ONSatan Postat Lördag kl 22:36 Postat Lördag kl 22:36 (redigerat) HILFE! Håller på med en låt jag gjorde till en studiofestival för ett antal år sen men aldrig fick till (tror jag kom typ bland de sista). Låten är (om jag kommer ihåg rätt) textmässigt inspirerad av Demians “Häxan” och de sköna ändringarna av historien som Asta Kask brukar ha (gyllene exemplet är för mig “Det vill jag va”. Efter misslyckandet i festivalen fortsatte jag aldrig med låten, mest för att texten kändes jobbig med små barn hemma… 🙃 (Så sent som idag fick min flickvän höra den (för första gången) och när hon läste texten så klassificerade hon den som "vidrig" 😇 ) Jag målar med breda penslar så jag kan inte sikta på de snygga nyanserna inspirationskällorna har, är helt OK med något annat (så länge det inte är för "B"). MEN, hjälp mig få detta att: INTE låta demo! Kännas ösigt! Vara “någorlunda kul och överraskande” att lyssna på! - OK, sången är vad den är men var/hur måste den ändras (med samma sångare..)? - Vad ska ändras i mixen? - Måste jag tighta till saker? Har inget emot att "fuska" och klippa men slipper gärna. - Kan man ha själva låtstrukturen som den är? - Funkar solot (blev kanske väl “jammigt?) (gjorde solot efter en julfest på jobbet och var så nitad att jag fick sitta ner och spela, var överraskad att det var så pass “tight” taktmässigt)? Solot var egentligen ett "Ramonstypiskt" -riff från början men på julfesten körde vi ett quizz där jag spelade gura och fick höra att jag var typ gitarrgud 🤣🙃 (shit vad folk har dålig koll!!! MEN, jag blev kaxig nog att göra ett "solo"). - Tips ang reverb/eq? etc etc? - Annat som är fel eller borde göras om? - Behövs mixinspiration så har jag alltid gillat hur Bad Religions skivor låter. Deras senaste album "Age of Unreason" har typ perfekt ljud enligt mig. Tycker också tex Sum41s "Screaming Bloody Murder" låter löjligt bra. Rätt stor skillnad på musik så jag nöjer mig med att "det låter så bra som möjligt"... Ni hjälpte mig fixa min mest spelade låt så, vänligen, hjälp mig igen! 🙏 Transformation V12.mp3 Redigerat Måndag kl 08:25 av ONSatan
slejnard Postat Söndag kl 08:41 Postat Söndag kl 08:41 Lyssnade och spelmässigt och sångmässigt låter det bra. Kanske lite för statiskt. Ljudet är lite instängt. Vet inte hur du ska nå målet att få det öppnare och ”mindre demo”. Kanske leka med distorsion på vissa element och nåt roligt pong-delay på sången. Mer botten i basgitarr och kagge och kanske ett uns ner nån dB med kompgitarren. Tänker bara fritt… lycka till!
ONSatan Postat Söndag kl 09:58 Trådstartare Postat Söndag kl 09:58 1 hour ago, slejnard said: Lyssnade och spelmässigt och sångmässigt låter det bra. Kanske lite för statiskt. Ljudet är lite instängt. Vet inte hur du ska nå målet att få det öppnare och ”mindre demo”. Kanske leka med distorsion på vissa element och nåt roligt pong-delay på sången. Mer botten i basgitarr och kagge och kanske ett uns ner nån dB med kompgitarren. Tänker bara fritt… lycka till! Tack för att du pallade lyssna Slejnard! 🙏 Ska lägga nya sångspår att "leka" med. Har velat att något annat "ska hända" i låten men de saker jag fått fram har jag lagt ner. Ska fundera och testa mer ikväll. Hade FÖR mycket bas i några mixversioner tidigare och har kanske gått fört långt åt andra hållet nu (blir ofta så för mig, pendeln svänger för långt)... 1
Jonatan Lundin Postat Söndag kl 18:21 Postat Söndag kl 18:21 Vad som ev. behöver ändras i mixen beror väl på vad målet är. Hur vill du att det ska låta? Dvs har du månne någon referenslåt, vars ljudbild du vill efterlikna? Det blir lättare att ge feedback då. Lyssnar jag på Asta kask och din låt, så ligger de nära varandra ljudmässigt skulle jag säga. Jag har lite (med betoning på lite) koll på punkgenren då jag lyssnade en del på svensk punk tidigare, bl a favoriten dia psalma (en anekdot: deras trummis dog i en bilolycka på väg till en av deras spelningar, jag var med o arrangerade). 1
ONSatan Postat Söndag kl 20:56 Trådstartare Postat Söndag kl 20:56 2 hours ago, Jonatan Lundin said: Vad som ev. behöver ändras i mixen beror väl på vad målet är. Hur vill du att det ska låta? Dvs har du månne någon referenslåt, vars ljudbild du vill efterlikna? Det blir lättare att ge feedback då. Lyssnar jag på Asta kask och din låt, så ligger de nära varandra ljudmässigt skulle jag säga. Jag har lite (med betoning på lite) koll på punkgenren då jag lyssnade en del på svensk punk tidigare, bl a favoriten dia psalma (en anekdot: deras trummis dog i en bilolycka på väg till en av deras spelningar, jag var med o arrangerade). Tack för att du pallade lyssna! Jag vill att det ska ”låta bra” och välspelat/välmixat. 😁 Skivor som jag tycker låter extra bra är tex Bad Religions ”Age of Unreason” Shit vad jobbigt ang olyckan! Fy f-n vad tråkigt!
ONSatan Postat Måndag kl 08:31 Trådstartare Postat Måndag kl 08:31 Ny version LITE mer botten, något hårdare skurna gitarrer, lite ändrad EQ på leadsången och en del småfix på refrängerna. Har också lagt till en annan kör på sista refrängen. MEN, vad behöver ändras för att: INTE låta demo! Kännas ösigt! Vara “någorlunda kul och överraskande” att lyssna på! Cheers! Transformation V14. 2024.mp3
Jonatan Lundin Postat Måndag kl 12:23 Postat Måndag kl 12:23 Vad gäller ”Vara “någorlunda kul och överraskande” att lyssna på!” Skulle jag arbeta med dynamik o kontrast, via automation o variation i hur du spelar. Låter allt lika hela tiden händer inget o lyssnaren tröttnar. Nu låter det som att ex gitarrerna ligger med samma volym, eq o panorering och intensitet i spelandet genom hela låten. Variera dessa genom att sänka dem någon dB, dra in dem i stereofältet, och skär lite i botten, under versen, för att sedan dra på på refrängen. Du kan också ha mindre dist på versen som ett sätt att få variation. Du kan också minska velocitet på virveln under versen för att få kontrast. Ett trick är att volymautomatisera masterkanalen. Med början från t ex bryggan, drar du ner så att bryggan ligger en 3-4 dB under 0 strax innan refrängen, för att öka till 0 när refrängen börjar. 1
slejnard Postat 14 timmar sedan Postat 14 timmar sedan On 2024-12-23 at 09:31 sa ONSatan: Ny version LITE mer botten, något hårdare skurna gitarrer, lite ändrad EQ på leadsången och en del småfix på refrängerna. Har också lagt till en annan kör på sista refrängen. MEN, vad behöver ändras för att: INTE låta demo! Kännas ösigt! Vara “någorlunda kul och överraskande” att lyssna på! Cheers! Transformation V14. 2024.mp3 4.94 MB · 79 nedladdningar Dra på mer OH på trummorna. Hör inget skrammel! Virveln låter kulspruta. Tror att du får fram livfullheten om du får fram mer cymbaler och ändrar ljudet på virveln. Kanske ha den ena gitarren ”fuzzigare” istället för dist. Prova även dista basen. Låten i sig är ju bra och även sången låter bra 👍 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.