Jump to content
Annons
  • 0

Prisvärd dynamisk mick för sång och förstärkning av tex gitarr

Fråga

Postat (redigerat)

Hello! Såå. Jag hade tänkt köpa en dynamisk mikrofon för att ha vid sång samt för att förstärka akustiska instrument vid behov, tex gitarr eller ukulele, främst för livebruk. Jag har en kondensatormikrofon jag kan ha för livebruk men ifall någon mer vill sjunga med mig till exempel. 

Jag tycker att shure beta58 är fine, vi hade den mycket i skolan förr och den är rätt allround och passar de flesta röster mm. Vad tycker ni är bra? Tänker i prisklass 1000-2500 kr eftersom det inte är den primära mikrofon jag använder till mig själv 🙂 vad för märken och modeller är bra?

Ha en fin dag och tack på förhand! /Yasmine

Redigerat av littlemess

10 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
Postat (redigerat)

Är diskant en bra grej? Vet inte helt vad det innebär 🙂 och menar du beta 58 eller 57? Finns det något annat märke du tycker är prisvärt och så? Där jag tänkte köpa har de typ Audix en mick med, en Audix OM2 som de i affären tyckte var okej. Men shure har jag som sagt hört talas om innan liksom.. så är osäker. 

Blir som sagt främst till sång eller förstärka gitarr om jag spelar live. Ska köpa mixerbord i veckan! Känns kul. Så ska jag försöka greja mer live 🙂 senare blir högtalare med, och då är proel session 1 tanken. Där kan man koppla in mikrofon men kan inte med min Neumann för den är kondensator så tänker också att den dynamiska kan få funka ifall man vill göra något snabbt utan mixerbord med 😁😁

Redigerat av littlemess
  • 0
Postat

Jo diskant kan liknas med att den låter ljusare. Har inte jättestor erfarenhet av mikrofoner utan kör från eget tycke. Tror ändå du kan använda din neumann också då de flesta mixers har fantommatning 48v. Vad kul att du ska börja spela live! 
Hoppas nån annan också hoppar in i tråden och ger tips. 😃

• 0
Postat

Okej, ljusare på ett bra sätt då? Var det beta57 eller beta58 du tänkte på då för både sång och för att förstärka akustiskt? 😊 Ja min Neumann kommer användas för min sång vid mixerbordet men ifall jag bara vill använda högtalaren vid tillfälle som har lite inbyggda effekter får det bli med dynamiska 😊

Ja, det ska bli kul! Oavsett om det är mer hemma eller något ute, så har jag möjligheterna i alla fall om jag har egna saker tänker jag 🥰

• Gilla 1
  • 0
Postat

Ja på ett bra sätt! Tänkte mest på sm57 (utan beta) . En klassisk mikrofon. Du skulle kunna testa med din beta58 på både instrument och sång så hör du hur det låter. Sätt den inte mot ljudhålet för då är risk för rundgång. Ungefär vid 12e bandet riktad snett mot ljudhålet brukar funka. 

• 0
Postat

Jag har ingen shuremick alls så får prova båda i butik i så fall 🙂 är det beta sm57 som är mer diskant och lite bättre?

• Gilla 1
  • 0
Postat
  On 2025-04-02 at 18:04 sa peterT:

Här är lite olika Shure mickar. Skiljer en del i pris också.

https://www.thomann.de/se/shure_sangmikrofoner.html

Det är den dyrare Shure Beta 58 som har mer diskant.

Expandera  

Tack 😊 kommer köra på shure beta58, har använt den för massa år sedan till sång så den känns inte helt okänd 😊 så får vi se! Provade den i butik och den förstärker ju ljudet av gitarr bara den är nära. Så ska prova 👏🏼

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.