Jump to content
Annons
  • 1

musikprogram

Fråga

Postat

Hej! Jag skulle vilja få tips på program där man kan skapa elektronisk musik så enkelt som möjligt. Det enda jag har provat är Garageband, men jag känner att jag inte riktigt lyckats där. Jag letar efter ett program som är användarvänligt och enkelt att komma igång med. Någon som har tips? 😃

7 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 1
Postat

Nu har ju jag inte alls koll på sådant, men FL Studio och Ableton tror jag kanske kan passa. De har säkert gratis test-versioner att ladda ner.

Annons
  • 0
Postat

Waveform / Tracktion är ett gratis-DAW som funkar bra för mig. Man kan även välja de mer avancerade betalvarianterna, men grundversionen funkar utmärkt, och är gratis.

• 0
Postat (redigerat)

Hej Annsy. "Elektronisk musik" är ett brett begrepp nuförtiden väl? Tänker du 50-60-tal med elektrisk/elektroniska maskiner/konstruktioner som genererar ljud (före synthesizern alltså) eller synthbaserad musik som INTE är pop/rock/listmusik? BENN JORDAN youtube vet nog.

Jag gör instrumentalmusik i Garageband med GBs audioloopar som jag redigerar om, MIDI-funktionens "pianorulle" där jag skriver in toner men även elgitarr/bas. I en 50-talskompositörs öron skulle det låta som "elektronisk musik" från framtiden, inga bandspelare, oscillatorer, egenbyggda guvetvaförnåt utan bokstavligen elektroniskt. Mig veterligen verkar de som fördjupar sig i synth/MIDI/ etc vara hälften kompositörer av musik hälften kompositörer av nya "ljudalstrare". Jag gjorde ett trumprogram baserat på soptunneljud som jag "lånade" på nätet. Finns det regler för "elektronisk musik" så finns dom säkert i P2s program "Elektroniskt"

ps är KalleAnka misshandlat/omtolkat "elektroniskt"

The GB drum kit.png

Redigerat av Pär Nord
TOG BORT fil
  • 0
Postat
9 timmar sedan sa Erik dP:

Waveform / Tracktion är ett gratis-DAW som funkar bra för mig. Man kan även välja de mer avancerade betalvarianterna, men grundversionen funkar utmärkt, och är gratis.

Aha ok det lät ju bra! Det ska jag testa , tack 🙂

• 0
Postat
9 timmar sedan sa Pär Nord:

Hej Annsy. "Elektronisk musik" är ett brett begrepp nuförtiden väl? Tänker du 50-60-tal med elektrisk/elektroniska maskiner/konstruktioner som genererar ljud (före synthesizern alltså) eller synthbaserad musik som INTE är pop/rock/listmusik? BENN JORDAN youtube vet nog.

Jag gör instrumentalmusik i Garageband med GBs audioloopar som jag redigerar om, MIDI-funktionens "pianorulle" där jag skriver in toner men även elgitarr/bas. I en 50-talskompositörs öron skulle det låta som "elektronisk musik" från framtiden, inga bandspelare, oscillatorer, egenbyggda guvetvaförnåt utan bokstavligen elektroniskt. Mig veterligen verkar de som fördjupar sig i synth/MIDI/ etc vara hälften kompositörer av musik hälften kompositörer av nya "ljudalstrare". Jag gjorde ett trumprogram baserat på soptunneljud som jag "lånade" på nätet. Finns det regler för "elektronisk musik" så finns dom säkert i P2s program "Elektroniskt"

ps är KalleAnka misshandlat/omtolkat "elektroniskt"

The GB drum kit.png

Ok men så GarageBand ska alltså också fungera bra då för att skapa? Jag har mest hittills lyckats spela in med ”riktigt Instrument” med det men tror jag har lite svårt att förstå funktionerna i programmet så tänkte att Jag vill testa nåt annat alternativ 🙈

• 0
Postat

Jag har testat några olika DAW's (musikprogram) och i början kan det vara rätt klurigt att komma igång, man får se det lite som att lägga pussel; en liten bit i taget så helt plötsligt när man minst anar det börjar man få ihop olika klumpar av information och ser sammanhang.

Jag upplevde själv att garageband var det mest logiska för mig i början. Du kan absolut skapa elektronisk musik i där! Det finns massa olika synthar och de mest basala effekterna finns i programmet. Det finns massor av bra tutorials på youtube för nybörjare, bara söka sig fram och försöka hitta något som passar din nivå. Det som är ganska najs med garageband är att det är lite som en demo-version av logic pro, så när du börjat förstå funktionerna och du vill ha ett fullt program blir det en ganska organisk övergång. 

Lycka till och fråga om du undrar något :)!

• 0
Postat
16 timmar sedan sa flapf:

Jag har testat några olika DAW's (musikprogram) och i början kan det vara rätt klurigt att komma igång, man får se det lite som att lägga pussel; en liten bit i taget så helt plötsligt när man minst anar det börjar man få ihop olika klumpar av information och ser sammanhang.

Jag upplevde själv att garageband var det mest logiska för mig i början. Du kan absolut skapa elektronisk musik i där! Det finns massa olika synthar och de mest basala effekterna finns i programmet. Det finns massor av bra tutorials på youtube för nybörjare, bara söka sig fram och försöka hitta något som passar din nivå. Det som är ganska najs med garageband är att det är lite som en demo-version av logic pro, så när du börjat förstå funktionerna och du vill ha ett fullt program blir det en ganska organisk övergång. 

Lycka till och fråga om du undrar något :)!

Aha tack för ditt svar! Jag misstänker att jag inte riktigt fattat funktionerna i garageband så kanske som ska försöka utforska mer där som du säger, bra tips med tutorials på Youtube ,ska helt klart kolla det! Och tacksamt att jag kan fråga dig lite om jag undrar 😃

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.