Växjölirarn Postat Lördag kl 14:11 Postat Lördag kl 14:11 Halloj. Mycket nytt som hänt senast min senaste demo. Lärt mig följande: 1: Sätta upp rätt panning från plugin mjukvaran, skilland mellan stereo balansering och panorering. 😃 2: Att splitta upp instrumenten bättre att inte lägga för mycket på samma plats. 3: Tycker att jag är bättre på att hitta levels. Så tar gärna input på allt. 😃 song 1.mp3
Richie76 Postat Lördag kl 18:58 Postat Lördag kl 18:58 Hallåj! Kul att du verkar ha löst studiomonitor problematiken😅 I mina oerfarna mixar öron låter det bra! Tajt, bra nivåer, sköna harmonier. Det enda jag personligen reagerar på är att stråkarna (eller vad det är som kommer in mot slutet i vänstra örat, är lite för på, typ höga eller torra, svårt att säga.. Saknar även sång. Annars jättebra!🤘 1
Jonatan Lundin Postat Lördag kl 19:02 Postat Lördag kl 19:02 Jag tycker det låter bra. Kanske lite mer drum-room för att få lite djup? Sång skulle lyfta låten. 1
Växjölirarn Postat Lördag kl 19:12 Trådstartare Postat Lördag kl 19:12 @Richie76 Tack så mycket för din input! Håller med om att stråkarna och synten ibland låter för högt. Måste bli bättre på automation så jag kan sänka och höja ibland när jag vill att de ska komma fram och dras tillbaka lite mer. Det gjorde jag inte i demot så där finns förbättring. Jag saknar också sång. Går och velar att ta sånglektioner. Är ju löjligt men jag är skraj över att ta en lektion då jag verkligen inte kan sjunga. Jag har bra gehör också så jag VET när jag inte kan hålla rätt ton etc. Men men, man kanske bara ska ta tjuren vid hornen. Sång är så mycket av en låt. @Jonatan Lundin Tack! Dum fråga men vad är "Drum-room" för något? med reverb? Håller med om sång! 😃
Jonatan Lundin Postat Söndag kl 16:20 Postat Söndag kl 16:20 Med "drum-room" menar jag rumsmickarna för trumsettet. Förutom direktuppmickningen på de enskilda delarna (virvel, kagge, pukor osv) har du ju ofta OH-mickningen och rums-mickningen (båda stereo-par). Min erfarenhet är att rumsmickarna för trumsettet är bland de viktigaste mickarna att få till bra i en rockmix. Det är dessa som ger rymd o djup i en rocklåt. Att bara lägga reverb på virveln är inte riktigt samma sak. Virvel-reverbet tillsammans med rumsmickarna ger en bra rymd. Utan ett bra rum runt trummorna, tycker iallfall jag att låten blir platt och får nästan känslan av att vara för komprimerad. Det låter som att du använder EZ-drummer. De flesta trumset i EZ-drummer har rumsmickar, så du borde kunna få lite mer rymd i settet. När man får lite mer rymd och djup i låten via trummorna, kan man ofta dra på lite mer bas utan att den tar över. Nu kanske detta inte gäller alla genrer. Jag har bara sysslat med traditionell rock/pop, så ovan kanske inte gäller för metal, R&B (kanske inte ens all rock) osv. 3
Richie76 Postat Måndag kl 23:36 Postat Måndag kl 23:36 On 2024-12-14 at 20:12 sa Växjölirarn: @Richie76 Tack så mycket för din input! Håller med om att stråkarna och synten ibland låter för högt. Måste bli bättre på automation så jag kan sänka och höja ibland när jag vill att de ska komma fram och dras tillbaka lite mer. Det gjorde jag inte i demot så där finns förbättring. Jag saknar också sång. Går och velar att ta sånglektioner. Är ju löjligt men jag är skraj över att ta en lektion då jag verkligen inte kan sjunga. Jag har bra gehör också så jag VET när jag inte kan hålla rätt ton etc. Men men, man kanske bara ska ta tjuren vid hornen. Sång är så mycket av en låt. @Jonatan Lundin Tack! Dum fråga men vad är "Drum-room" för något? med reverb? Håller med om sång! 😃 Jag tänker att du kan träna sång hemma. Sjung till musik du gillar, kanske inte ska ta de mest utmanande först😅 Sen finns det jättebra sångövningar och uppvärmning på youtube helt gratis. Sen kan du ju alltid testa att spela in lite, kolla bara så det är i en tonart du trivs i. Jag fick gratis sånglektioner för massa år sedan. Visade sig att jag fick sjunga barnlåtar men inte titta på texten, så inte jätteinspirerande och det enda jag tänkte på var att försöka komma ihåg texten till typ lille katt.. skämtar inte ens😂 Sen finns det såklart jättebra sångpedagoger men tror du löser mycket själv. Kör bara!
Växjölirarn Postat Tisdag kl 17:42 Trådstartare Postat Tisdag kl 17:42 @Richie76 Får köra så! Har fått hemma alla grejor nu. Stativ, Pop-filter etc så skall börja sjunga in lite. Mina förebilder är inga stora sångare så jag inte världens krav där. Det är svårare att "sjunga ut" på ett bra sätt ibland så det inte blir "prat-sång". Men men . Får träna på och lyssna på inspelningarna och ta det därifrån. 😃 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.