Jump to content
Annons
  • 0

Köpa yamaha hs-5 monitorer?

Fråga

Postat

Hallåj! Är i köpartagen här. Trodde jag beställt yamaha hs-5 or men beställningen gick inte igenom. Så har inte någon stress att bestämma mig. Som jag tolkat hs-5or är de lite svaga på djupbasen, sanningsenliga och man hör alla problemfrekvenser tydligt. Det många säger är att om mixen låter bra på dessa, låter det bra på många andra ljudkällor. Däremot förstått att de är svåra att mixa och sätta nivåer genom.

KRK rokit Rp5 g5 är andra monitorer som verkar bra och har bättre bas vad jag förstår. 
Förhoppningen för mig är att de ska vara så sanningsenliga som möjligt. Självklart vill jag kunna mixa och sätta nivåer men gillar ju att köra med lurar till stor del. De kommer stå på skrivbordet i ett ca 6 kvm litet kontor där jag ska sätta draperier på motstående kortvägg och det är heltäckningsmatta.

Några förslag på monitorer i under 5000 prisklassen? Bu eller bär för dessa eller andra?

10 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Yamaha gör otroligt bra/prisvärda grejor oavsett om du köper en fiol eller synth eller högtalare! Kompletterar du hs5 med en subwoofer får du bas så det räcker och blir över!

Sen är grejen med högtalare över lag att du måste vänja dej vid dom, kan ta ett tag!

T ex mixar du så att det låter fett basigt i ett par hs5 så har du garanterat för mkt bas

Annons
  • 0
Postat

Yamaha gör otroligt bra/prisvärda grejor oavsett om du köper en fiol eller synth eller högtalare! Kompletterar du hs5 med en subwoofer får du bas så det räcker och blir över!

Sen är grejen med högtalare över lag att du måste vänja dej vid dom, kan ta ett tag!

T ex mixar du så att det låter fett basigt i ett par hs5 så har du garanterat för mkt bas

• 0
Postat

Tack för svar. Upplever du att de är svåra att mixa i? Förstått att många använder den som en sekundär referens. 

• Gilla 1
  • 0
Postat

Kan tillägga att jag har tänkt försöka mastra genom dem även. Halvfusk genom att använda Landr mastring plugin men ändå. Vet inte om det påverkar val av monitorer? Känner jag mig rätt kommer jag mixa 95% i lurar. Sätta alla nivåer och effekter mm. Sen referenskolla effekter, frekvenser och allmäntillståndet i monitorerna.

• 0
Postat

Tja Richie! Som du o många kanske anar (eller är bombsäkra på) så är jag hopplöst bortkommen när det gäller den tekniska/elektriska sidan av musiken men kan tjöta hur mycket som helst om "hur människan upplever musik" . MOnitorer var det ju!  

Jag köpte monitorer tidigt (2018, ett halvår efter Macbooken) utan en aning om deras funktion. Inga YouTubers eller medmusikanter nådde fram. Jag spelade mest in på nätterna sen 2017, mixade i lurar och kunde bara hålla tummarna för att det skulle låta hyfsat till slut. I nåt vanligt system typ jaduvet.

Nyss möblerade jag om min lilla etta för femtielfte gången ställde monitorerna där de var minst i vägen och till störst nytta som högtalare för teven (se bild) som jag även använder som skärm. Eftersom det är natt jämt tänkte jag bli mer dagmänniska o eftersom jag är gammal o halvdöv jämt tänkte jag undvika heldövheten. Efter att i snart sju år ha mätt upp "perfekta" trianglar, isolerat med allt jag hittat, trixat med avstånd för mikar, så har jag aldrig varit i närheten av att ha nytta eller glädje av mina KRK rootkit 5. Tills nu, bara så där är det perfekt (för mig) ljud. Allt ljud kommer...nej det kommer inte, det är . . . i hela rummet och inte som tidigare där monitorerna står. 

För två år sedan anlitade/besökte jag en enmansstudio i grannskapet . Hans monitorer stod en dryg meter från där han satt i ett eget lyssningsrum men inte fattade jag att det var nåt jag borde testa. Nu mixar jag om låtar från förr på dagtid med ljudet i rummet o inte i öronen. Det har höjt min livskvalité att kunna gå tillbaka till låtar som är "bra som dom är" färdiga alltså och äntligen höra barnen o barnbarnen säga, DU BÖRJAR JU KUNNA DET HÄR, innan dom tar fram sina smartphones, hörlurar och Spotify.

zz nord.jpg

• Gilla 1
  • 0
Postat
23 timmar sedan sa Richie76:

Tack för svar. Upplever du att de är svåra att mixa i? Förstått att många använder den som en sekundär referens. 

-Inte nu!

-Det där med att mixa är en resa, hade man inte varit så envis hade man gett upp för längesedan!

-Min första setup var i ett litet kyffe, i en hörna, med bara hs5 och ett par lurar, kunde inte begripa varför det lät skit överallt utom där jag satt och mixade! 👂🎶😂😁

• 0
Postat
23 timmar sedan sa Richie76:

-Inte nu!

-Det där med att mixa är en resa, hade man inte varit så envis hade man gett upp för längesedan!

-Min första setup var i ett litet kyffe, i en hörna, med bara hs5 och ett par lurar, kunde inte begripa varför det lät skit överallt utom där jag satt och mixade! 👂🎶😂😁

• 0
Postat
7 timmar sedan sa Pär Nord:

Tja Richie! Som du o många kanske anar (eller är bombsäkra på) så är jag hopplöst bortkommen när det gäller den tekniska/elektriska sidan av musiken men kan tjöta hur mycket som helst om "hur människan upplever musik" . MOnitorer var det ju!  

Jag köpte monitorer tidigt (2018, ett halvår efter Macbooken) utan en aning om deras funktion. Inga YouTubers eller medmusikanter nådde fram. Jag spelade mest in på nätterna sen 2017, mixade i lurar och kunde bara hålla tummarna för att det skulle låta hyfsat till slut. I nåt vanligt system typ jaduvet.

Nyss möblerade jag om min lilla etta för femtielfte gången ställde monitorerna där de var minst i vägen och till störst nytta som högtalare för teven (se bild) som jag även använder som skärm. Eftersom det är natt jämt tänkte jag bli mer dagmänniska o eftersom jag är gammal o halvdöv jämt tänkte jag undvika heldövheten. Efter att i snart sju år ha mätt upp "perfekta" trianglar, isolerat med allt jag hittat, trixat med avstånd för mikar, så har jag aldrig varit i närheten av att ha nytta eller glädje av mina KRK rootkit 5. Tills nu, bara så där är det perfekt (för mig) ljud. Allt ljud kommer...nej det kommer inte, det är . . . i hela rummet och inte som tidigare där monitorerna står. 

För två år sedan anlitade/besökte jag en enmansstudio i grannskapet . Hans monitorer stod en dryg meter från där han satt i ett eget lyssningsrum men inte fattade jag att det var nåt jag borde testa. Nu mixar jag om låtar från förr på dagtid med ljudet i rummet o inte i öronen. Det har höjt min livskvalité att kunna gå tillbaka till låtar som är "bra som dom är" färdiga alltså och äntligen höra barnen o barnbarnen säga, DU BÖRJAR JU KUNNA DET HÄR, innan dom tar fram sina smartphones, hörlurar och Spotify.

zz nord.jpg

Tjena Pär! Absolut tycker jag musiken är det som driver mig. På sistone har jag haft svårt att sova för att jag tänker så mycket musik. Får liksom förbjuda mig att ligga och tänka på den där låten när jag ska sova… funkar sådär.. Så det är ju inte frekvenser eller sidechaining(hur fan man nu gör det) som man ligger och tänker på. Samtidigt har jag någon sorts dröm att få det hela att låta så ”proffsigt” som möjligt och att jag är nöjd. Jag kan vara nöjd när jag lyssnar i de lurar jag mixar genom men vet att det låter fruktansvärt i andra högtalare.

När jag väl lyssnar i andra högtalare märker jag att det inte låter bra men har svårt att höra vad och varför😅 Sen har jag fortfarande bra hörsel men tinnitus som inte blir bättre av att man sträcksitter som igår från klockan 20 - 04.30 med relativt hög volym i lurarna. Lite paus för att gå med hund och spela minipingis med tonåringen.

Så jag behöver sitta mindre med lurar av den anledningen. Sen Älskar jag att vara i musiken och lurar är verkligen det bästa för det tycker jag. Beställde monitorerna nu efter att ha läst ett 50-tal recensioner och funderat fram och tillbaka i några dagar. Så nu är det bara att be familjen och grannarna att hålla i hatten!🤘

• 0
Postat
1 timme sedan sa Henric Svensson:

-Inte nu!

Ja det är väl någonstans där jag befinner mig nu😂 Beställde dem nyss efter mycket velande. 
Tänker att det stämmer som du säger att det behövs tid att lära känna dem. Samma sak med hörlurar. Hade man varit riktigt smart hade man lyssnat jättemycket på olika genrer man gillar i dem… om man hade tiden för det. 
Väldigt pepp för hela transformationen här hemma iallafall! Har bytt ut allt förutom instrument. Väntar nu på hörlurarna och monitorer👏 Logic Pro är ju en dröm att jobba i… mycket att lära sig men har börjat med att mixa om en låt jag gjorde för ett tag sen.. kommer nog bli bra🤩 Fortsättning följer.. 

Ha det bäst och hälsa afrikanerna☀️

• Tack! 1
  • 0
Postat

Under 5000 (för ett par) kan, men behöver inte, kosta dig extraarbete för att få fram önskat slutresultat. Jag menar inte att monitorer i den prisklassen nödvändigtvis måste vara kassa, men dess elektronik är väldigt kompromissande. Särskilt vad gäller att återge det musikaliska frekvensområdet.

Jag har köpt sammanlagt fyra uppsättningar monitorer sedan 2006, och hade jag skitit i de tre första så hade jag fått det fjärde paret gratis (inklusive stativ och kablar). Det var en detalj som jag tummade på med de tre första som jag ångrade – förutom att de skulle vara "billiga" – och det var frekvensomfånget (eller frekvenssvaret, snarare). Idag skulle jag aldrig köpa monitorer (för exekutiv mixning) som inte når ner åtminstone till basens E1:a (41Hz), eller i den omedelbara närheten.

Idag använder jag EVE Audio SC207 (bild nedan) – vars nedre frekvens ironiskt nog ligger på 44Hz, men ändå. Och jag kommer förmodligen att ha dem längre än något tidigare par.

Jag propsar absolut inte på att man ska lägga ner för mycket pengar. Och mina EVE är på gränsen för dyra för mitt tycke (men jävligt bra, förstås!). Ens ekonomi får/ska inte lida om man (som jag) ändå bara är en wannabe. Men om man misstänker att man ändå kommer att lägga ner pengar på nya monitorer längre fram, så kan mitt resonemang ovan kanske beaktas lite grann.

image.png.6499f06e378633f0d0409d3d5e73574f.png

• Tack! 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.