Jump to content
Annons

Recommended Posts

Zoys (oregistrerad)
Postat

Jag har hållt på med musik länge länge... Sjunger, spelar gitarr och piano. Har aldrig producerat musik. Totalt handikappad när det gäller datorer..

Hur kommer jag lättast och effektivast igång? Vad behöver jag? Vilka program?

Var kan jag läsa och få hjälp?

KORT SAGT: HJÄLP MIG NU.. Vore så grymt sjysst. Behöver bara lite tips.

Försök att göra det så enkelt som möjligt.

TACK NICO

Annons
Postat

de e ju alltid svårt att svara på men jag lyckades komma igång med hjälp av en M-box från digidesign tillsammans med ´pro-tool och reason.. Funkar bra för mig.. Du behöver iofs ett midi interface också men de finn rätt billiga sådana.. Med detta får du en rätt shysst ljudbild med lite jobb och en jädra massa pill!!!!

Postat (redigerat)

Även denna fråga är besvarad massor av gånger.

Sök på Forumet så hittar du säkert svaren du behöver..

Finns lite mer info på denna länk

https://www.studio.se/index.php?showtopic=11315&hl=

Vidare kan det hjälpa om du meddelar vad du har idag ,

Hur mycket du tänkt att lägga ut , Vad du har för krav ,

Vad du tänker spela in ( Band , Sång ? ) osv.

Om du inte tänkt spela in instrument så kan en Mjukvarustudio fungera bra.

Om du tänkt spela in instrument beror det lite på vad du har för dator men ja antar PC så en nedbantad variant av Cubase eller Sonar är i såfall mer passande.Eller Traction eller CM Studio

För att komma billigast undan till att börja med så gå å köp ett ex av

Computermusic , Där får du en komplett mjukvarustudio på köpet.

När du sedan börjar bli varm i fingrarna och du börjar förstå dina behov så kan du succesivt uppgradera dig.

Bättre program , Bättre Ljudkort , Bättre Preamp , Bättre Mickar osv.

Ett Klaviatur hjälper i och med att du kan spela piano.På dett akan du även spela alla andra instrument oxå givetvis.Finns bra för ca 2 000 kr.

PS..Börja alltid med att LÄSA MANULEN för i hel...e,Det e tråkigt men kommer i långa loppet hjälpa dig enormt.DS....

Välkommen till musikens underbara värld och var beredd på att spendera dina semeter pengar på helt onödiga men fruktansvärt roliga prylar... 😎

Redigerat av Piccazzo
Postat

Köp samma som jag gjorde för en månad sen för att komma igång. Powermac G5+Presonus Firebox+ Tapco S5 monitorer+Shure SM57+Midiklaviatur+TSM MT47 Rörmik+kablar...Rätt bra ljud blir det då...

Postat

Här har du en länk till en sida där det står grundläggande om hemstudio:

http://web.telia.com/~u34612118/hemstudio.html

annars finns det massor med svar på forumet om du söker!!

Postat
Köp samma som jag gjorde för en månad sen för att komma igång. Powermac G5+Presonus Firebox+ Tapco S5 monitorer+Shure SM57+Midiklaviatur+TSM MT47 Rörmik+kablar...Rätt bra ljud blir det då...

Köpte ungefär samma konfigurering som du .

Mac G5 , ADK C12 , Genelec 8030 , Apogee 800 , 2 x 1176 , Fairmount Stereokompressor , Behringer Thruth.

Klaviaturer och kablar hade jag sen tidigare.

Blir faktiskt rätt bra ljud måste jag hålla med om..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.