Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Fin låt.

Reagerade på att trummorna låter som att de spelas i en stor tom industrilokal, hade minskat rummet där. Resten känns så nära och intimt, som en liten pubspelning.

Fixa det och den där snedspelningen på basens sista not, så känns det klart sen.

Edit: nu hörde jag att även gitarren hängde med på den där grejen på slutet, så det kanske är pianot som ska följa med också.

Redigerat av Fidden
Postat

Några tips i all välmening: basen låter lite bumlig och tar för mycket plats. Trummisen är lite för mycket chef i bandet, vore bra om han får växa lite i refränger istället för att spela i stort sätt likadant på verserna. Varför inte gå "all in" med körerna som för övrigt är bra gjorda. Mer av allt liksom.  Man kan även tänka sig att eventuella dubbar hörs mer. Annars jävligt bra energi! 

Postat
On 2025-01-30 at 21:26 sa slejnard:

Låter riktigt bra Jonatan . Snyggt! 

Tack @slejnard! Jag känner att jag börjar få en liten gnutta grepp om detta med låtskriveri, mixning och annat pyssel.

On 2025-01-31 at 00:42 sa Fidden:

Fin låt.

Reagerade på att trummorna låter som att de spelas i en stor tom industrilokal, hade minskat rummet där. Resten känns så nära och intimt, som en liten pubspelning.

Fixa det och den där snedspelningen på basens sista not, så känns det klart sen.

Edit: nu hörde jag att även gitarren hängde med på den där grejen på slutet, så det kanske är pianot som ska följa med också.

Tack @Fidden! Jag ville i denna låten få en ljudbild där det låter som att bandet spelar i en stor lokal (ja kanske industrilokal). Men jag känner nu att jag ska minska lite på trummornas rum på versen.

Blir lite impad att du hör att pianot inte följer med i det glissando mellan E och D som bas o gitarr gör i slutet. Jag tror jag ska låta pianot hänga med (dock blir det svårt att få till ett glissando😬).

20 timmar sedan sa Cool runnings:

Några tips i all välmening: basen låter lite bumlig och tar för mycket plats. Trummisen är lite för mycket chef i bandet, vore bra om han får växa lite i refränger istället för att spela i stort sätt likadant på verserna. Varför inte gå "all in" med körerna som för övrigt är bra gjorda. Mer av allt liksom.  Man kan även tänka sig att eventuella dubbar hörs mer. Annars jävligt bra energi! 

Tack @Cool runnings!

Jag håller med om att ev. bänka basen lite. Alt. höja alla instrument 1dB (jag styr bussar med VCA-faders så det är enkelt). Då blir oxå trummorna mindre framträdande.

En sak jag tycker är viktigt för att få ett bra basljud är att ha optimal ingång- och utgångsimpedanser i signalkedjan.

I denna låten använder jag en fender p-bas som har en utgångsimpedans på  10 kOhm. Basen går in i en aktiv DI-box med ingångsimpedans på 220 kOhm (så relationen är åtminstone 1:10 som rekommenderas). Utgångsimpedansen från boxen är 600 Ohm. Denna signal går in i ljudkortet via balanserad XLR, i vilket man kan variera ingångsimpedansen beroende på vilken pre-amp-emulering, förstärkare mm man väljer att använda (SSL, Neve, API, Gallien-Krueger har alla olika ingångsimpedansen). Dock har jag och många andra problemet att ljudkortstillverkaren inte tydligt anger vilken ingångsimpedansen är för de olika pre-amparna, så det är lite trixigt att välja en som håller minst 1:10 (preampen skulle då behöva vara 6kOhm). I denna låten använder jag en Krueger-basstärkare som jag då inte vet vilken ingångsimpedansen är. Ja, jag skulle kunna kolla vad hårdvaran Gallien-Krueger har.

Postat

-Fin låt, texten går fram bra gillar basljudet, kanske någon gnutta mindre rum på trummorna som någon skrev eller kanske bara någon gnutta lägre volym - en smaksak!

- Tycker detta låter överlag bra, hörs att du filat på mixen, bra jobbat!

-Tänker på Jakob Hellman när jag hör din röst!

Postat

Bra, men även jag har lite problem med trummorna. För mig handlar det dock inte om något i mixningen, utan om hur trummorna spelas, hur arrangemanget är. Jag tycker det kommer för många och för överdrivna trumfills (som dessutom låter ungefär likadant hela tiden), som vid 1:28, 1:44, 2:32, 2:40. Det blir lite för mycket liksom, tycker jag. Även lite överdriven användning av cymbaler, kan jag tycka.

Postat
22 timmar sedan sa Henric Svensson:

-Fin låt, texten går fram bra gillar basljudet, kanske någon gnutta mindre rum på trummorna som någon skrev eller kanske bara någon gnutta lägre volym - en smaksak!

- Tycker detta låter överlag bra, hörs att du filat på mixen, bra jobbat!

-Tänker på Jakob Hellman när jag hör din röst!

@Henric Svensson Man tackar för fina vitsord. Tanken på Jakob Hellman låter ju fantastiskt kul, då det är en av de svenska inspirationskälllorna.

Angående volymen ligger låten nu runt -10 -9 LUFS integrated, vilket kan vara lite i mesta laget. Vilken nivå man ska lägga sig på är svårt!

Postat

Har inte läst de andra kommentarerna för att inte bli påverkad men finns mycket bra med detta. Sången är bra och texten likaså. Gillar arrangemanget. Lite speciell kör på refrängen som jag först tyckte att den borde varit större eller lägre. Samtidigt vid refräng 2 tänker jag att det blir en tydlig igenkänningsfaktor för låten. Älskar breaket innan solot men kanske lite för mycket åt telefonljudshållet på sologitarren? Gillar ackordbytet i sista refrängen skarpt oxå. Hade det på något magiskt sätt gått att få refrängen större med effekter hade det varit ett plus i mitt tycke.. men då älskar jag effekter också så kanske inte ska lyssna på mig😂

Postat
On 2025-02-01 at 11:36 sa Bream:

Bra, men även jag har lite problem med trummorna. För mig handlar det dock inte om något i mixningen, utan om hur trummorna spelas, hur arrangemanget är. Jag tycker det kommer för många och för överdrivna trumfills (som dessutom låter ungefär likadant hela tiden), som vid 1:28, 1:44, 2:32, 2:40. Det blir lite för mycket liksom, tycker jag. Även lite överdriven användning av cymbaler, kan jag tycka.

Bra kommentar @Bream. Just fills är något jag tycker är svårt. Dels att hitta bra fills i olika midi-bibliotek, samt mixa dem. Som du märkt, återanvänder jag samma fill flera gånger, vilket jag kanske ska se över. Sedan tycker jag fills är en viktig del för att få en låt att låta naturlig. Men hur mycket fills är en smaksak!

Postat

Jag tycker det här låter jättebra! Beror såklart på vilken vision man har med mixen. Men jag får en skön live-känsla som jag tycker passar låten. Till skillnad från andra har jag inget emot trummorna alls, inget jag reagerade på, och kan tycka att det är väl okej att de får ta mycket plats? Är det riktiga trummor eller hur gjorde du de? 

Snygg låt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.