och utgÄngar, (samt Àven i övriga moduler som aux, routing, monitor) sÄ blir det enormt mÄnga transformatorer som signalen passerar innan den letar sig ut frÄn mixerbordet.

Hade Neve anvÀnt dÄtidens "normala" engelska audiotransformatorer, sÄ hade mixerborden antagligen lÄtet pÄ ett helt annorlunda sÀtt, och defenitivt inte haft den karaktÀren som Neve Àr uppskattat för.

Största delan av alla transformatorer i Neve borden tillverkades av "MarinAir Radar Ltd" och senare övergick tillverkningen till S:t Ives Windings som sedan blev Carnhill i slutet pÄ 90 talet.

Som ocksÄ sagts tidigare, sÄ Àr dessa mixerbord "discrete" uppbyggda, d.v.s. transistorbestyckade utan integrerade kretsar "IC" eller "op-amps"

Kopplingarna var ganska basic och enkla, oftast med 3 transistorer i varje förstÀrkarsteg.

En annan viktig del av Neve soundet Àr att alla förstÀrkarsteg inklusive utgÄngsstegen i denna genarationens mixerbord arbetade i Àkta "single end class-A" samt att borden hade ocksÄ extremt lÄg överhörning "crosstalk" och dÄ speciellt uppe i diskanten.

Detta uppnÄdes genom passiva "mixbussar" som var inbyggda i speciella aluminiumprofiler som löpte frÄn Ànda till Ànda pÄ mixerns undersida, dÀr alla "routing signaler" frÄn modulerna mixades samman, samt att Neve var extremt noga med jordsystemet, och jordade allt enligt "star ground" principen.

Jag kan tyvÀrr inte hÄlla med om att Neve`s bra överstyrningsreserv "headroom" har med hög matningsspÀnning att göra, eftersom dessa mixerbord drevs med ganska lÄg matningsspÀnning som Àr +24 volt till bordet och ner till +21 volt internt i modulerna. (gÀmfört med dÄ tidens konkurenter API, Quad Eight, Cadac, Helios, m.fl. som matade sina med omkring 40-50 volt)

Neve vann "headroom" kampen med att ha lÄg signalnivÄ struktur internt i modulerna, (omkring -15dB) samt att anvÀnda rejÀla utgÄngsteg som pÄ slutet hissade upp signalen till +4dB line level. (utgÄngstransformatorerna hade desutom "step up" omsÀttning dÀr man fÄr +4dB extra pÄ köpet)

NÀsta genaration Neve mixerbord kom omkring 1972 dÀr ingÄngsmodulerna kunde heta 1081, 1082, 1084, 1085 och nu hade man förfinat elektroniken en aningens, förstÀrkar stegen var stadigare i basen, renare i diskanten och lÄgbrusigare, och enligt min mening lÀt betydligt bÀttre Àn den tidigare generationen som kunde lÄta en aningens "svampig" i basen och "luddig" i diskanten" men ÀndÄ vÀldigt charmigt.

HÀr hade man börjat gÄ i frÄn "single end class-A" utgÄngsförstÀrkare och anvÀnde istÀllet en mycket potent "class-A/B" koppling med komplementÀrt transistorpar pÄ utgÄngen. (och utgÄngstransformator med Ànnu mer "step up" upp till +8dB)

I en del av denna genartionens mixerbord kunde man finna en hybrid mellan Àldre och nyare moduler/elektronik, och detta blev en intressant anvÀndbar blandning av sound.

Det lilla Neve "The Melbourn" som visas hÀr i den inledande posten, Àr byggd med den senare generationens elektronik, bestyckat med ingÄngsmodulen 3114 eller 3115 sÄ Àr detta bord troligen det som lÄter bÀst av samtliga Neve mixerbord.

Orsaken Àr att bordet Àr litet, har betydligt kortare signalvÀg Àn i dom större mixerborden och Àr rensat frÄm massa "onödig" elektronik.

Mitt favorit Neve bord kom omkring 1975 och kallades för "compact range" dÀr borden kunde heta 8056, 8058 eller 8068.

Dessa var bestyckade med samma elektronik som generationen hÀr innan, men modulerna Àr en aningen kompaktare, har mer tappningar, bÀttre mute-funktioner och hade en del modernare finneser som underlÀttade den ny 24 tracks tekniken som nu hade blivit mer eller mindre standard i de flesta studios.

(men hÀr Àr en liten varning, Neve hade börjat att exprimentera med IC/OP-amps bestyckade ersÀttnings förstÀrkare som kunde smyga sig in i vissa bord, sÄ vill man att bordet skulle vara hel-diskret sÄ fick man hÄlla koll pÄ detta)

SÄ, nu skall jag sluta och tjata om Neve, har svÄrt Ä sluta skriva nÀr jag vÀl börjar.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat (redigerat)

Bo H.. Ja.. du Ă€r en legend och har varit det lĂ€nge.. Fantastiskt bra skrivet.. NĂ€r jag började jobba pĂ„ Ferger Studios med deras studioutbildning 1985 sĂ„ var du en viktig referens redan dĂ„.. đŸ˜± Gainreduction.. mm.. Fantastiskt skrivet.. Gillar dit forum-namn ocksĂ„.. Gainreduction.. Det Ă€r ju som kĂ€nt bĂ€ttre att minska snarare Ă€n öka.. I varjefall inom vĂ€lljud 😉

Mycket bra dykning i vintageljudens historia och Neve Àr legendarsikt i dessa sammanhang.

Ibland sÄ Àr jag orolig inför framtiden.. FrÄgor i detta forum som "vilken plugg Àr bÀst.. " etc.. gör mig rÀdd att folk glömmer bort bort det viktigaste av allt.. Ljudet som ska bli musiken.. Och vart det börjar..

Ha en trevlig kvÀll alla nu!

ps. Eurovision skvalar i bakgrunden.. Jag kÀnner inte igen mig lÀnge.. det Àr arabiska skalor och lÄter vÀldigt kontinentalt numera

ds.

Redigerat av hegobald
Postat

Tack för era fina ord om mig.

Det kÀnns trevligt att kunna tillföra nÄgot i all teknik-debatt idag, och att dela med sig av erfarenheter man samlat pÄ sig under Ären.

Det Àr ocksÄ mycket intressant att ta del av diskussioner hÀr pÄ forumet, sÄ att man hÄller sig uppdaterad pÄ ny teknologi och prylar samt dess anvÀndningsomrÄde och handhavande.

HĂ€lsningar

Bosse

Postat

KÀnns skönt att det faktiskt finns " PROFFS " som besöker detta forum.

SÄ att dom kan rÀtta till oss " Semi Proffs " Som inte har riktigt lika bra koll..

SÄ med en blandning av glada amatörer och Fullblods proffs Àr detta utan

tvekan sveriges bÀsta musikforum.

Postat (redigerat)

Tackar Bo vÀnligast för ett bra utlÀgg/inlÀgg i min kÀra trÄd!

Redigerat av sounden
Postat

Det babblas mycket om Neves unika kvalitet, men varför mÄste de servas hipp som happ dÄ? Har lÀst detta bÄde en och tvÄ gÄnger.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det babblas mycket om Neves unika kvalitet, men varför mÄste de servas hipp som happ dÄ? Har lÀst detta bÄde en och tvÄ gÄnger.

All utrustning bör servas kontinuerligt oavsett tillverkare. Förr i tiden sÄ hade nÀstan varje studio en tekniker som gick igenom utrustningen regelbundet. Nuförtiden sÄ köps det oftast nytt sÄ fort nÄgot gÄtt smÄsönder, slit och slÀng.

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)

All utrustning bör servas kontinuerligt oavsett tillverkare. Förr i tiden sÄ hade nÀstan varje studio en tekniker som gick igenom utrustningen regelbundet. Nuförtiden sÄ köps det oftast nytt sÄ fort nÄgot gÄtt smÄsönder, slit och slÀng.

Det köper jag inte.

Jag lÀste i ett gammalt nummer av Studio, och som jag minns det sÄ var det ett band som köpte en annan mixer pga att de behövs servas sÄ mycket

Redigerat av ChrioN
Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det köper jag inte.

Jag lÀste i ett gammalt nummer av Studio, och som jag minns det sÄ var det ett band som köpte en annan mixer pga att de behövs servas sÄ mycket

Beror kanske pÄ att vissa mixerbord inte servats ordentligt genom Ären eller stÄtt oanvÀnda lÀnge. GÀller knappast bara Neve och att Neve skulle hÄlla dÄlig kvalitet Àr bara bs. Reservdelar av klass kostar dock en slant sÄ har man knappt rÄd att köpa ett begagnat i hyfsat skick sÄ ska man nog undvika eftertraktade vintage ljudprylar överhuvudtaget.

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)

Chrion,

Dom flesta Neve mixerbord man hör talas om idag Àr omkring 35 Är gamla, och det Àr vÀldigt fÄ andra bord som man envetas att hÄlla vid liv sÄ lÀnge, sÄ det blir mer och mer service allt eftersom Ären gÄr.

Jag har sedan 1980 talet konturneligt servat dessa mixerbord/moduler, och dom första 10 Ären sÄ Àr det inte mer fel som uppstÄr Àn pÄ övriga fabrikat.

Men eftersom Neve innehÄller en mÀngd "öppna" vrid och tryckomkopplare sÄ blir det mycket oxid och okontakter speciellt nÀr förgyllningen pÄ alla kontakytor Àr utslitet 25 Är senare.

Neve bord innehÄller ocksÄ en mÀngd elektrolytkondenstorer, (extra mÄnga gÀmfört med andra bord, eftersom Neve Àr enkelspÀnningsmatat)

Elektrolytkondensatorer Àr den "passiva" komponenten som Äldras mest, och nÀr den sitter i signalvÀgen sÄ tillÀgger den massa distortion och annat oljud, samt kan ocksÄ ge basavskÀrning nÀr den blir gammal och trött.

DÀrför sÄ renoveras "re-cappas" Neve bord ofta i dag, och det disskuteras livligt ute pÄ diverse forum villka fabrikat av kondensatorer som lÄter bÀst i Neve bord.

Sedan Àr det en hel del andra fel som bestÄr av att rÀtta till "grisiga" reparationer som en mÀngd slarviga servicetekniker har gjort genom Ären, samt fel som har uppstÄtt genom lÄnga transporter runt jordklotet, dÀr kablar vickats av under modulkontakterna i ramen.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

Bra Bo!

DÄ vet jag vem jag skall anlita nÀr jag köper mig första Neve-bord.

det Ă€r inte frĂ„gan om, utan nĂ€r/hur 😏

Postat

sounden,

snackade med Neve idag. $1440 Àr introduktionspris. Den ska krÀngas för $1600 inom kort. Frakt till Svedala kostar $145 (UPS med försÀkring). Summan blir alltsÄ $1585. Billigare Àn alla kopior...

Har bara lÀst en recension: http://recforums.prosoundweb.com/index.php...166/0#msg_64166

Inga dÄliga ord...

BestÀller nog en imorrn. Om du bestÀller en ocksÄ blir nog frakten billigare. Sugen?

/giggsy

Postat (redigerat)

Klart man é sugen, men mÄste fan spara tills jag Äker över

till staterna i höst. Tror jag köper en "pÄ plats" isÄfall, skall se

hur reaktionerna blir pÄ nÀtet nÀr den Àr lite mer hÄrdtestad av

massan.

Iofs sĂ„ lĂ€r det vĂ€ll bli en hyllad liten produkt eftersom det stĂ„r Neve pĂ„ den 😳

Men jag avvaktar nog ett tag.

Hade jag haft pengarna sÄ kanske man hade köpt en nu.

hÄller pÄ att försöka krÀnga mig gibson precis =)

Akta sÄ du inte Äker pÄ moms och tullavgifter bara..

Redigerat av sounden

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.