Jump to content
Annons
  • 0

Köpa dessa studio hörlurar?

Fråga

Postat (redigerat)

God Jul på er! Har steppat upp nu med macbook, audiointerface och rode nt1 mikrofon. Har inga studiomonitorer och kommer nog inte skaffa det i första taget iallafall. Mina hörlurar köpte jag för typ 400 kr och duger väl egentligen inte till mixning.
Då jag inte kommer mixa genom ljudinterfacet utan direkt kopplat till laptopen funderar jag på dessa med 80 ohm. Verkar prisvärda och omtyckta. Någon som tycker det verkar smart eller dumt? Har ju slutna lurar nu som jag kan använda när jag lägger sång. Dessa är också slutna. Hade kunnat tänka mig öppna. Förstår det som att man får en annan känsla i ljudbilden då, någon som har erfarenhet? 

https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770_pro80_ohm.htm

Eller satsa på dessa? Bättre för mixning kanske? Kan spela in med de slutna lurarna jag har

https://www.thomann.de/se/akg_k701.htm

Redigerat av Richie76

Recommended Posts

• 0
Postat

-Mixa på en volym där du kan ha ett samtal med personen bredvid utan att det ena stör det andra. Detta säger Joe Gilder att han hört från de stora pojkarna. mina Audio Technica la av efter två år , förfärliga, nu kroknar AKG lurarna så det är just idag antingen bluetooth 199:- från Kjell eller 99:- unocell från Clas när jag ska dubblera en stämma som är artificiell, demon och britt. 

Annons
  • 0
Postat
On 2024-12-30 at 15:27 sa Pär Nord:

-Mixa på en volym där du kan ha ett samtal med personen bredvid utan att det ena stör det andra. Detta säger Joe Gilder att han hört från de stora pojkarna. mina Audio Technica la av efter två år , förfärliga, nu kroknar AKG lurarna så det är just idag antingen bluetooth 199:- från Kjell eller 99:- unocell från Clas när jag ska dubblera en stämma som är artificiell, demon och britt. 

Bra tips! Har inte hört det tidigare.Älskar Joe Glider förövrigt.

• Gilla 1
  • 0
Postat

Ja det är ett bra tips att lyssna/ mixa på låg volym såväl i lurar som monitorer. Ibland så lågt att du knappt hör. Då ska du ändå kunna urskilja de element du vill ska framträda och sätta nivåer.

mvh / första inlägget på studioforum 2025. Någonsin! 

• 0
Postat
On 2024-12-24 at 18:07 sa slejnard:

Kom ihåg att lyssna/mixa på låg volym!

On 2024-12-25 at 07:31 sa slejnard:

Tänker både på öronhälsan men även mixa på låg volym.

1 timme sedan sa slejnard:

Ja det är ett bra tips att lyssna/ mixa på låg volym såväl i lurar som monitorer. Ibland så lågt att du knappt hör. Då ska du ändå kunna urskilja de element du vill ska framträda och sätta nivåer.

Jag tycker det är bra när folk säger saker en gång för mycket än en gång för lite så att det verkligen går in i skallen. 😀

• 0
Postat
22 minuter sedan sa Analogfreak:

Jag tycker det är bra när folk säger saker en gång för mycket än en gång för lite så att det verkligen går in i skallen. 😀

Speciellt om man är dement och berättade detta förra året redan. Kan vara lätt att glömma vad som sagts! 😅

• 0
Postat

Disclaimer: Att "mixa på låg volym" är alltid ett bra tips och ska alltid beaktas. Hörsel/hälsa ska alltid prioriteras högre än ens fåfänga.

Så!

Att mixa helheten på lägre volymer än vad som kan anses normalt (högst individuellt) ställer lite högre krav på dels våra teoretiska kunskaper om hur vi upplever ljud och frekvensåtergivning, dels hur upplevt ljud och frekvenser påverkas av de verktyg vi använder (EQ, etc). Lägre frekvenser kommer att upplevas som svagare än de faktiskt är, och risken finns då att man boostar dessa mer än man har för avsikt. Och när man sedan ska kontrollyssna på normal/högre volym, konstaterar man att hela ljudbilden är feltiltad.

Jag har sådär lite halfass mätt fram en ljudnivå som är optimal/normal för just mig (i min studio), det vill säga en nivå som inte utsätter min hörsel för onödig påfrestning men som ändå återger helhetens frekvenser någorlunda balanserat. Och den nivån ligger strax över 70 dB. Frekvensåtergivningen är långt ifrån jämn (vilken den heller aldrig kan bli), men tillräcklig för att kunna ge mig en korrekt(are) uppfattning om helheten. Det förekommer expertpåståenden om att 80-85 dB skulle vara någon ”bättre” nivå för jämn frekvensåtergivning. Och ja, den är ”bättre” än mina 70 dB, men åt helvete för stark och tröttande för mig.

Det finns såklart tillfällen där jag av mixtekniska skäl behöver lyssna på lägre respektive högre volym än vad som är normalt (för mig). Men det är endast för tillfälliga kontroller, och för det mesta bara om mina visuella analysverktyg visar något mina öron eller erfarenheter inte riktigt håller med om.

• 0
Postat

Ja, jag måste verkligen ta tag i att hitta en nivå som är lagom för mina öron. Vrider lite godtyckligt på volymratten men började hitta en nivå igår som var mycket lägre men ändå kändes ok. Sen ibland gjordes tillfälliga höjningar. När jag la mig för att sova och även nu så tjuter det rejält i öronen, så måste se över detta och sänka ytterligare.

• 0
Postat
1 timme sedan sa Valle:

Disclaimer: Att "mixa på låg volym" är alltid ett bra tips och ska alltid beaktas. Hörsel/hälsa ska alltid prioriteras högre än ens fåfänga.

Så!

Att mixa helheten på lägre volymer än vad som kan anses normalt (högst individuellt) ställer lite högre krav på dels våra teoretiska kunskaper om hur vi upplever ljud och frekvensåtergivning, dels hur upplevt ljud och frekvenser påverkas av de verktyg vi använder (EQ, etc). Lägre frekvenser kommer att upplevas som svagare än de faktiskt är, och risken finns då att man boostar dessa mer än man har för avsikt. Och när man sedan ska kontrollyssna på normal/högre volym, konstaterar man att hela ljudbilden är feltiltad.

Jag har sådär lite halfass mätt fram en ljudnivå som är optimal/normal för just mig (i min studio), det vill säga en nivå som inte utsätter min hörsel för onödig påfrestning men som ändå återger helhetens frekvenser någorlunda balanserat. Och den nivån ligger strax över 70 dB. Frekvensåtergivningen är långt ifrån jämn (vilken den heller aldrig kan bli), men tillräcklig för att kunna ge mig en korrekt(are) uppfattning om helheten. Det förekommer expertpåståenden om att 80-85 dB skulle vara någon ”bättre” nivå för jämn frekvensåtergivning. Och ja, den är ”bättre” än mina 70 dB, men åt helvete för stark och tröttande för mig.

Det finns såklart tillfällen där jag av mixtekniska skäl behöver lyssna på lägre respektive högre volym än vad som är normalt (för mig). Men det är endast för tillfälliga kontroller, och för det mesta bara om mina visuella analysverktyg visar något mina öron eller erfarenheter inte riktigt håller med om.

13 timmar sedan sa slejnard:

Speciellt om man är dement och berättade detta förra året redan. Kan vara lätt att glömma vad som sagts! 😅

Vissa är trögare än andra och kan behöva påminnelse också😅

• 0
Postat
1 timme sedan sa Richie76:

När jag la mig för att sova och även nu så tjuter det rejält i öronen, så måste se över detta och sänka ytterligare.

Tjut i öronen efter en session är en direkt varning på att du har utsatt öronen/hörseln för ohälsosamma påfrestningar. Och om du dessutom struntar i pauser – då leker du med elden på riktigt.

• 0
Postat (redigerat)
6 timmar sedan sa Valle:

Tjut i öronen efter en session är en direkt varning på att du har utsatt öronen/hörseln för ohälsosamma påfrestningar. Och om du dessutom struntar i pauser – då leker du med elden på riktigt.

Precis som både du och Slej påtalat ger höga ljudnivåer permanenta skador på hörseln. Men man kan aldrig tvinga någon att förändra sitt beteende genom att varna för de skadliga effekterna. Hade människor varit så insiktsfulla som vi vill tro hade folk druckit mindre alkohol eftersom det är känt att hög alkoholkonsumtion ger permanenta leverskador. Men verkligheten ser inte ut så.

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat
14 timmar sedan sa Analogfreak:

Precis som både du och Slej påtalat ger höga ljudnivåer permanenta skador på hörseln. Men man kan aldrig tvinga någon att förändra sitt beteende genom att varna för de skadliga effekterna. Hade människor varit så insiktsfulla som vi vill tro hade folk druckit mindre alkohol eftersom det är känt att hög alkoholkonsumtion ger permanenta leverskador. Men verkligheten ser inte ut så.

Din parallelldragning är inte helt orimlig. Men å andra sidan: hade vi inte fortsatt "varna" och utbilda, så hade vi kanske levt i en värld där överdriven alkoholkonsumtion respektive hörselintryck som begränsas till 2 kHz var det normala.

• 0
Postat
1 timme sedan sa Valle:

Din parallelldragning är inte helt orimlig. Men å andra sidan: hade vi inte fortsatt "varna" och utbilda, så hade vi kanske levt i en värld där överdriven alkoholkonsumtion respektive hörselintryck som begränsas till 2 kHz var det normala.

Jag hade helt seriöst aldrig tänkt på att ta paus innan du sa det Valle. Bara tänkt volym. Så någon nytta kommer det göra för mig iallafall. Sen är det lite svårt att veta hur högt det är i lurarna. Tycker själv att det inte är orimligt högt men tror att det är en kombination av att när jag väl har möjlighet så kan jag sträcksitta många timmar utan problem, samt för mycket dödsmetall i replokal utan hörselskydd i ungdomen.

• 0
Postat (redigerat)
5 timmar sedan sa Valle:

Jag har en släkting som dricker rödvin varje dag och jag har försökt få honom att inse farorna med drickandet. Men han anser inte att han dricker orimligt mycket alkohol och menar att farorna endast gäller starksprit. Jag tror inte att det är ovanligt att den enskilde slår ifrån sig riskerna för att således legitimera sitt beteendemönster.

Jag tror att människsn i sin natur förtränger dåliga vanor snarare än att göra förändringar oavsett vad det gäller.

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat
22 timmar sedan sa Analogfreak:

Jag har en släkting som dricker rödvin varje dag och jag har försökt få honom att inse farorna med drickandet. Men han anser inte att han dricker orimligt mycket alkohol och menar att farorna endast gäller starksprit. Jag tror inte att det är ovanligt att den enskilde slår ifrån sig riskerna för att således legitimera sitt beteendemönster.

Jag tror att människsn i sin natur förtränger dåliga vanor snarare än att göra förändringar oavsett vad det gäller.

Har faktiskt märkt att tinnitus tillfälligt påverkas till det sämre av ett större alkoholintag. Får kanske ta in i beräkningen att stereon höjs vid dessa tillfällen😅

• 0
Postat (redigerat)
On 2025-01-03 at 13:37 sa Analogfreak:

Sen om man är ärlig mot sig själv så kanske man inte gör allt för att man ska må bra även om man undviker vissa saker, som överdrivet drickande. Alla tränar inte 30 min/dag, går inte 15000 steg, vårdar sociala relationer, äter rekommenderad kost, får ordentligt med sömn, undviker stress i den mån man kan mm. Så det är lätt att klaga på någon som gör fel och inte mår optimalt av detta men gör man allting rätt själv, även om man vet att man borde för att må bra? Då det handlar om alkohol är det även en relativt stor risk att vi pratar om missbruk/sjukdom. Då hjälper det föga att varna.

Redigerat av Richie76

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.