Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er, 

Har skrivit en ny låt. Det är enbart jag och gitarren. Vill gärna ha feedback på låten i sen helhet. Något som fattas när det kommer till konstruktionen av låten? Är refrängen tillräcklig stark? Tack på förhand om ni har tagit er tid att lyssna.  

Redigerat av Im ok
  • Gilla 1
Annons
Postat

Bra låt och bra framfört!

Några tankar dock…

- Väldigt mycket reverb.
- Tycker att 2:a versen är väl kort innan 2:a refrängen.
- När jag lyssnat färdigt funderade jag på om gitarren var äkta eller en loopad variant. Det lät väldigt perfekt mot slutet i alla fall. Om den är loopad så kanske lite inlagda missljud skulle kunna få det att låta mindre perfekt.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

@Erik dP Hej Erik! Tack för att du lyssnade 🙂 Jag håller med att andra versen är lite kort, kanske borde vara en brygga där..Gitarren är faktiskt inte loopad! Jag spelar live 🙂 Två kanaler. Gitarr och vox. Har inte gjort något med gitarren förutom att lägga lite "Chorus" på den. Kanske den som gör att det inte låter lika rått? Ska kika på det och se över reverben!

Redigerat av Im ok
  • Gilla 1
Postat
13 minuter sedan sa Im ok:

@Erik dP Hej Erik! Tack för att du lyssnade 🙂 Jag håller med att andra versen är lite kort, kanske borde vara en brygga där..Gitarren är faktiskt inte loopad! Jag spelar live 🙂 Två kanaler. Gitarr och vox. Har inte gjort något med gitarren förutom att lägga lite "Chorus" på den. Kanske den som gör att det inte låter lika rått? Ska kika på det och se över reverben!

Om du ändå spelar in live kan du ju passa på att filma samtidigt. Här är ett exempel på hur jag gjort. Spelar in med Ipad (eller IPhone) med ett Roland-ljudkort. Gitarr på ena kanalen och sång på andra. Jag har då möjlighet att rätta till ljudet lite i efterhand. Tex rätta till felspelningar, lägga till reverb, en, mm. Blurar-till bakgrunden med lite enkel bildbehandling i ett videoredigeringsprogram.

Ett alternativ är att bara synka bild och ljud om du inte kan spela in allt samtidigt på samma mobil.

Jag får intrycket att intresset är större på Youtube om rörlig bild finns jmft med stillbild.

• Gilla 1
Postat

@Erik dP Tack för tips! Jag ska verkligen kika på det när jag känner mig bekväm att filma mig själv. Jag är lite för självmedveten just nu för att spela in mig själv och lägga upp det på sociala plattformer, särskilt när en låt inte är klar 🙂

Postat
4 minuter sedan sa Im ok:

@Erik dP Tack för tips! Jag ska verkligen kika på det när jag känner mig bekväm att filma mig själv. Jag är lite för självmedveten just nu för att spela in mig själv och lägga upp det på sociala plattformer, särskilt när en låt inte är klar 🙂

Så länge du framför en egenskriven låt live så kommer ingen kritisera dig för att inte allt är 100%. Det är ju faktiskt lite mer intressant om inte allt är 100%, eller ens 70%.

• Gilla 1
Postat
On 2025-01-27 at 12:38 sa Erik dP:

Det är ju faktiskt lite mer intressant om inte allt är 100%, eller ens 70%.

Det kan man tycka om man har ”White Trashes of Tennessee” som inspirationskälla. Men jag tror inte alla har det.

Postat (redigerat)
35 minuter sedan sa Analogfreak:

Det kan man tycka om man har ”White Trashes of Tennessee” som inspirationskälla. Men jag tror inte alla har det.

...Jag var tvungen att googla på vad "White Trashes of Tennessee" var. Tydligen nån hiphop/rap-grupp. Det jag såg var väl högst 40%, så det ligger kanske inte i rätt intervall. Kanske beroende på att det inte är en musikstil som tilltalar mig.

Redigerat av Erik dP
Postat
2 timmar sedan sa Erik dP:

...Jag var tvungen att googla på vad "White Trashes of Tennessee" var. Tydligen nån hiphop/rap-grupp. Det jag såg var väl högst 40%, så det ligger kanske inte i rätt intervall. Kanske beroende på att det inte är en musikstil som tilltalar mig.

Jag tänkte väl mer på själva klientelet som är överrepresenterade i inlandsstaterna i USA, d.v.s. svårt alkoholiserade Trumpanhängare som går runt i mjukisbyxor, samlar på skjutvapen och lever på skräpmat. 😅

Postat
4 minuter sedan sa Analogfreak:

Jag tänkte väl mer på själva klientelet som är överrepresenterade i inlandsstaterna i USA, d.v.s. svårt alkoholiserade Trumpanhängare som går runt i mjukisbyxor, samlar på skjutvapen och lever på skräpmat. 😅

Aha! Den var lite tricky att koppla. Jo allt verkar bättre med några järn innanför västen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.