slejnard Postat Fredag kl 20:42 Postat Fredag kl 20:42 Hej 👋 Tänkte vi kunde samla en tråd med våra egenskrivna julsånger. Jag har släppt två. Himlens blå valv och Det vi har önskat. Ganska rockiga! 1
Richie76 Postat Fredag kl 23:33 Postat Fredag kl 23:33 Ska lyssna på dessa imorgon med hörlurar. Ligger bredvid en sovande fru nu. Skrev häromdagen lite skämtsamt en låt som heter Jesus kommer hem igen till jul, som jag tror på😅 Har tyvärr inte möjlighet att spela in den denna jul men gillar idén med jullåtar!👏😊 2
slejnard Postat 17 timmar sedan Trådstartare Postat 17 timmar sedan On 2024-11-30 at 00:33 sa Richie76: Ska lyssna på dessa imorgon med hörlurar. Ligger bredvid en sovande fru nu. Skrev häromdagen lite skämtsamt en låt som heter Jesus kommer hem igen till jul, som jag tror på😅 Har tyvärr inte möjlighet att spela in den denna jul men gillar idén med jullåtar!👏😊 Den ska du fortsätta med! 👍😊 1
slejnard Postat 17 timmar sedan Trådstartare Postat 17 timmar sedan On 2024-12-01 at 07:34 sa Henric Svensson: Glad första advent på Er alla! 🥰 Najsiga låtar Henric! Trevligt att lyssna till 😊🎵 1
ONSatan Postat 14 timmar sedan Postat 14 timmar sedan Min "Jullåt" Står att den kom ut 2022, men den kommer nog från en studiofestival vi hade 2021 (om jag minns rätt). I vilket fall, det är sannolikt den enda jullåt jag någonsin kommer göra. När jag hör den idag, minns jag att den blev till väldigt fort. "Riffet" är en relativt rak stöld av "Instant Repeater 99" av The Soundtrack of Our Lives. Jag tyckte att ackordföljden var superskön och tog den nästan rakt av när studiofestivalen för julsånger dök upp (dock med annat tempo, känsla och slut). Texten handlar om: Vers 1: Ett litet barn som ligger i sin säng dagen innan jul och hör massa nya ljud från huset där de vuxna är uppe och förbereder julen. Vers 2: Barnet har själv blivit vuxet och ska nu fixa jul åt sitt eget barn. Det före detta lilla barnet har nu dessutom själv blivit "tomtetjock". Vers 3: Betonar att vuxna, förutom att känna julstress, också tappat formen. Övrigt som jag kommer ihåg: Trummorna är SD2 med någon expansion. Jag "ritade in" det mesta av trummorna men tror jag spelade hi-haten på ett digitaltrumset för att få bättre känsla. Det jag var mest nöjd med var "sologitarren" (bara förenklade versackord som kommer efter bryggan). Jag var så nöjd med ljudet att jag gick runt och skrattade i huset. Spelade in den med en handbyggd amerikansk Mosrite-kopia (Alderite), med två mickar till en Marshall 4x12 och en Marshall DSL. Nu när jag hör gitarren, ångrar jag att jag inte skar mer botten på den och mixade den högre. Den lät verkligen svinbra från början. Jag gillar också "öset" i bryggan. Det jag är mest missnöjd med (förutom som vanligt min "sång") är basen, som är första slaskinspelningen och ofta väldigt otajt. Jag vande mig dock vid den, så den fick vara kvar. Bjällrorna skulle också bytts ut till riktiga men fick vara kvar. "Falla la la la la"-delen är där för att en amerikansk polare krävde: "If you make a Xmas song, you MUST have 'falla la la la la' or don't do it!" Det är min flickväns dotter som gjorde bilden till omslaget. Summerat: Det är den absolut minst spelade låten jag lagt upp på Spotify 🙂 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.