Jump to content
Annons
  • 0

Köpa dessa studio hörlurar?

Fråga

Postat (redigerat)

God Jul på er! Har steppat upp nu med macbook, audiointerface och rode nt1 mikrofon. Har inga studiomonitorer och kommer nog inte skaffa det i första taget iallafall. Mina hörlurar köpte jag för typ 400 kr och duger väl egentligen inte till mixning.
Då jag inte kommer mixa genom ljudinterfacet utan direkt kopplat till laptopen funderar jag på dessa med 80 ohm. Verkar prisvärda och omtyckta. Någon som tycker det verkar smart eller dumt? Har ju slutna lurar nu som jag kan använda när jag lägger sång. Dessa är också slutna. Hade kunnat tänka mig öppna. Förstår det som att man får en annan känsla i ljudbilden då, någon som har erfarenhet? 

https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770_pro80_ohm.htm

Eller satsa på dessa? Bättre för mixning kanske? Kan spela in med de slutna lurarna jag har

https://www.thomann.de/se/akg_k701.htm

Redigerat av Richie76

21 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
Postat

Detta bidrar kanske inte på önskat vis, men jag har lärt mig två viktiga saker vad gäller val/köp av lurar:

1. Om du inte själv testar lurarna innan du köper dem, så kommer du att upptäcka att de låter "fel", hur bra lurar du än rekommenderats att köpa. I alla fall i början. Detta beror på att din hjärna/dina öron har vant sig vid hur de tidigare lurarna har återgett ljudet.

2. Att mixa med slutna lurar kommer snabbt att dels trötta ut dina öron, dels börja "dämpa" frekvenser som sticker ut för mycket och/eller för länge. Detta leder i sin tur att du kompenserar för de "dämpade" frekvenserna genom att boosta dem, vilket så klart resulterar i en ond cirkel och slutligen en dåligt balanserad helhetsljudbild. Förmodligen överdriven mid- och högfrekvens. Kompromissen här är att man tar frekventa (avsiktlig ordvits) pauser. (När och om jag mixar i lurar, är det alltid i öppna. Det kan också trötta, men inte i samma grad som med slutna.)

3. (Bonus) Detta är ett påstående jag inte har några tekniska eller vetenskapliga bevis för, bara egen erfarenhet: När man investerar i lurar från, säg, 3000 och uppåt, från namnkunniga tillverkare, så har jag svårt för att tro på att man efter en inkörningsperiod hade upplevt någon kritiskt avgörande skillnad jämfört med andra märken. Jo, från människor med superhörsel – och som hör bruset nere på -180dB i en färdig produktion. Dessa människor hyser jag dock mest sympati för. Måste rent ut sagt vara för jävligt ...
  • Tack! 1
  • 0
Postat
5 timmar sedan sa Valle:

Detta bidrar kanske inte på önskat vis, men jag har lärt mig två viktiga saker vad gäller val/köp av lurar:

1. Om du inte själv testar lurarna innan du köper dem, så kommer du att upptäcka att de låter "fel", hur bra lurar du än rekommenderats att köpa. I alla fall i början. Detta beror på att din hjärna/dina öron har vant sig vid hur de tidigare lurarna har återgett ljudet.

2. Att mixa med slutna lurar kommer snabbt att dels trötta ut dina öron, dels börja "dämpa" frekvenser som sticker ut för mycket och/eller för länge. Detta leder i sin tur att du kompenserar för de "dämpade" frekvenserna genom att boosta dem, vilket så klart resulterar i en ond cirkel och slutligen en dåligt balanserad helhetsljudbild. Förmodligen överdriven mid- och högfrekvens. Kompromissen här är att man tar frekventa (avsiktlig ordvits) pauser. (När och om jag mixar i lurar, är det alltid i öppna. Det kan också trötta, men inte i samma grad som med slutna.)

3. (Bonus) Detta är ett påstående jag inte har några tekniska eller vetenskapliga bevis för, bara egen erfarenhet: När man investerar i lurar från, säg, 3000 och uppåt, från namnkunniga tillverkare, så har jag svårt för att tro på att man efter en inkörningsperiod hade upplevt någon kritiskt avgörande skillnad jämfört med andra märken. Jo, från människor med superhörsel – och som hör bruset nere på -180dB i en färdig produktion. Dessa människor hyser jag dock mest sympati för. Måste rent ut sagt vara för jävligt ...

Ja, jag är faktiskt inne på variant 2 där som är öppna. Jag har personligen upplevt det du pratar om med besvikelsen över nya lurar. Men man vänjer sig, som Kjell Höglund hade sagt😂 

• 0
Postat
8 timmar sedan sa Valle:

När man investerar i lurar från, säg, 3000 och uppåt, från namnkunniga tillverkare, så har jag svårt för att tro på att man efter en inkörningsperiod hade upplevt någon kritiskt avgörande skillnad jämfört med andra märken. Jo, från människor med superhörsel – och som hör bruset nere på -180dB i en färdig produktion. Dessa människor hyser jag dock mest sympati för. Måste rent ut sagt vara för jävligt ...

Dessa människor (läs foliehattar) brukar även påstå att man måste köpa strömkablar för 55k för att få optimalt ljud. 😁

https://svalander.se/shoppen/kablar/naetkablar/furutech-nanoflux-ncf-18e

• 0
Postat (redigerat)
25 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

Du kan slå till på en Furutech NanoFlux 18E-kabel. Kostar bara 30 papp (tror det är priset per meter).

Men då får du oxå en kabel som innehåller ”skvalen-olja”. Jag tror din nya studio skulle lyfta rejält med lite skvalen-olja😅. Smörjer ljudet fin-fint.

Men för att skvalen-oljan ska komma till sin rätt behöver man spola öronen med audiovatten.

Redigerat av Analogfreak
  • Haha 2
  • 0
Postat (redigerat)

Men för att vara lite seriös vill jag nämna att huruvida man blir trött i öronen har det inte enbart att göra med om hörlurarna är öppna eller slutna enligt mina erfarenheter. De värsta lurarna som är totalt öronbedövande för mig är AKG K240 studio som är en öppen lur medan jag kan sitta i timmar med Beyerdynamic DT 150  som är en sluten lur utan att bli trött i öronen. Men jag tror det är högst individuellt vilka hörlurar som ger bäst uthållighet.

Om du väljer DT 770 föreslår jag 250 ohm då de tar mindre ström och inte riskerar att ge lika påtaglig distorsion som 80 ohm. För att driva hörlurar med låg impedans krävs en strömstark utgång. En högohmig hörlur kommer låta svagare än en lågohmig men kommer ge en renare och mer detaljrik signal. Enligt Apple klarar Macbook Air att driva hörlurar med hög impedans vilket då är att föredra.

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat
3 timmar sedan sa Analogfreak:

De värsta lurarna som är totalt öronbedövande för mig är AKG K240 studio som är en öppen lur

Mina favorit-mixlurar under en lång period ...

3 timmar sedan sa Analogfreak:

Men jag tror det är högst individuellt vilka hörlurar som ger bäst uthållighet.

Så är det!

(För min del, sedan något år tillbaka, är det OLLO S4X som är Da Shit – både referenslyssna och mixa.)

• 0
Postat
1 timme sedan sa Valle:

Mina favorit-mixlurar under en lång period ...

Så är det!

(För min del, sedan något år tillbaka, är det OLLO S4X som är Da Shit – både referenslyssna och mixa.)

OLLO:s hörlurar kanske jag borde prova någon gång.

• 0
Postat
3 timmar sedan sa Neosus:

Jag har 250 ohms varianten men använder en eq (https://equalizerapo.com/ och https://autoeq.app/) för att fixa dom höga frekvenserna. Jag tror det finns vettigare lurar för dom pengarna om jag ska va ärlig.

Men DT770 är inte dåliga för det... 

Jag har inte lyckats hitta några hörlurar som är helt linjära i frekvens. Men när man vant sig med hörlurarna och använder referenslåtar att jämföra med så tycker inte jag att det blir något stort problem.

Men det är ju bara vad jag tycker.

• 0
Postat
1 timme sedan sa Analogfreak:

Jag har inte lyckats hitta några hörlurar som är helt linjära i frekvens. Men när man vant sig med hörlurarna och använder referenslåtar att jämföra med så tycker inte jag att det blir något stort problem.

Men det är ju bara vad jag tycker.

Jag håller med! 

• 0
Postat
15 timmar sedan sa Analogfreak:

Men för att vara lite seriös vill jag nämna att huruvida man blir trött i öronen har det inte enbart att göra med om hörlurarna är öppna eller slutna enligt mina erfarenheter. De värsta lurarna som är totalt öronbedövande för mig är AKG K240 studio som är en öppen lur medan jag kan sitta i timmar med Beyerdynamic DT 150  som är en sluten lur utan att bli trött i öronen. Men jag tror det är högst individuellt vilka hörlurar som ger bäst uthållighet.

Om du väljer DT 770 föreslår jag 250 ohm då de tar mindre ström och inte riskerar att ge lika påtaglig distorsion som 80 ohm. För att driva hörlurar med låg impedans krävs en strömstark utgång. En högohmig hörlur kommer låta svagare än en lågohmig men kommer ge en renare och mer detaljrik signal. Enligt Apple klarar Macbook Air att driva hörlurar med hög impedans vilket då är att föredra.

Svårt detta. Lite inne på AKG- k 701 eftersom jag egentligen vill ha öppna lurar. Tänker också att när jag ska mixa mer finlir så har jag alltid möjlighet att koppla in dem genom interfacet.

• 0
Postat
9 timmar sedan sa slejnard:

Kom ihåg att lyssna/mixa på låg volym! Fördelen med DT pro är att de även är bra vid inspelning. Öppna lurar läcker mer. Nu gör vi det svårt för dig va? 😅

Ja, jag har alldeles för hög volym för att det låter så mycket bättre då. Blir mer pepp, framförallt när jag lägger sång har jag alldeles för högt. Tänker du på öronhälsan eller mixandet när du pratar om låg volym? Räddningen för att köpa öpnna är att jag har mina slutna T-bone för 380kr som jag kan spela in med💪😅👏 Köpte ett mickstativ nu också😬 Har sålt av pensionsfonder för allt detta prylkonsumerandet men vafan.. så sjukt kul det är. Har max sett på TV 2 gånger senaste året om jag varit själv, annars bara musik. 

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.