Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

HILFE!
Håller på med en låt jag gjorde till en studiofestival för ett antal år sen men aldrig fick till (tror jag kom typ bland de sista).
Låten är (om jag kommer ihåg rätt)  inspirerad av Demians “Häxan” och de sköna historiskaförändringarna i  Asta Kasks “Det vill jag va”.
Efter misslyckandet i festivalen fortsatte jag aldrig med låten då texten kändes jobbig med små barn hemma… 🙃  (Så sent som idag fick min flickvänn höra den (för första gången) och när hon läste texten så klassificerade hon den som "vidrig" 😇 )
Jag målar med breda penslar så jag kan inte sikta på de snygga nyanserna inspirationskällorna har, är helt OK med något annat (så länge det inte är för "B"). Se texten längre ner, MEN, SNÄLLA, LYSSNA PÅ MIX FÖRST!

Så, hjälp mig få detta att:

• INTE låta demo!
  • Kännas ösigt!
  • Vara “någorlunda kul och överraskande” att lyssna på!

- OK, sången är vad den är men var/hur måste den ändras (med samma sångare..)?
- Vad ska ändras i mixen?
- Måste jag tighta till saker? Har inget emot att "fuska" och klippa men slipper gärna.
- Kan man ha själva låtstrukturen som den är?
- Funkar solot (blev kanske väl “jammigt?) (gjorde solot efter en julfest på jobbet och var så nitad att jag fick sitta ner och spela, var överraskad att det var så pass “tight” taktmässigt)? Solot var  egentligen ett "Ramonstypiskt" -riff från början men på julfesten körde vi ett quizz där jag spelade gura och fick höra att jag var typ gitarrgud 🤣🙃 (shit vad folk har dålig koll!!! MEN, jag blev kaxig nog att göra ett "solo").
- Tips ang reverb/eq? etc etc?
- Annat som är fel eller borde göras om?

Ni hjälpte mig fixa min mest spelade låt så, vänligen, hjälp mig igen!🙏

Texten (men snälla, lyssna på mixen först!😞

She picked me up at the bar last night
I was drunk and she seemed funny
Her face was smiling when she took my hand
Said to me, boy, come be my hero

I can’t explain it
I’ve been cheated 
How could this happen?
Oh  man she’s so ugly

So what happens to girls when the sun has arrived
and the beer has left my body
I can’t explain how this could happen
but yesterday, then she was a pretty

I can’t explain it
I’ve been cheated 
How could this happen?
Oh man she’s so ugly

I can’t explain it
I’ve been cheated 
How could this happen?
Oh man she’s so ugly

When I woke up, I was so happy
Then she turned around, and so did my stomach
I had to run, I grabbed my trousers
Then she yelled at me, are you a fago?

I can’t explain it
I’ve been cheated 
How could this happen?
Oh man she’s so ugly

Solo alt. Riff

uah, isch, uah 

I can’t explain it
I’ve been cheated 
How could this happen?
Oh man she’s so ugly

I can’t explain it
I’ve been cheated 
How could this happen?
Oh man she’s so ugly

Redigerat av ONSatan
Annons
Postat

Lyssnade och spelmässigt och sångmässigt låter det bra. Kanske lite för statiskt. Ljudet är lite instängt. Vet inte hur du ska nå målet att få det öppnare och ”mindre demo”. Kanske leka med distorsion på vissa element och nåt roligt pong-delay på sången. Mer botten i basgitarr och kagge och kanske ett uns ner nån dB med kompgitarren. Tänker bara fritt… lycka till! 

Postat
1 hour ago, slejnard said:

Lyssnade och spelmässigt och sångmässigt låter det bra. Kanske lite för statiskt. Ljudet är lite instängt. Vet inte hur du ska nå målet att få det öppnare och ”mindre demo”. Kanske leka med distorsion på vissa element och nåt roligt pong-delay på sången. Mer botten i basgitarr och kagge och kanske ett uns ner nån dB med kompgitarren. Tänker bara fritt… lycka till! 

Tack för att du pallade lyssna Slejnard! 🙏

Ska lägga nya sångspår att "leka" med. Har velat att något annat "ska hända" i låten men de saker jag fått fram har jag lagt ner. Ska fundera och testa mer ikväll.
Hade FÖR mycket bas i några mixversioner tidigare och har kanske gått fört långt åt andra hållet nu (blir ofta så för mig, pendeln svänger för långt)...

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.