Jump to content
Annons
  • 0

Hur bedöma preamps?

Fråga

Postat

Hej!

Jag försöker avgöra vilka av mina preamps som är eller anses vara av högst kvalitet. Ljudmässigt hör jag nämligen ingen större skillnad, så kanske är de likvärdiga? De preamps jag jämför är de i ljudkortet (Steinberg UR44) samt de i min mixer (Mackie 1402-VLC3).

Någon som har något klokt att säga om detta?

/Hans  

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Det jag spontant vill säga (klokt eller inte) är att om du inte hör någon större skillnad – och jag utgår härifrån att du vet vad det är du ska lyssna efter för att kunna göra just en sådan bedömning – så saknar enligt min mening andras uppfattningar relevans. Slöseri på din dyrbara tid.

• Gilla 1
Annons
  • 0
Postat

Tack. Det är förstås mina öron som får avgöra vilka som låter bäst och jag hör som sagt ingen större skillnad. Men jag funderar på specs, pris m.m. Tycker kanske att det finns mer gain i mixerns preamps.

• 0
Postat

Det är ofta ganska subtila skillnader mellan olika mikrofonförstärkare, definitivt om man jämför mikrofonförstärkare som är inbyggda i ett ljudkort mot sådana som är inbyggda i en mixer. Men även om man jämför en billigare inbyggd mickstärkare med något mer esoteriskt är det sällan några milsvida skillnader. Det är oftast mycket mer markant skillnad mellan olika mikrofoner, till exempel.

Vissa ljudkällor är bättre än andra på att avslöja skillnaderna, ofta lite mer komplexa ljud som lite lätt distad gitarr eller en djup ridecymbal. Personligen har jag några micksteg av lite finare slag, mest för att jag råkade komma över dem till ett så bra pris att det hade varit korkat att inte slå till. Men det är knappast så att jag skulle gråta över att enbart använda de som finns inbyggda i mitt interface.

• Gilla 1
  • 0
Postat

Tack för svar. Jag gjorde ett A/B test härom veckan då jag spelade in stålsträngad gitarr och sedan sång. Slutsatsen är att mikrofonförstärkaren i ljudkortet ger lite mer high end än den i mixern. Och det kan ju vara både bra och dåligt beroende på vad man ska spela in. Min gitarr är till exempel onödigt krispig och då det låta bra att köra genom mixern.

• 0
Postat
7 timmar sedan sa Henrik Andersson Vogel:

Det är ofta ganska subtila skillnader mellan olika mikrofonförstärkare, definitivt om man jämför mikrofonförstärkare som är inbyggda i ett ljudkort mot sådana som är inbyggda i en mixer. Men även om man jämför en billigare inbyggd mickstärkare med något mer esoteriskt är det sällan några milsvida skillnader. Det är oftast mycket mer markant skillnad mellan olika mikrofoner, till exempel.

Vissa ljudkällor är bättre än andra på att avslöja skillnaderna, ofta lite mer komplexa ljud som lite lätt distad gitarr eller en djup ridecymbal. Personligen har jag några micksteg av lite finare slag, mest för att jag råkade komma över dem till ett så bra pris att det hade varit korkat att inte slå till. Men det är knappast så att jag skulle gråta över att enbart använda de som finns inbyggda i mitt interface.

Jag håller med dig å ena sidan och har en annan ståndpunkt å andra sidan. Majoroteten av de micpres som sitter inbyggda i ljudkort och mixerbord har transistorbaserade in- och utgångar. Halvledarna i dag håller så pass hög kvalitet att det därför är svårt att höra några skillnader, framförallt vid höga ingångsimpedanser eftersom det då inte krävs någon strömstark nätdel. Problem kan dock uppstå på svaga ljudkällor då de enklare preamparna i regel inte ger så mycket gain och brus är oundvikligt vid full gain. När det kommer till micpres med transformatorbaserade ingångar har trafon som regel flera lindningar som gör att man kan välja ingångsimpedans vilket. Neve 1073 har dubbla 600 ohms lindningar som seriekopplat ger en ingångsimpedans på 1200 ohm och parallellkopplat 300 ohm. Den kan ge ett sound man inte lyckas åstadkomma med transparanta micpreampar jag nämnde först. Sen finns det preampar med Germaniumtransistorer som ger ett väldigt unikt sound som till exempel Chandler. Men jag håller med om att olika mikrofoner har större avvikelser.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.