Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har nu mixat om alla låtar. Och även lagt till de två sista så antal spår är nio (36 minuter).

Lagt upp de 9 låtarna på Soundcloud:
* Låter låtarna snarlika, som om dom skulle kunna ligga efter varandra på samma platta?
* Är sången lagom i nivå.
* Låter det välbalanserat? Beroende på vad jag lyssnar igenom så låter mixen olika. Använde därför några välkända låtar som referens.

Om det låter bra hos er så skriv gärna det.

Redigerat av Erik dP
  • Erik dP ändrade titeln till Feedback på: "Moments On The Run" + "Canyons"
Annons
Postat (redigerat)

Tagit bort inlägg då jag nu använder Soundcloud istället för spelaren här på forumet.

Redigerat av Erik dP
  • Erik dP ändrade titeln till Feedback på: "Moments On The Run" + "Canyons" + "Possessed"
  • Erik dP ändrade titeln till Feedback på 4 låtar: "Moments On The Run" + "Canyons" + "Possessed" + "Cargo"
Postat

Jag tycker sången ligger bra i nivå mot de övriga instrumenten. Nivån på de övriga instrumenten är också i bra balans. Jag tycker inte låtarna är för olika för att platsa på ett album.

Lite mer bas upp till ca 300 Hz hade jag önskat. Nu blir det lite tunt i botten. Hur mycket som bör ökas beror ju förstås på vad man siktar på. Har du några referenser du har som målbild?

• Tack! 1
Postat (redigerat)

Hejsan och tack för feedback!

Jag ska försöka adressera era kommentarer...

slejnard:
"Kan bara höra första och lite av andra." - Det förfaller vara ngt skumt med uppspelaren här på forumet. Jag trodde det var jag som hade problem och var tvungen att ladda om sidan för att kunna lyssna. Ibland funkar det. ibland inte. Kanske måste använda Soundcloud eller ngt liknande istället.

"Jag tycker det låter välbalanserat förutom att jag saknar bas" - Jag upplever att mina KRK-studiolurar är kanske för neutrala/basfattiga jmft med ett par Marshall-lurar. Marshall lurarna är väldigt basiga, vilket även gäller för mina Logitech-souroundanläggning jag har i ett större rum. Mycket bas gäller även för ett par HIFI-högtalare (Pioneer Prologue 70) jag har i ett litet, 9 kvadrat, sovrum. Jag lågpassfiltrerade därför basgitarren enl bild:

image0.jpeg.878d50bded9f1e12a1871f9f209267d5.jpeg

Jag har nu tagit bort denna LP-filtereing på "Moments on the run" i Souncloudspelaren ovan.

...Låter det bättre (basigare) jämfört med ljudfilen i första inlägget?

"Vad gäller låtarna och din sång karaktär så är den klart egen." - Dom har ju liksom blivit som dom blivit när jag sitter och leker med melodier. Att jag sedan inte låter speciellt strömlinjeformat får jag bjuda på.

Jonatan Lundin:
"Jag tycker sången ligger bra i nivå mot de övriga instrumenten." - Tack! Det är ett problem att beroende på lyssningsutrusting hamnar sången helt olika. Ju basigare hörlurar desto mer kamouflerad sång. Från mer neutrala ljudkällor hamnar sången långt över instrumenten och inte så inbäddad och samspelt som jag önskar.

"Nivån på de övriga instrumenten är också i bra balans." - Tackar! Jag vill ju inte att något ska sticka ut alltför mycket, hur bra jag än tycker om ett visst instrument. Man ska ju inte som lyssnare tänka: "Oj, där kom en synthslinga!" Den ska mer kännas än markant märkas.

"Jag tycker inte låtarna är för olika för att platsa på ett album." - Det är det här som är svårt. Antingen låter det som en samling udda inspelningar, eller så låter det som en konsert från ett och samma tillfälle. Sgt. Pepper's vs. Definitely Maybe. Så bas, gitarrer, trummor, piano mm följer samma mall, medan udda instrument (stråkar, synthar, ...) är mer individuellt per låt.

"Lite mer bas upp till ca 300 Hz hade jag önskat. Nu blir det lite tunt i botten. Hur mycket som bör ökas beror ju förstås på vad man siktar på." - Jag EQade kanske basen för mycket. Ny fil utan EQ finns ovan. Uppskattar återkoppling. Det kanske tex istället bör vara en EQ, men bara höja volymen på basen.

"Har du några referenser du har som målbild?" - Jag använde Oasis (D'you know what I mean) och Radiohead (Street Spirit) som testobjekt i stereo och hörlurar, mest för EQ och sångnivåreferenser. Inte som målbild, men låtarna täcker in lugnt till stökigt.

Plizzaff:
"Jag vill höra sången högre i volym." - Jag förde ovan ett resonemang där basiga lurar kamouflerar sången. När jag tex lyssnar direk från en Ipad så är sången snarare kanske för hög. Har du basiga lurar/högtalare?

"Det låter som låten kom 1970." - Låtar med huvudsakligen gitarr, trummor, bas utan för mycket effekter låter nog åt 70-talet antar jag. Chorus var mer en 80-talsgrej. Jag lade chorus på en ren elgitarr som ligger i bakgrunden på låtarna. Jag är väl ute efter en tidlös ljudbild, så något avskalat är väl ljudpaletten.

"Det låter riktigt bra. 4 av 5 i betyget." - Underbart att du uppskattade det. Om du går med i min fanclub så dubblas antalet fans. Jag är redan med i klubben.

Redigerat av Erik dP
  • Erik dP ändrade titeln till Feedback på 9-spårs album (Soundcloud)
Postat (redigerat)

Hejsan. Jag har idag (12/3) lagt upp nymixat album justerat enligt bla ovanstående kommentater. Låtlistan/låtarna finns i första inlägget.

Lagt upp de 9 låtarna på Soundcloud:
* Låter låtarna snarlika, som om dom skulle kunna ligga efter varandra på samma platta?
* Är sången lagom i nivå.
* Låter det välbalanserat? Beroende på vad jag lyssnar igenom så låter mixen olika. Använde därför några välkända låtar som referens.

Om det låter bra hos er så skriv gärna det.

Redigerat av Erik dP
Postat
1 timme sedan sa slejnard:

Låter bra och jag hör den röda tråden. Låtarna håller och du har hittat ett eget ID. Det händer intressanta grejer i dom. Lite Bowie och lite musikal. 👍

När jag valde låtar så tyckte jag att dessa passade ihop som koncept där de första låtarna handlar om familjebildning och de sista om ålderdom. Jag tog inte med låtar om tex relationsbråk eller jultider då jag ville att skivan skulle vara ”vänlig” och heller inte bli en julskiva. Så en röd tråd finns det, även om låtarna inte skrevs med detta i åtanke. Sedan har jag vräkt på med elgitarrer.

Jag har en hel del tonartsändringar i flera låtar som du förmodligen benämner intressanta. Försök hänga med och sola med gitarr över tex ”What Remains?”.

Bowie och musikal. Visst, musikal har jag ibland känt skulle funka. Jag kom på att jag inte har ngn skiva med Bowie.

• Gilla 1
Postat
On 2025-01-20 at 15:55 sa Erik dP:

Hejsan och tack för feedback!

Jag ska försöka adressera era kommentarer...

slejnard:
"Kan bara höra första och lite av andra." - Det förfaller vara ngt skumt med uppspelaren här på forumet. Jag trodde det var jag som hade problem och var tvungen att ladda om sidan för att kunna lyssna. Ibland funkar det. ibland inte. Kanske måste använda Soundcloud eller ngt liknande istället.

"Jag tycker det låter välbalanserat förutom att jag saknar bas" - Jag upplever att mina KRK-studiolurar är kanske för neutrala/basfattiga jmft med ett par Marshall-lurar. Marshall lurarna är väldigt basiga, vilket även gäller för mina Logitech-souroundanläggning jag har i ett större rum. Mycket bas gäller även för ett par HIFI-högtalare (Pioneer Prologue 70) jag har i ett litet, 9 kvadrat, sovrum. Jag lågpassfiltrerade därför basgitarren enl bild:

image0.jpeg.878d50bded9f1e12a1871f9f209267d5.jpeg

Jag har nu tagit bort denna LP-filtereing på "Moments on the run" i Souncloudspelaren ovan.

...Låter det bättre (basigare) jämfört med ljudfilen i första inlägget?

"Vad gäller låtarna och din sång karaktär så är den klart egen." - Dom har ju liksom blivit som dom blivit när jag sitter och leker med melodier. Att jag sedan inte låter speciellt strömlinjeformat får jag bjuda på.

Jonatan Lundin:
"Jag tycker sången ligger bra i nivå mot de övriga instrumenten." - Tack! Det är ett problem att beroende på lyssningsutrusting hamnar sången helt olika. Ju basigare hörlurar desto mer kamouflerad sång. Från mer neutrala ljudkällor hamnar sången långt över instrumenten och inte så inbäddad och samspelt som jag önskar.

"Nivån på de övriga instrumenten är också i bra balans." - Tackar! Jag vill ju inte att något ska sticka ut alltför mycket, hur bra jag än tycker om ett visst instrument. Man ska ju inte som lyssnare tänka: "Oj, där kom en synthslinga!" Den ska mer kännas än markant märkas.

"Jag tycker inte låtarna är för olika för att platsa på ett album." - Det är det här som är svårt. Antingen låter det som en samling udda inspelningar, eller så låter det som en konsert från ett och samma tillfälle. Sgt. Pepper's vs. Definitely Maybe. Så bas, gitarrer, trummor, piano mm följer samma mall, medan udda instrument (stråkar, synthar, ...) är mer individuellt per låt.

"Lite mer bas upp till ca 300 Hz hade jag önskat. Nu blir det lite tunt i botten. Hur mycket som bör ökas beror ju förstås på vad man siktar på." - Jag EQade kanske basen för mycket. Ny fil utan EQ finns ovan. Uppskattar återkoppling. Det kanske tex istället bör vara en EQ, men bara höja volymen på basen.

"Har du några referenser du har som målbild?" - Jag använde Oasis (D'you know what I mean) och Radiohead (Street Spirit) som testobjekt i stereo och hörlurar, mest för EQ och sångnivåreferenser. Inte som målbild, men låtarna täcker in lugnt till stökigt.

Plizzaff:
"Jag vill höra sången högre i volym." - Jag förde ovan ett resonemang där basiga lurar kamouflerar sången. När jag tex lyssnar direk från en Ipad så är sången snarare kanske för hög. Har du basiga lurar/högtalare?

"Det låter som låten kom 1970." - Låtar med huvudsakligen gitarr, trummor, bas utan för mycket effekter låter nog åt 70-talet antar jag. Chorus var mer en 80-talsgrej. Jag lade chorus på en ren elgitarr som ligger i bakgrunden på låtarna. Jag är väl ute efter en tidlös ljudbild, så något avskalat är väl ljudpaletten.

"Det låter riktigt bra. 4 av 5 i betyget." - Underbart att du uppskattade det. Om du går med i min fanclub så dubblas antalet fans. Jag är redan med i klubben.

I min telefon hörs sången väl. Annars har jag en Laptop att lyssna i som mest ger diskantljud och noll basljud.

• Gilla 1
Postat
3 timmar sedan sa Flizzaff:

I min telefon hörs sången väl. Annars har jag en Laptop att lyssna i som mest ger diskantljud och noll basljud.

…Det är ju så jag oftast lyssnar på musik numera: Via en IPad. Oftast från Youtube. Noll bas och tydlig sång till skillnad från stereon som verkar gynna bas och grumla sången. (Man måste ha TV-textning på för att fatta vad dom säger i filmer.)

Postat

Hej. 
det låter bra. Jag har bara lyssnat lite kort på låtarna. Bra jobbat och fortsätt med det du gör. 
det finns en del saker jag hade gjort annorlunda med själva mixen och vissa ändringar i produktionen, men det är bara mina åsikter. 
som sagt låter det bra och kommer bli bättre i framtiden. 
ös på bara 👍👍👍

Postat (redigerat)

En tanke. 
har du provat att sjunga på Svenska?

något jag saknar är bra uttal på engelska. Det blir inte riktigt bra, tyvärr. 
jobba mycket på uttalet om du ska sjunga på engelska. Något jag saknar är kör. Det hade passat riktigt bra med denna typ av låtar. 

Redigerat av toniced
  • Tack! 1
Postat
On 2025-03-22 at 17:08 sa toniced:

Hej. 
det låter bra. Jag har bara lyssnat lite kort på låtarna. Bra jobbat och fortsätt med det du gör. 
det finns en del saker jag hade gjort annorlunda med själva mixen och vissa ändringar i produktionen, men det är bara mina åsikter. 
som sagt låter det bra och kommer bli bättre i framtiden. 
ös på bara 👍👍👍

Jag har nog mest satsat på gitarrmangel. Jag vill att låtarna ska låta som dom hör ihop. Som om om dom skulle spelas på konsert. Jag har inte en massa gitarrsolon och dylikt. Försökt även hålla låtarna och albumet/låtsamlingn lagom i längd, dvs drygt en halvtimme. Har för mig Beatles Revolver är 34 minuter, och något benämnde ett 55-minutersalbum som ett mastodontalbum. Jag har fått för mig att en vinyl helst inte ska överstiga 20 minuter per sida. Jag har väl ca 17 minuter per sida som mest. Inte för att jag planerar ngt fysiskt släpp, men jag tänker mig att drygt 30 minuter totalt är rätt lagom. Jag kan själv tycka att en-timmes album är för långa.

• Gilla 1
Postat (redigerat)
On 2025-03-22 at 17:14 sa toniced:

En tanke. 
har du provat att sjunga på Svenska?

något jag saknar är bra uttal på engelska. Det blir inte riktigt bra, tyvärr. 
jobba mycket på uttalet om du ska sjunga på engelska. Något jag saknar är kör. Det hade passat riktigt bra med denna typ av låtar. 

Jag höll under min studietid på med svenska låtar (egen text, snodda melodier). Vi spelade säkert upp emot ett 20-tal gånger, hellre än bra, med mycket publik som gillade våra självironiska texter som handlade om pluggandet, missade tentor, lärare, och flickor på KTH. Jag sjöng bara duett vid något tillfälle. Annars var jag upptagen med gitarrspelandet. Finns ngt klipp på YT.

Men på jobbet skrev jag en hel del dokument på Engelska så det blev rätt naturligt att skriva låttexter på engelska. Men min plan, om jag hade någon, var aldrig att sjunga själv. En del låtar är skrivna ur kvinnoperspektiv. Så, jag sjunger nog sämre än de flesta, men så länge låtarna är egenskrivna så hoppas jag att komma undan kritiker enklare än om jag gjort covers.

i flera av låtarna har jag stämsång. Visserligen på rätt låg volym, men ändå hörbart. Inte för att det ska låta som en kör. Snarare för att blanda och mjuka upp sångljudet. Har tre-fyra sångspår per låt. Mest kopierat huvudsången och sedan flyttat runt stämmorna tonhöjdsmässigt manuellt.

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 1
Postat
On 2025-03-15 at 08:39 sa Erik dP:

…Det är ju så jag oftast lyssnar på musik numera: Via en IPad. Oftast från Youtube. Noll bas och tydlig sång till skillnad från stereon som verkar gynna bas och grumla sången. (Man måste ha TV-textning på för att fatta vad dom säger i filmer.)

Då jag får råd ska jag köpa en Bluetooth-högtalare så man får höra SF:s basgångar, vilka helt fattas för mig i dags dato.

Postat
5 hours ago, Erik dP said:

Jag höll under min studietid på med svenska låtar (egen text, snodda melodier). Vi spelade säkert upp emot ett 20-tal gånger, hellre än bra, med mycket publik som gillade våra självironiska texter som handlade om pluggandet, missade tentor, lärare, och flickor på KTH. Jag sjöng bara duett vid något tillfälle. Annars var jag upptagen med gitarrspelandet. Finns ngt klipp på YT.

Men på jobbet skrev jag en hel del dokument på Engelska så det blev rätt naturligt att skriva låttexter på engelska. Men min plan, om jag hade någon, var aldrig att sjunga själv. En del låtar är skrivna ur kvinnoperspektiv. Så, jag sjunger nog sämre än de flesta, men så länge låtarna är egenskrivna så hoppas jag att komma undan kritiker enklare än om jag gjort covers.

i flera av låtarna har jag stämsång. Visserligen på rätt låg volym, men ändå hörbart. Inte för att det ska låta som en kör. Snarare för att blanda och mjuka upp sångljudet. Har tre-fyra sångspår per låt. Mest kopierat huvudsången och sedan flyttat runt stämmorna tonhöjdsmässigt manuellt.

Du ska göra det som känns bra för dig. Dina låtar är bra, så kör på bara. 👍

ska lyssna på det du skickade senare i kväll. 

• Gilla 1
Postat
15 timmar sedan sa toniced:

Du ska göra det som känns bra för dig. Dina låtar är bra, så kör på bara. 👍

ska lyssna på det du skickade senare i kväll. 

Jo, jag gör en del val ibland. Häromdagen föreslog min bättre hälft att jag skulle pröva att använda en AI-röst. Det är väl som att köpa parfym i present? ”Va, tycker du att jag luktar illa?” Jag har väl inte ngn vidare röst, och ett AI-alternativ skulle säkert snabba upp processen. Men jag kanske inte är riktigt där ännu, att tycka att AI inte skulle kännas fejk trots att det antagligen skulle låta bättre. Att man använder MIDI och mjukvaruinstrument i en produktion är inte lika fejk som att använda en AI-röst kan jag ju tycka. Det kanske inte blir en Milli Vanilli-skandal om jag gör det, men tänk om det kom fram att Adele egentligen var en tränad röstsyntes.

Postat

Håller med Toniced om engelskan. Det går ju att bli bättre om man övar. Jag hade ganska risigt uttal en gång i tiden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.