Im ok Postat 27 december 2024 Postat 27 december 2024 (redigerat) Jag har ännu inget ljudkort, mic osv. Jag sjunger rätt in i datorn, vilket säger allt om ljudet. Sången är lite otajt här och var pga latencyn. Orkar verkligen inte klippa längre. Vill gärna ha feedback på själva låten och mixningen. God fortsättning! 🙂 Redigerat 11 januari av Im ok
Fidden Postat 27 december 2024 Postat 27 december 2024 Ja vad ska man säga, jag och de flesta här har nog aldrig gjort något som låter lika bra, hur låg vår latency och hur dyr vår utrustning än må vara. Låten funkar trots sin enkelhet, tack vare snyggt arr. Och pop ska ju dessutom vara enkel, så det är inte ens kritik. 1
slejnard Postat 27 december 2024 Postat 27 december 2024 Håller helt med fidden! Du är grym! Fortsätt ha kul 🤩 1
ONSatan Postat 28 december 2024 Postat 28 december 2024 Riktigt skönt att lyssna på! Var "förvånad" över vissa saker men det ändrades snabbt, i samtliga fall, till genuint gillande. Jäkligt trevlig låt och snygg mix! Hatten av 👏 1
Im ok Postat 28 december 2024 Trådstartare Postat 28 december 2024 On 2024-10-22 at 11:43 sa slejnard: Tack snälla för att ni lyssnade! ONsatan, vad var det du blev förvånad över? 🙂 Det är något som gnager på refrängen..vet inte om det är en av melodierna..Blir inte klok.
Flizzaff Postat 30 december 2024 Postat 30 december 2024 Förbannat kallt ljud. Ett varmt, fett ljud vore att föredra. Ett runt o gott ljud skulle lyfta låten väsentligt och för detta vill jag ge en 4:a av 5 i betyget. Du har här ett simpelt och fint arr. som funkar bra.
Im ok Postat 30 december 2024 Trådstartare Postat 30 december 2024 @Flizzaff tack för att du lyssnade! Är det en mixningsfråga när det gäller det kalla ljudet? Hur får jag ta till så att det mer rund och varmt?😊
Flizzaff Postat 30 december 2024 Postat 30 december 2024 Ett förslag är att ta bort reverb/rymdklang.
Im ok Postat 30 december 2024 Trådstartare Postat 30 december 2024 Har du några tips på låtar där jag kan höra skillnad på ”kallt ljud” och ”varmt ljud”? jag ska se över reverben! Tack för feedback😊
Im ok Postat 30 december 2024 Trådstartare Postat 30 december 2024 @Flizzaff Har du några tips på låtar där jag kan höra skillnad på ”kallt ljud” och ”varmt ljud”? jag ska se över reverben! Tack för feedback😊
Valle Postat 30 december 2024 Postat 30 december 2024 1 timme sedan sa Flizzaff: Ett förslag är att ta bort reverb/rymdklang. Det skulle nog göra helhetsbilden mer "torr" än "varmare", såvida det inte var det som åsyftades. OnT: Jag hittar inget omedelbart sämre än liknande produktioner därute. Hur fint och atmosfäriskt som helst. Två detaljer jag dock reagerade på var (1) det "smackande" ljudet i sången. Detta kanske kommer från någon annan källa, men summan blev som att du smackade med tungan mot gommen. Och (2) att det kanske var aningen frikostigt med högfrekvent diskant i helheten.
Jonatan Lundin Postat 30 december 2024 Postat 30 december 2024 Håller med @Fidden. Mycket bra! Jag gillar din försiktiga, stundtals nästan viskande sång. Bra kontrast mellan vers och refräng. Detta påminner oss om att musikskapande är i mångt och mycket ett hantverk i att förmedla känslor (som man inte erhåller automatiskt med dyr utrustning). Fortsätt att utveckla denna låten! Sedan är jag inte helt såld på den torra virveln mot den annars reverb-tunga bakgrunden. Kanske skulle virveln ligga lite mer bakåt i rummet (men då kommer @Flizzaff kanske tycka att den är kall?). 1
Analogfreak Postat 30 december 2024 Postat 30 december 2024 (redigerat) Jag vill börja med att säga att jag inte lägger några värderingar i den här typen av Lo-Fi sound som man oftast skapar med ett brant filter och trycker upp midfrekvenserna på sången. Det är ett populärt sound inom gengren. Det duger med mobiltelefonens mikrofon för detta och ju simplare hårdvara desto lättare är det att få till. Om du vill att det är så här det ska låta så behöver du ingen ytterligare hårdvara. Gruppen Kent blev jättestora med lo-fi soundet även fast jag personligen aldrig gillat Kent. Redigerat 30 december 2024 av Analogfreak 1
Im ok Postat 30 december 2024 Trådstartare Postat 30 december 2024 @Jonatan Lundin Tack för att du lyssnade! Det jag är sämst på är just trummor. Både när det kommer själva rytmen, att hitta bra kicks och snares (då jag inte riktigt vet hur en ”bra” kick eller dylikt ska låta) plus att mixa trummor. Jag testade med reverb på virveln men då blev det så mycket reverb. Jag vill att trummorna ska vara rätt torra men lite längre bak och det vet jag inte hur jag får till. Men jag ska experimentera mer! @Analogfreak Tack för att du tog din tid att lyssna😊 Jag vet tyvärr inte så mycket när det kommer till sångljud. Många gånger tycker jag att det låter för ”djup”, för låga frekvenser som tar för mycket plats, sen ibland för låga osv. Jag borde egentligen kolla upp var sången bör ligga(frekvensmässigt) så kan jag jobba mig därifrån. Ska jobba på det!😊
Im ok Postat 30 december 2024 Trådstartare Postat 30 december 2024 @Valle Tacke för att du lyssnade! jag ska se över smakandet och kolla frekvensen. Tack! Jag har precis köpt ljudkort och Mikrofon. Ska bli så kul och se om jag kan få sången att låta bättre😊 1
ONSatan Postat 30 december 2024 Postat 30 december 2024 (redigerat) On 12/28/2024 at 6:39 PM, Im ok said: Tack snälla för att ni lyssnade! ONsatan, vad var det du blev förvånad över? 🙂 Det är något som gnager på refrängen..vet inte om det är en av melodierna..Blir inte klok. Saker som förvånade/överraskade mig var: 1. Pianot kändes "statiskt och tråkigt". I SJU sekunder, så fort rösten kommer in så känns det helt rätt! 2. Rösten och synten (eller är det "pre-reverb?) förbryllade mig först, tyckte det lät "vatten", efter typ TIO sekunder känns det helt rätt! 3. Refrängen är extremt långt ifrån vad jag lyssnar på MEN förvånansvärt nog känns den helt rätt! Låten får mig att tänka filmmusik typ "då huvudpersonen i slutet åker iväg på tex buss/tåg, tittar ut genom fönstret och funderar igenom vad som hänt innan eftertexterna rullar"... 😁 Redigerat 30 december 2024 av ONSatan 1
Växjölirarn Postat 8 januari Postat 8 januari Här kommer min input: Introt lite för långsamt. Ta bort lite av reverb/effekten på sången, behåll den dock. Annars mycket bra. Du har en sjujävla bra sångröst och jag älskar den här genren. Låtar som Let Go - Frou Frou är en av mina personliga favoriter och din röst påminner lite om det soundet. Mycket bra efter introt med arrangemant, händer mycket innan takterna etc, man blir inte uttråkad. 1
Im ok Postat 9 januari Trådstartare Postat 9 januari @Växjölirarn Hej! Jag är håller med att introt blir för lång(tråkig) och långsam. Jag tänkte att jag skulle försöka få till lite mer ljud som håller det intressant. Jag tog bort lite av reverb på sång och det blev helt klart bättre. Tack! Jag är snart klar med låten så får se vad ni tycker om helheten 🙂 OCh tack förresten för komplimangen. Jag har aldrig hört Frou Frou innan, jäklar vilken låt! wow.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.