Jump to content
Annons
  • 0

Alla som lyssnar på o tycker om musik men saknar intresse o kunskap om ämnet musik (rubbet!)- VET vad som är BRA musik.

Fråga

Postat (redigerat)

Skillnaden mellan mig som gillade 50- o 60-tals cool jazz (miles davis, bill evans,) och Owe som gillade Cool Candys var att Owe VISSTE att det jag lyssnade på måste vara sämre än vilken Go'bitar LP som helst. efter som  alla han kände visste vilka Cool Candys var, även jag. 

men

INGEN förutom jag lyssnade på musik som  INGEN lyssnade på o Owe sa att anledningen till att ijag lyssnade på dålig musik var för att jag gillade att krångla till saker. BRA musik blir uppmärksammad  och når ut därför att "alla" gillar den. Sa (arbetskamraten) Owe. Som jag tänkte på eftersom jag såg en video med Andy Edwars, "Ten things non-musicians get wrong about music" (YouTube) som påminde mig om att den stora mängden musikkonsumenter som håller branschen vid liv och gott mod gärna kallar sig "allätare" och vet att ....

- IF IT'S OUT THERE IT MUST BE GOOD -

Hur vet man om populära och omskrivna musikartister är bra, som sångare, instrumentalister, låtskrivare, arrangörer,etc?

Om man tycker om att ha musik i lurarna när man gör nån syssla, eller i högtalarna hemma med nån vän, eller i bilradion på väg till jobbet, så har man inte bara en fin upphöjning av vardagen genom musiken utan dessutom FORTLÖPANDE INFORMATION om vilka som är -inte bara bra musiker; sångare; låtskrivare; producenter utan vilka som är bäst.

- if it's NOT out there

- är det väl inte bra nog...varför skulle någon vilja gynna musik

- SOM är gjord av människor

- SOM INTE ÄR BRA PÅ MUSIK?

(nån kanske anar ett cirkelresonemang)

Alla här vet (eller har börjat ana) att det som gör en låt bra i icke-musikerns öron är att "alla" säger att den är bra.  "Alla" pratar om den, "Alla" dansar till den ingen krånglar till den med analyser av produktion o arrangemang eftersom dom som gjort låten är "kända" av icke-musiker för hits som är bra - eftersom dom är kända  för att göra just det. Jag har hört bra låtar här o på andra forum som jag kan lyssna på och tänka vafför blir hon/han inte uppmärksammad av "alla", remarkabel röst, härliga harmonier, mjuka melodier och allt sånt som är totalt ointressant för icke-musikern- "ä hon känd?". "inte?" "då kan hon inte vara bra" ................. mp3an som är bifogad ("Bet You're Better Than Me") är den enda låt jag byggt på baritonegitarrens sound  - ett instrument som, ja ingen....är känd för att spela

Redigerat av Pär Nord
stravfel

0 svar på denna fråga

Recommended Posts

Det finns ännu inga svar på frågan. Kan du svara?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.