Jump to content
Annons
  • 0

Buzzig bas

Fråga

Postat (redigerat)

Bombarderar forumet igen tänkte jag.. till ett ämne jag är kass på!

Bass och elektronik närmare bestämt.  En inköpt Epiphone EB-0, short scale. Den har börjat surra när jag lirar. Ett statiskt ljud som är vanligt bland våra strävade lutor i dess olika konstellationer. Kan"få bukt" med problemet om jag vrider på tone ratten. Men den blir sjukt djup och basig/grötig. Lägger jag handen över strängarna så blir det tyst. Har en gång i tiden varit glapp i i inputjacket. Drog åt muttern sen var den finnemang igen. Men nu börjar det bli lite jobbigt. Verkar som om den tappar styrka i signal. Trodde först att det kunde ha varit att jag justerade pickup "skruvarna" högre mot strängarna. (D-strängen har alltid låtit högre. Alltid stått ut när jag lirar).

Har nu kikat bland kablar och input jack igen. Ingen lödning verkar vara spucken, inget som tillför eller har släppt. Ingen blottad kabel eller liknande som ligger emot och stör. Input glappar ej. Spelar via ljudkort,Focusrite, in i ampsim. (har inga problem när jag kör med gitarr).  En idé var att det var statiskt betingat. Provade då att med längre kabel kliva ur musikrummet, men ICKE!

Någon som har någon koll vad som kan göras innan jag pajar basen eller lämnar in för genomgång? 

(Om just Du läser ända hit.. TACK 😜👍)

EDIT:

Hittade ett möjligt svar på problemet. Lödning vid pickupen var det en lite fransig tråd. Smetade på lite lödtenn försiktigt.  Det hjälpte faktiskt! Kommer lämna in för att göras ordentligt (får duga så länge) och se över elektroniken lite närmare och få det bättre lött.

Redigerat av VayzeriA
Tilägg/uppdatering

0 svar på denna fråga

Recommended Posts

Det finns ännu inga svar på frågan. Kan du svara?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.