Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hej.

Jag undrar hur står sig en "dbx166" mot VST compressor plugg??

Jag vet de finns proffs pluggar.. men generellt???

en begagnad dbx kan man få för 1500-2000:-

medans de finns många gratis pluggar. ska man köpa från hemsidor pluggar för 2000:-

känns de som om datorn krachar så var dom 2000:- borta.. det känns mer rejält att ha en riktig kompressor hemma.. fler som tänker som jag?? 😉

De jag är ute efter är lägga en skysst kopressor på min gitarr som

mestadels spelar tyngre metal.. jag läste i Studio nummer 4 (2004)

om en kompressor som heter Urei LA22 Någon som har provat den??

Kanske någon har sett om den finns att ladda ner free?? :rolleyes:

/kirtaphus

Redigerat av kirtaphus
Annons
Postat

Det går alldeles utmärkt att vänta med komprimering till mix (dvs ingen kompression vid inspelning överhuvudtaget).

Jag tycker gott du kan köra med enbart mjukvarukompressorer, eftersom en hårdvarukompressor just bara är en hårdvarukompressor vid mixning.

Det finns fullt dugliga kompressorer att ladda ned gratis. Några förslag:

petero (oregistrerad)
Postat

Hallå där!

vet inte exakt hur en DBX166 är i jämförelse med VST pluggen, har kört DBX166 XL på tex. virvel och kagge, aldrig testat på gitarr. DBX 166XL är mer för att hålla i nivåer, tror att du får bättre resultat med en rör kompressor.

Urei LA22 är en väldigt bra kompressor för gitarr, använder den en hel del, även Universal Audios LA 3 är väldigt fin, dessa kompressorer kostar en hel del, kan tänka mig begagnat för mellan 12-15000 :-

Universal Audio säljer även sina klassiska hårdvaruburkar som plug-in för Pro tools TDM system, bra pluggar.

Det finns dock en del bra billigare rör kompressorer från bl.a. Mindprint, TL Audio, DBX som går att hitta för en vettig peng beggat.

hoppas det vart till någon hjälp.

Postat (redigerat)
Universal Audio säljer även sina klassiska hårdvaruburkar som plug-in för Pro tools TDM system, bra pluggar.

De säljs även ihop med UAD-1 kortet (som du kan köra med Cubase, PTLE mf), vilket man kan få lös för 3500-3900 i det billigaste utförandet.

Rekommenderas!

Redigerat av brojd
Postat

De säljs även ihop med UAD-1 kortet (som du kan köra med Cubase, PTLE mf), vilket man kan få lös för 3500-3900 i det billigaste utförandet.

Rekommenderas!

Mysigt tips, Brojd! Måste kolla detta! Du är nöjd med detta, Brojd?

Postat

Rekommenderas!

För dom pengarna tror jag knappt man kan hitta något mer prisvärt.....Även studiopak som är snäppet dyrare på 9 laxar är extremt prisvärt....!!

Jag tycker dock ändå, kanske som ett senare inköp, att en bra hårdvarukompressor kan tillföra otroligt mkt......för att användas på vissa spår eller på hela mixen........det tillför mkt mer än man kan tro....

Postat

Rekommenderas!

Jag är helnöjd! 🙂

UA 1176 kompressorn åker över bombfactoryversionen så det stänker om det.

För att inte tala om La2a .... mmm..

(måste nog sluta nu, blir nästan sexuellt upphetsad av tanken på UAD-1 kompressorerna) 🥰

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Jag vill nog komplettera jochimes inlägg med att en hårdvarukompressor är mycket användbar vid själva inspelningstillfället. Inte för att skapa nån effekt eller för att färga på nåt sätt, utan för att ge en jämnare säkrare inspelningsnivå.

du slipper riskera att den perfekta tagningen måste göras om pga att några peakar distar o resten låter för svagt.

Ju mer mjukvaruprocesser vid mix, desto större belastning på datorn.

Postat

Hej!

Jag är också grymt sugen på UAD-1 🙁! Tyckte även Reverbet som ingick i billigaste paketet lät riktigt bra! I sommar slår jag nog till!

Såg den för 3595 inkl LA2-pluggen på Macoteket!

Känns ju inte dyrt om man säger så!

MVH-Peder

Postat (redigerat)

Nothing beats the Real Deal.

Hårdvara Krachar inte , Dom har sin personlighet , SItt sound.

Enda nackdelen är att dom är dyra.Om du ska ha Bra grejer.

Så jag skulle satsa på ett UAD kort först för att sedan kanske komplettera med en Hårdvarukompressor.

Vi gjorde tvärtom och det blev dyrt ..

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jag tycker att mjukvarukompressorer också kan ha en egen personlighet (eller simulera karaktären hos hårdvarukompressorer väl). 1176LN som går att köpa till UAD-1 är ett exempel.

Jag tolkade det som att kirtaphus hade ca 1500-2000 att röra sig med. Ett UAD kostar mer än så, speciellt om man ska ha 1176LN. De tre mjukvarukompressorrer jag länkade till i det tidigare inlägget är alla gratis och fullt användbara.

Vill man satsa på en hårdvarukompressor är en beggad dbx 166 ett bra alternativ i det prisläget. Kolla även in FMR RNC. Claes (på forumet) anordnade ett gruppköp på den tidigare i våras.

Postat
Jag tycker att mjukvarukompressorer också kan ha en egen personlighet (eller simulera karaktären hos hårdvarukompressorer väl). 1176LN som går att köpa till UAD-1 är ett exempel.

Visst är det så plus att du kan ladda upp en 1176 på varje spår.

Vi är begränsade till att bara kunna använda två fast dessa är då riktiga..

Postat

Jag tolkade det som att kirtaphus hade ca 1500-2000 att röra sig med. Ett UAD kostar mer än så, speciellt om man ska ha 1176LN. De tre mjukvarukompressorrer jag länkade till i det tidigare inlägget är alla gratis och fullt användbara.

Vill man satsa på en hårdvarukompressor är en beggad dbx 166 ett bra alternativ i det prisläget. Kolla även in FMR RNC. Claes (på forumet) anordnade ett gruppköp på den tidigare i våras.

Om man behöver en kompressor för att hålla styr på nivån vid inspelning, så är RNC helt underbar, eftersom den kan göra riktigt transparent och mjuk kompression som inte förstör ljudet.

Om man inte är van vid att använda kompressor, så är det annars stor risk att man förstör insignalen för att man ställer in kompressorn fel - och det är ju lika illa som att få dist för att insignalen blir för hög... Kanske rentav värre, eftersom kompressorn ligger hela tiden, medan dist i topparna bara kommer ibland...

Vill man ha mer av effekt-kompressor, så är det bättre att lägga det vid slutmix än vid inspelning enligt min mening, eftersom man då fortfarande är flexibel när allt ska samlas ihop till en fungerande mix.

Postat

ok. Tack för alla tips, nu förstår jag fördelarna med mjukvarupluggarna.

Har kollat in länkarna, så det som återstår nu är att bestämma sig vilken man ska ta. 🙂

/kirtaphus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.