Jump to content
Annons
  • 0

Där kraschade ipaden.. satsa på laptop?

Fråga

Postat

Skaffade Logic pro till ipaden och efter måånga timmars pillande och youtube-tittande, mixande och testande, fattar jag verkligen skillnaden mellan detta och GarageBand. Synd bara att ipaden gav upp ikväll och kommer ej att återuppstå.. Står i valet och kvalet mellan att skaffa en ny iPad med minst m3 chip för ca 10000-15000 alternativt köra på en macbook. Är väldigt oinsatt i dessa och har just börjat kolla runt lite. Någon som kan föreslå ett prisvärt alternativ, som klarar logic och massa pluggar, utan att börja buffra eller säga ifrån. 
Hittade en Macbook air med m3 chip och 16GB RAM för ett bra pris. Om man skaffar externt minne för projekt och pluggar, funkar det?

IMG_3106.jpeg

Recommended Posts

• 0
Postat (redigerat)

Borde också nämna att du inte ska frestas att köpa en maxad Intel MacBook, om du inte behöver värma upp stugan extra om vintern. Du får också räkna med att behöva ta i rejält när du spelar in vocals i samma rum för att överrösta datorn 😄 

Redigerat av JakobP
Annons
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa JakobP:

Håller med dej, men nuförtiden finns ju Thunderbolt dockor, så man skulle kunna bygga studion runt en laptop i.o.m. att du får laddning, hårddiskar, extra skärmar o audio- midi- utrustning, allt genom en kabel. Smakar det så kostar det, dock... 😄  

Jag ser att Macbook Air endast har Thunderbolt och saknar USB- portar. För att kunna ansluta USB-interface behöver man en Thunderbolt-hub och hos Inet kostar en sån från cirka 3400:- och uppåt.

Det blir en ganska kostsam lösning i slutändan innan man får allt att fungera.

Det bör man ta i beaktning innan man gör någon beställning. Röde Nt1 gen 5 saknar också stöd för monitoring varför behov av interface kvarstår. Då Nt1 genom USB blir ett enskilt ljudkort i DAW är jag inte säker på om Logic har stöd för flera parallella ljudkort där ena ljudkortet avser input och det andra output / monitor.

• 0
Postat (redigerat)
1 timme sedan sa Richie76:

Detta står överst på önskelistan men problemet är att hon får ta med sig barnen och hunden också… kan bli trångt på 10 kvm😅

Ställer du in en hel kartong med chokladkakor i boden kanske hon inte har några invändningar.  smileys-coffee.gif.2b1b595400639adbda7148c2593ac384.gif

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat (redigerat)
5 timmar sedan sa Analogfreak:

Jag ser att Macbook Air endast har Thunderbolt och saknar USB- portar. För att kunna ansluta USB-interface behöver man en Thunderbolt-hub och hos Inet kostar en sån från cirka 3400:- och uppåt.

Jag kör med en usb-c (usb 3.2) hub från Kjell för typ 500:-, har tre usb-a (usb 3.1), 1 hdmi plus laddning, funkar fint här. Thunderbolt är bakåt/nedåt- kompatibelt med alla usb varianter, så absolut inget måste att använda thunderbolt enheter... Så jag kör ljudkort, midikeyboard, midipedal o laddning genom hubben, en port på datorn ledig till annat...

Redigerat av JakobP
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa Analogfreak:

inte säker på om Logic har stöd för flera parallella ljudkort där ena ljudkortet avser input och det andra output / monitor.

I Mac OS har du möjligheten att skapa en "sammanslagen enhet" av fler ljudkort, den "sammanslagna enheten" kan du ange som input/output i alla DAWs vad jag vet...

• 0
Postat
8 minuter sedan sa JakobP:

I Mac OS har du möjligheten att skapa en "sammanslagen enhet" av fler ljudkort, den "sammanslagna enheten" kan du ange som input/output i alla DAWs vad jag vet...

Vad smidigt! Då ska det ju inte vara några problem. Alltid lär man sig något nytt! 😀

• Gilla 1
  • 0
Postat
On 2024-12-01 at 16:35 sa JakobP:

Ja nu slog jag till på datorn och rode Nt1 gen 5 micken igår🤩 Kollar massa youtube om hur Logic funkar på Mac men känner mig rätt lost ändå på måånga aspekter. Tänker prova att börja med att koppla rätt in i datorn och använda irig 2hd för gitarr. Väntar med att införskaffa midikeyboard ett tag och ser hur allt utvecklar sig😬 Väldigt pepp men känns lite oprövat territorium också… 

• Gilla 1
  • 0
Postat
On 2024-12-01 at 14:17 sa Analogfreak:

Ställer du in en hel kartong med chokladkakor i boden kanske hon inte har några invändningar.  smileys-coffee.gif.2b1b595400639adbda7148c2593ac384.gif

Måste bara gömma whisky flaskan först😅

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.