Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Edit: Den inbyggda spelaren här på Studio fungerar dåligt. Lägger därför upp justerade låtar på Soundcloud.

Testade att spela in "Moments...", "Canyons", "Possessed" och "Cargo" med lite elgitarrer för ett rockigare sound. 🙂

Edit: Lagt upp totalt 4 låtar i samma tråd för relativ jämförelse:
* Låter låtarna snarlika, som om dom skulle kunna ligga efter varandra på samma platta?
* Är sången lagom i nivå, eller är den för hög, som när jag lyssnar på Ipadden?
* Låter det välbalanserat? Beroende på vad jag lyssnar igenom så låter mixen olika. Använde därför några välkända låtar som referens.

Om det låter bra hos er så skriv gärna det.

Moments on the run:

Canyons:

Redigerat av Erik dP
  • Erik dP ändrade titeln till Feedback på: "Moments On The Run" + "Canyons"
Annons
Postat (redigerat)

EDIT: Lade till "Cargo" i detta inlägg.

Ytterligare låtar. Beskrivning ovan.

Var tvungen att skapa ett nytt inlägg då man inte kan ha mer innehåll än ngn inbyggd maxgräns per inlägg. Ledsen om det uppfattas som att jag försöker ligga överst i flödet.

Possessed:

Cargo:

Redigerat av Erik dP
  • Erik dP ändrade titeln till Feedback på: "Moments On The Run" + "Canyons" + "Possessed"
  • Erik dP ändrade titeln till Feedback på 4 låtar: "Moments On The Run" + "Canyons" + "Possessed" + "Cargo"
Postat

Jag tycker sången ligger bra i nivå mot de övriga instrumenten. Nivån på de övriga instrumenten är också i bra balans. Jag tycker inte låtarna är för olika för att platsa på ett album.

Lite mer bas upp till ca 300 Hz hade jag önskat. Nu blir det lite tunt i botten. Hur mycket som bör ökas beror ju förstås på vad man siktar på. Har du några referenser du har som målbild?

• Tack! 1
Postat (redigerat)

Hejsan och tack för feedback!

Jag ska försöka adressera era kommentarer...

slejnard:
"Kan bara höra första och lite av andra." - Det förfaller vara ngt skumt med uppspelaren här på forumet. Jag trodde det var jag som hade problem och var tvungen att ladda om sidan för att kunna lyssna. Ibland funkar det. ibland inte. Kanske måste använda Soundcloud eller ngt liknande istället.

"Jag tycker det låter välbalanserat förutom att jag saknar bas" - Jag upplever att mina KRK-studiolurar är kanske för neutrala/basfattiga jmft med ett par Marshall-lurar. Marshall lurarna är väldigt basiga, vilket även gäller för mina Logitech-souroundanläggning jag har i ett större rum. Mycket bas gäller även för ett par HIFI-högtalare (Pioneer Prologue 70) jag har i ett litet, 9 kvadrat, sovrum. Jag lågpassfiltrerade därför basgitarren enl bild:

image0.jpeg.878d50bded9f1e12a1871f9f209267d5.jpeg

Jag har nu tagit bort denna LP-filtereing på "Moments on the run":

...Låter det bättre (basigare) jämfört med ljudfilen i första inlägget?

"Vad gäller låtarna och din sång karaktär så är den klart egen." - Dom har ju liksom blivit som dom blivit när jag sitter och leker med melodier. Att jag sedan inte låter speciellt strömlinjeformat får jag bjuda på.

Jonatan Lundin:
"Jag tycker sången ligger bra i nivå mot de övriga instrumenten." - Tack! Det är ett problem att beroende på lyssningsutrusting hamnar sången helt olika. Ju basigare hörlurar desto mer kamouflerad sång. Från mer neutrala ljudkällor hamnar sången långt över instrumenten och inte så inbäddad och samspelt som jag önskar.

"Nivån på de övriga instrumenten är också i bra balans." - Tackar! Jag vill ju inte att något ska sticka ut alltför mycket, hur bra jag än tycker om ett visst instrument. Man ska ju inte som lyssnare tänka: "Oj, där kom en synthslinga!" Den ska mer kännas än markant märkas.

"Jag tycker inte låtarna är för olika för att platsa på ett album." - Det är det här som är svårt. Antingen låter det som en samling udda inspelningar, eller så låter det som en konsert från ett och samma tillfälle. Sgt. Pepper's vs. Definitely Maybe. Så bas, gitarrer, trummor, piano mm följer samma mall, medan udda instrument (stråkar, synthar, ...) är mer individuellt per låt.

"Lite mer bas upp till ca 300 Hz hade jag önskat. Nu blir det lite tunt i botten. Hur mycket som bör ökas beror ju förstås på vad man siktar på." - Jag EQade kanske basen för mycket. Ny fil utan EQ finns ovan. Uppskattar återkoppling. Det kanske tex istället bör vara en EQ, men bara höja volymen på basen.

"Har du några referenser du har som målbild?" - Jag använde Oasis (D'you know what I mean) och Radiohead (Street Spirit) som testobjekt i stereo och hörlurar, mest för EQ och sångnivåreferenser. Inte som målbild, men låtarna täcker in lugnt till stökigt.

Plizzaff:
"Jag vill höra sången högre i volym." - Jag förde ovan ett resonemang där basiga lurar kamouflerar sången. När jag tex lyssnar direk från en Ipad så är sången snarare kanske för hög. Har du basiga lurar/högtalare?

"Det låter som låten kom 1970." - Låtar med huvudsakligen gitarr, trummor, bas utan för mycket effekter låter nog åt 70-talet antar jag. Chorus var mer en 80-talsgrej. Jag lade chorus på en ren elgitarr som ligger i bakgrunden på låtarna. Jag är väl ute efter en tidlös ljudbild, så något avskalat är väl ljudpaletten.

"Det låter riktigt bra. 4 av 5 i betyget." - Underbart att du uppskattade det. Om du går med i min fanclub så dubblas antalet fans. Jag är redan med i klubben.

Redigerat av Erik dP
  • Erik dP ändrade titeln till Feedback på 4 låtar (Soundcloud): "Moments On The Run" + "Canyons" + "Possessed" + "Cargo"

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.