Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker spela in digitaltrummor till låtar inspelade av nära och kära.

Problemet är att trummorna, inspelade genom audio, laggar i förhållande till antigen DAWens klick eller låten med inbyggd klick i Wav formatet.

Jag har kopplat trummodulen genom USB direkt in till datorn (HP Zbook, kraftig) och så Waveform. Enligt alla Roland forum är detta the way to go och "bara att köra".

Lagget som jag upplever är konsekvent i alla låtar och att det hamnar här och där, men inte som att trummorna rakt av fasförflyttats i relation till klick, för då hade jag bara kunnat "dra" trumspåret rätt.

Och nej, det är inte jag som laggar, jag har dumkört enkla slag mot klicken bara för att bekräfta att ja, det är lagg.

När jag letar på nätet är det som kommer upp gällande delay eller latency det som händer när man hör sig själv off i lurarna. Jag hör mig själv i realtid, det är endast när jag spelar upp  inspelningen som jag hör att det blivit lagg.

Kan det vara buffring som är problemet? 

Jag har verkligen felsökt in i absurdum, och skulle vilja få closure på detta.

Alternativet är att köra med MIDI men det blir meckigt.

Tack på förhand!

/Glad amatör

Annons
Postat

Tack!

Jag använder Waveform (gratis DAW), men funderar på Cakewalk.

Cpu meter ligger på 3 av 90 så inget som slukar. Inga plugins aktiverade heller.

Har dragit ned buffer till 256 (från 480). Men det verkar främst styra hur man hör sig själv i förhållande till slaget i mitt fall.

Snap to grid har jag bockat av nu, ska ut till trummorna och testa.

Postat

Det kom lite jobb emellan - testade nu, fortfarande lagg vid inspelningen.

Jag noterade att ljudet på själva trummorna (hörlurarna har line ut via trum modulen) hackade lite, som om de försökte komma ikapp sig själv.

Känns som att DAWen inte fixar att buffra trummorna genom sig, eller så är det något med trum modulen som gör att den inte kan skicka ljudet samtidigt som det skickar in signal till inspelningen.

Postat (redigerat)

http://www.reaper.fm

Vad spelar du in i för samplingsfrekvens? Jag kör 24 bitar och 44,1 kHz. Det brukar räcka. Buffertsize 256 låter rimligt. Ställ lägre om möjligt. Så har du högre vid mixning. Kolla även in www.reaper.fm som DAW. Går att utvärdera gratis ett tag, kostar sen $60. 

Redigerat av slejnard
La till länk
Postat (redigerat)

Tycker 256 låter väl mycket, jag kör på 64 själv... Om du lyssnar på trummorna direkt (inte genom dawen) så hör du ju inte hur sent trummorna kommer in, sänk buffern så lågt som möjligt. Vad beträffar plugins, ta bort alla helt ur projektet om du inte har koll på vilka som har "inbyggd" latency... Har dock aldrig hört talas om "Waveform", så det är möjligt att det inte går att spela in på det här viset öht...

Redigerat av JakobP
Postat
16 timmar sedan sa slejnard:

http://www.reaper.fm

Vad spelar du in i för samplingsfrekvens? Jag kör 24 bitar och 44,1 kHz. Det brukar räcka. Buffertsize 256 låter rimligt. Ställ lägre om möjligt. Så har du högre vid mixning. Kolla även in www.reaper.fm som DAW. Går att utvärdera gratis ett tag, kostar sen $60. 

Tack igen! Jag ska testa idag! Och jag ska kolla andra DAWs bara för att jämföra och se hur de beter sig

• Gilla 1
Postat
16 timmar sedan sa JakobP:

Tycker 256 låter väl mycket, jag kör på 64 själv... Om du lyssnar på trummorna direkt (inte genom dawen) så hör du ju inte hur sent trummorna kommer in, sänk buffern så lågt som möjligt. Vad beträffar plugins, ta bort alla helt ur projektet om du inte har koll på vilka som har "inbyggd" latency... Har dock aldrig hört talas om "Waveform", så det är möjligt att det inte går att spela in på det här viset öht...

Uppskattar verkligen hjälpen. Bra input - jag är dock rätt säker på att inga inputs finns. Det finns en ikon/fönster just för plugins och klickar man på den säger den typ "you have currently no plugins".

Jag testar att sänka ytterligare, och som jag redan skrev till slejnard så ska jag testa en annan Daw parallellt. Tror Cakewalk har en gratis version numera 

Postat (redigerat)

20241222_164009.thumb.jpg.10ffbd8e88dd5168823f3da3b3ed07f1.jpgJag har nu kopplat in trummorna till  Cakewalk men det verkar vara något med (datorns) ljudkort.

Dessutom får jag ingen signal från trummorna alls inne i Cakewalk. Försöker hitta att den ska ta in audio men den vill inte. Roland TD25 trummorna är satta som in+out enligt det orangea incirklade så oklart varför den inte vill. Om det inte är ljudkortet.

Ska prova i dagarna med flickvännens keyboard som också har motsvarande skrivarkabel som Roland trummorna...

On 2024-12-20 at 16:15 sa JakobP:

Redigerat av Tretakt
Postat

Om du kör på datorns inbyggda ljudkort så kan skon klämma där. Testa isf att ladda hem en ASIO drivrutin som heter asio4all.

Felmeddelande säger 16 bitar och 44,1 kHz. Prova den inställningen. 

Bäst är nog ändå att ha ett externt ljudkort för musikbruk. 

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Japp, så är det, på PC behöver man köra asio- drivrutiner till ljudkortet för att kunna få låg latency, kör Mac själv sedan 10 år så hade glömt det där 😄 Förmodligen det som spökade när du försökte med Waveform också, bra tipsat, Slej ! (Eller "Slay" kanske? 😄 )

Redigerat av JakobP
  • Tack! 1
Postat

Haha 😁

Ska testa idag! Asio låter i alla fall bekant och jag tror att ett annat felmeddelande (som jag inte hann screenshotta) faktiskt refererade något om det. Tack igen!

• Gilla 1
Postat

Har generellt släppt hela audio lagg- problematiken och försöker fixa MIDI i stället.

Jag har testat ASIO4all nu men det enda som hände var att den installerade en länk till en nedladdnings sida(?). Har inte märkt eller sett någon skillnad i övrigt. Läste i Vdrums forumet att asio kan orsaka latency. Kan wasapi vara bättre?

Jag har nu laddar in ett trumspår i MIDI i Cakewalk. I stället för att (som jag läst lite övergripande) kabla ut trumspåret tillbaka till modulen, borde jag väl kunna assigna ett trumljud i Cakewalk till MIDI spåren? Har hittat ett bibliotek inuti spåret och tryckt på ett random VST, men den lägger inte på ljudet på MIDIt. 

Eftersom Roland har och också skickar info (antar jag, eftersom det syns i modulen) om huruvida det är en "tom 2", "kick", "snare" osv som aktiveras, borde DAWen förstå vart den ska assigna respektive ljud från biblioteket...

Tack igen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.