Jump to content
Annons
  • 0

Limiter på mix innan jag lägger på vocals?

Fråga

Postat

Jag har lite problem med att få samma ljudvolym på alla grejer jag gör, är ganska ivrig med att få mina vocals på så fort jag mixat något klart (det är ju så kul att få en låt färdig) 🙂 
Kollade nyss igenom gamla projekt och märkte att jag hade alla möjliga grejer på mastern (innan jag gjorde en wave av mixen utan vocals).
Jag misstänker att det är där jag har gjort fel, men vet inte om det stämmer.

Jag har ofta en limiter på mastern när jag mixar (utan vocals). Sen gör jag en wave av det instrumentala, importerar det sedan i ett nytt projekt som jag sedan börjar lägga mina vocals på. Men jag misstänker att limitern inte ska vara där vid själva mixen, utan ska läggas på när jag har lagt mina vocals ovanpå det instrumentala. Stämmer det? 

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
Postat
18 minuter sedan sa slejnard:

Ja helst limiter på mastern efter alla instrument och sång är klar. 

Ok, tack för svaret!

• Gilla 1
  • 0
Postat

Håller med Slejnard. Limiter på mastern när alla instrument är lagda.

Av nyfikenhet: Varför exporterar du det instrumentala utan sång, för att sedan skapa ett nytt projekt där du lägger sång? Vilka fördelar ser du?

• 0
Postat
38 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

Håller med Slejnard. Limiter på mastern när alla instrument är lagda.

Av nyfikenhet: Varför exporterar du det instrumentala utan sång, för att sedan skapa ett nytt projekt där du lägger sång? Vilka fördelar ser du?

Inte för att min dator är klen, men jag har fått för mig att man sparar resurser på att göra så.
Jag är väl lite tutorial-skadad och har följt en del guider där de gör så. Att man har sin instrumentala musik som ett spår och sedan lägger till vocals ovanpå det. Brukar man inte göra så?

• 0
Postat

Man spar säkert resurser med detta tillvägagångssätt.

Min bild är att det vanliga är att man har vocals som ett/flera spår precis som alla andra instrument. Dvs vocals går till master-bussen tillsammans med allt annat. Jag gör så här vad gäller vocals och instrument:

Jag kör mycket med bussar och VCA-reglage. Detta för att ha kontroll på olika instrument-grupper i mixningen. Dvs jag bussar t ex komp-gitarrer till en buss, solo-gitarrer till en annan, och dessa två hamnar i en övergripande gitarr-buss, till vilken jag har ett VCA-reglage. Det blir många bussar och VCAer för alla instrument.

Sedan kör jag trummor och bas till en huvudgrupp och alla instrument som ligger på sidorna i en annan huvudgrupp (med sina VCAer). Detta för att kunna side-chaina alla intrument med virvel och kagge.

Jag bygger huvudgrupper för dry-signaler resp. effekter. Då kan jag enkelt balansera instrument mot trummor-bas, samt dry mot effekter. Samt automatisera många instrument på en gång.

Dry-signaler för alla instrument hamnar till sist i en master-buss, samt alla effekt-signaler hamnar i en annan master-buss. Då kan jag t ex eq:a hel reverb-paketet.

Mina vocals går inte igenom denna buss-struktur, utan vocals går direkt till master-bussen. Detta då jag vill kunna side-chaina alla instrument i master-bussen med vocals, för att dippa instrument i C så att vocals hörs.

Hela tjottabalongen hamnar till sist i en super-master-kanal där jag har lite komp, eq, limiter mm. Då limmas helheten ihop.

• 0
Postat (redigerat)
17 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

Man spar säkert resurser med detta tillvägagångssätt.

Min bild är att det vanliga är att man har vocals som ett/flera spår precis som alla andra instrument. Dvs vocals går till master-bussen tillsammans med allt annat. Jag gör så här vad gäller vocals och instrument:

Jag kör mycket med bussar och VCA-reglage. Detta för att ha kontroll på olika instrument-grupper i mixningen. Dvs jag bussar t ex komp-gitarrer till en buss, solo-gitarrer till en annan, och dessa två hamnar i en övergripande gitarr-buss, till vilken jag har ett VCA-reglage. Det blir många bussar och VCAer för alla instrument.

Sedan kör jag trummor och bas till en huvudgrupp och alla instrument som ligger på sidorna i en annan huvudgrupp (med sina VCAer). Detta för att kunna side-chaina alla intrument med virvel och kagge.

Jag bygger huvudgrupper för dry-signaler resp. effekter. Då kan jag enkelt balansera instrument mot trummor-bas, samt dry mot effekter. Samt automatisera många instrument på en gång.

Dry-signaler för alla instrument hamnar till sist i en master-buss, samt alla effekt-signaler hamnar i en annan master-buss. Då kan jag t ex eq:a hel reverb-paketet.

Mina vocals går inte igenom denna buss-struktur, utan vocals går direkt till master-bussen. Detta då jag vill kunna side-chaina alla instrument i master-bussen med vocals, för att dippa instrument i C så att vocals hörs.

Hela tjottabalongen hamnar till sist i en super-master-kanal där jag har lite komp, eq, limiter mm. Då limmas helheten ihop.

Tack för ett utförligt svar.
Jag märker att jag inte ligger på din nivå ännu, även om jag har kommit så långt att jag har förstått innebörden av att ha vissa instrument "bussade". Men det där låter lite som när jag försökte mig på matte-delen av nationella provet när jag var ung...och failade stenhårt. 🙂

Jag är väl fortfarande i det stadiet där jag gärna vill ta en genväg för att slippa allting som påminner om att lösa universums uppkomst. 😁

Men man har säkert bättre kontroll över vocals och musik om man gör som du beskriver. Annars får man ju bara förlita sig på att EQ:a det instrumentala wave-tracket mot vocals-tracket, vilket kan göra att mycket av nivåerna i instrumental-tracket går förlorade? 

Redigerat av Baztard

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.