Jump to content
Annons

Erfarenheter av Terratec Phase 28?

Recommended Posts

sun li (oregistrerad)
Postat

Undrar om någon här kör med detta kort.

Vad jag vill kunna gör är surroundmixar, så det vore fett om den kunde köra ut encodad 5.1 via sin spdf/coxial men annars är det ju bara att trycka ut allt via multichannel till förstärkaren. Någon som har koll?

den verkar kapabel till det mesta, men låter den bra?

alla kommentarer är välkommna.

😛

Annons
Postat
Undrar om någon här kör med detta kort.

Vad jag vill kunna gör är surroundmixar, så det vore fett om den kunde köra ut encodad 5.1 via sin spdf/coxial men annars är det ju bara att trycka ut allt via multichannel till förstärkaren. Någon som har koll?

den verkar kapabel till det mesta, men låter den bra?

alla kommentarer är välkommna.

😛

Välkommen till forumet!

Hmm... tycker du inte de e nog att ha 2 kanaler o ta hand om? Angående ljudkortet har ja hört att terratec ska va bra... men jag är inte helt hundra... se om du kan hitta några recensioner osv... finns nån här på forumet som har en recensionssida om ja inte minns fel...

mvh

Calle

sun li (oregistrerad)
Postat

tack, känns bra att vara här 😛

jag har även kollat på creamware och delta 1010 men terratec ser ut att ha en liknande "brygga" möjlighet så man kan trycka ut mer ur burken med fler kort i framtiden. Jag kommer ju att behålla mina andra ljudkort så detta kort blir nog mest dedikerat 5.1.

Iofs så vill jag nog spela in ljudet via den också när jag väl har möjlighet till 24/192. Och visst är det en massa att bara hålla koll på två kanaler, men att kunna mixa ner till filmprojekt ger ju en fördel mot "konkurenterna" även ac3 ljud på nätet är något jag tror på. Så vare sig man vill eller inte kommer framtiden att innehålla jäkligt mycket coolare ljudlandskap. Själv tycker jag bara att det är roligt.

Postat
tack, känns bra att vara här 😛

jag har även kollat på creamware och delta 1010 men terratec ser ut att ha en liknande "brygga" möjlighet så man kan trycka ut mer ur burken med fler kort i framtiden. Jag kommer ju att behålla mina andra ljudkort så detta kort blir nog mest dedikerat 5.1.

Iofs så vill jag nog spela in ljudet via den också när jag väl har möjlighet till 24/192. Och visst är det en massa att bara hålla koll på två kanaler, men att kunna mixa ner till filmprojekt ger ju en fördel mot "konkurenterna" även ac3 ljud på nätet är något jag tror på. Så vare sig man vill eller inte kommer framtiden att innehålla jäkligt mycket coolare ljudlandskap. Själv tycker jag bara att det är roligt.

Jaa... ljudlandskapen kan ju bli otroligt feta! _men_ många lyssnar fortfarande på stereosystem och/eller hörlurar... det finns en artikel angående just surround-mixning i Studio #2 eller #3 om ja inte minns fel.

sun li (oregistrerad)
Postat

ok, nu är det inkopplat, ett smått trasigt långfinger (skitdator) och installationen är klar, ska fixa så jag kan spela in i högupplösning också.

men det låter grymt bra med "bara" 16 bit ljud. japp, drar och köper dom sista sladdarna.

verkar riktigt bra.

• 1 år senare...
soundscape (oregistrerad)
Postat

hey, Jag har precis köpt ett Terratec Pahse 28 ljudkort och har följande problem:

jag är inte en expert på området men jag antog att man kunde använda alla 8 utgångar till vanlig uppspelning i t.ex winamp eller liknande media spelare. jag kan använda endast 1,2 som en stereo utgång för vanlig uppspelning. i cubase kan jag däremot använda de andra utgångarna genom att välja på varje kanal vilken utgång den ska skickas till.

jag vill alltså kunna aktivera de reserande 6 utgångarn för vanlig uppspelning. vill kunna ha ett par monitorer och en vanlig stereo inkopplat samtidigt.

har windows XP

vad kan jag göra?

Postat

Jag skummade igenom manualen på Terratecs hemsida och hittar följande rader på s. 28:

In the Analog Out area of the PHASE ControlPanel, you can control the output volumes of

the individual analog outputs, which are addressed by the output drivers (WAVE). Using

the drop-down menus of each channel, you also have the option of listening in to the

digital or analog output instead of a WAVE device.

Jag tycker det ser ut som att du har möjligheten att spela upp samma ljud på utgång 1/2 som 3/4 om du väljer att utgång 3/4 "lyssnar" på utgång 1/2. Det finns en rullgardinsmeny på varje kanal på kontrollpanelen som defualt anger "wave". Kolla vilka andra alternativ som finns där.

soundscape (oregistrerad)
Postat

Har varit o testat, jag kan välja bland Wave, analog in och digital in, det funkar om jag väljer analog in på kanal 3-4, då spelar den upp ljudet från t.ex min skivspelare jag brukar ha inkopplad. Men väljer jag wave på kontrollen så händer det inget. utan wave funkar bara på kanal 1-2.

• 2 år senare...
Postat (redigerat)

Tjenare där ute.

Jag har en lite fundering. Har kollat på TerraTec Phase 28 och vet inte om det är ett bra kort?. Vill ha ett kort som även funkar bra att spela digital out till en vanlig förstärkare samt kunna spela in lite. Nu så har jag ett Sb live 5.1. Nån som har ett bra förslag och kan hjälpa?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.