Jump to content
Annons
  • 0

Där kraschade ipaden.. satsa på laptop?

Fråga

Postat

Skaffade Logic pro till ipaden och efter måånga timmars pillande och youtube-tittande, mixande och testande, fattar jag verkligen skillnaden mellan detta och GarageBand. Synd bara att ipaden gav upp ikväll och kommer ej att återuppstå.. Står i valet och kvalet mellan att skaffa en ny iPad med minst m3 chip för ca 10000-15000 alternativt köra på en macbook. Är väldigt oinsatt i dessa och har just börjat kolla runt lite. Någon som kan föreslå ett prisvärt alternativ, som klarar logic och massa pluggar, utan att börja buffra eller säga ifrån. 
Hittade en Macbook air med m3 chip och 16GB RAM för ett bra pris. Om man skaffar externt minne för projekt och pluggar, funkar det?

IMG_3106.jpeg

Recommended Posts

• 0
Postat (redigerat)

Hur mobil behöver du vara? Du får nog en m4 mac mini basmodell för samma pris + enkel skärm/tangentbord/mus och lite pengar över. 

edit: prestandamässigt är de två alternativen likvärdiga ska tilläggas. Dvs lite bättre än min intel-iMac från 2019 som jag betalade det fyrdubbla för, men som klarar det mesta man kastar på den.

Redigerat av Fidden
  • Tack! 1
Annons
  • 0
Postat
53 minuter sedan sa Fidden:

Hur mobil behöver du vara? Du får nog en m4 mac mini basmodell för samma pris + enkel skärm/tangentbord/mus och lite pengar över. 

edit: prestandamässigt är de två alternativen likvärdiga ska tilläggas. Dvs lite bättre än min intel-iMac från 2019 som jag betalade det fyrdubbla för, men som klarar det mesta man kastar på den.

Jag behöver tyvärr vara mobil. Tar med den på jobbet och mixar på raster, sitter i soffan och mixar, så det är det jag verkligen gillar med ipaden. Men bra tips annars.

• 0
Postat

Då känns airen som ett bra alternativ, även om du får sikta in dig på att komplettera med nån form av hub/dock för att kunna koppla in allt. Men om din ipad hade usb-c kanske du har den biten avklarad redan 🙂

Gissningsvis kommer M4 till air ganska snart, men jag tror inte det kommer göra någon skillnad när det gäller basmodellen. Kör bara kör säger jag.

• Tack! 1
  • 0
Postat
5 timmar sedan sa Fidden:

Då känns airen som ett bra alternativ, även om du får sikta in dig på att komplettera med nån form av hub/dock för att kunna koppla in allt. Men om din ipad hade usb-c kanske du har den biten avklarad redan 🙂

Gissningsvis kommer M4 till air ganska snart, men jag tror inte det kommer göra någon skillnad när det gäller basmodellen. Kör bara kör säger jag.

Tack Fidden! Räcker det med 256 Gb SSD tror vi? Inte sugen på massa strul men inte heller på att betala massa mer heller?😬😊

• 0
Postat

Ja och nej. Det räcker om man har en extern disk som man lägger projektfilerna på. Kör själv på det sättet, men har en något större intern disk. Har dock inte kommit upp i 256 gb än på den. 

Om datorn även ska användas till annat än musik blir det kanske svårare.

• Tack! 1
  • 0
Postat
1 timme sedan sa Henric Svensson:

Glöm inte kolla på begagnade Mac, tror det heter refurbed…och ös på med internminne, kan aldrig bli för mycket! (Tror jag har 128Gb i min Mac Studio)

Blir lite nyfiken, kan du kika hur mycket ram du använder i ditt största projekt?

• Tack! 1
  • 0
Postat (redigerat)

Är på bortrest och har för en gångs skull inte med mig ipaden eftersom jag inte vågar röra den för tillfället. Filerna brukar konstigt nog ligga på 200-300 MB men oftast hoppa upp till ca 1,2 Gb i storlek helt plötsligt. Kan undersöka RAM på söndag.

Är inne på den Macbook jag skickade specs på ovan. Kostar 13300kr nu. Tänker att jag ska testa en rode nt1 och koppla rätt in till en början och funkar det inte får jag ta det då. Köpa extern hårddisk till. Köra med min irig hd2 för elgitarr. Det enda som bekymrar mig är storleken på skärmen som eventuellt är i minsta laget? 

Gällande storlek på mina projekt brukar jag nästan alltid fylla de 32 spåren som varit tillgängliga i GarageBand och använder några pluggar såsom Tonebridge och Crystalline reverbplugg från babyaudio. Men kommer säkerligen använda fler pluggar eftersom men kan nu börja lägga på busar, får bara se till att lära mig först😅 Förstått det som att man kan lägga pluggarna på den externa disken också. Såg att 15 tums varianten låg 3000kr upp. Lite väl dyrt kanske. Kommer nog tyvärr sakna touchen faktiskt..  lite trevligt att kunna ta på musiken😊

Redigerat av Richie76
  • 0
Postat

En full installation av Logic tar 80-90 GB I anspråk, så om du köper en 256GB Mac är du mer eller mindre tvingad att använda en extern lagring från dag ett. Om du inte ser det som ett hinder så kör bara, personligen skulle jag titta på minst 512, dock. Köpte min MacBook Air M1 16/512 begagnad för 10.000, bästa datorn jag ägt 🙂 

• Tack! 1
  • 0
Postat (redigerat)
16 timmar sedan sa Richie76:

Förstått det som att man kan lägga pluggarna på den externa disken också. 

Berätta gärna sen hur du lyckades få operativsystemet att läsa in pluggarna från den externa disken vid systemstart trots att de inte installerats på systemdisken.

Jag gjorde för många år sen försök med Windows 7 att ändra registernycklar för att läsa in VST- pluggar från andra diskar men det slutade med systemcrash. Jag har dock ingen erfarenhet av hur det fungerar på Mac därav min nyfikenhet.

Redigerat av Analogfreak
  • Tack! 1
  • 0
Postat (redigerat)
57 minuter sedan sa Analogfreak:

Jag gjorde för många år sen försök med Windows 7 att ändra registernycklar för att läsa in VST- pluggar från andra diskar men det slutade med systemcrash. Jag har dock ingen erfarenhet av hur det fungerar på Mac därav min nyfikenhet

Pluggarna i en Mac ligger på systemhårddisken och kallas "Components" - ligger i Library/Audio/Plugin-mappen. Samples och olika Settings, Templates, Instrument exs-filer, samt plug-in settings kan man lägga på en extern hårddisk, precis som jag gjort i mitt Logic här. Det tar upp ca: 80 GB i hårddiskutrymme, som JakobP nämnde tidigare.

Skärmavbild 2024-11-30 kl. 16.38.38.png

Och här ligger själva pluggarna på system-hd.Skarmavbild2024-11-30kl_16_41_01.png.f4501ae994b4e41579e7c9159dbcc453.png

Man kan gå in där (i plug-in-mappen) och markera pluggar som man inte vill ha kvar, typ gamla demosar, och slänga i papperskorgen utan att få problem och ingen avinstallation behövs (för det mesta, finns undantag). Det är en av skillnaderna mellan Mac och PC. 

Redigerat av Peter Roos
Tillägg
  • Tack! 2
  • 0
Postat
3 timmar sedan sa JakobP:

En full installation av Logic tar 80-90 GB I anspråk, så om du köper en 256GB Mac är du mer eller mindre tvingad att använda en extern lagring från dag ett. Om du inte ser det som ett hinder så kör bara, personligen skulle jag titta på minst 512, dock. Köpte min MacBook Air M1 16/512 begagnad för 10.000, bästa datorn jag ägt 🙂 

Bra invändning, kollar på detta med mer lagring.

• 0
Postat
1 timme sedan sa Analogfreak:

Berätta gärna sen hur du lyckades få operativsystemet att läsa in pluggarna från den externa disken vid systemstart trots att de inte installerats på systemdisken.

Jag gjorde för många år sen försök med Windows 7 att ändra registernycklar för att läsa in VST- pluggar från andra diskar men det slutade med systemcrash. Jag har dock ingen erfarenhet av hur det fungerar på Mac därav min nyfikenhet.

Vill som sagt undvika strul, om möjligt, så överväger att köra på 512.

• 0
Postat
37 minuter sedan sa Peter Roos:

Pluggarna i en Mac ligger på systemhårddisken och kallas "Components" - ligger i Library/Audio/Plugin-mappen. Samples och olika Settings, Templates, Instrument exs-filer, samt plug-in settings kan man lägga på en extern hårddisk, precis som jag gjort i mitt Logic här. Det tar upp ca: 80 GB i hårddiskutrymme, som JakobP nämnde tidigare.

Skärmavbild 2024-11-30 kl. 16.38.38.png

Och här ligger själva pluggarna på system-hd.Skarmavbild2024-11-30kl_16_41_01.png.f4501ae994b4e41579e7c9159dbcc453.png

Man kan gå in där (i plug-in-mappen) och markera pluggar som man inte vill ha kvar, typ gamla demosar, och slänga i papperskorgen utan att få problem och ingen avinstallation behövs (för det mesta, finns undantag). Det är en av skillnaderna mellan Mac och PC. 

Tack för redogörelsen Peter! Om jag kör på 512 så slipper jag extern hårddisk under lång tid tänker jag, vad tror du om det? Skiljer 2500kr i pris, minus extern hårddisk. Kanske värt det ändå?

• 0
Postat
41 minuter sedan sa Peter Roos:

Det verkar som att det fungerar precis som på PC där pluggarnas systemfiler måste installeras på systemdisken medan samplingsbibliotek kan läggas på andra fysiska enheter. 😀

• Gilla 1
  • 0
Postat

Jag anser att systemdisken bör vara på minst 1 TB eftersom programmen och pluggarna kräver så pass mycket utrymme i dag. Jag har inte heller riktigt förstått mig på hysterin av dessa laptops för mediaproduktion då dessa är påtagligt begränsade både vad gäller anslutningar och prestanda i förhållande till priset. Det kanske är nåt slags flockbeteende jag inte förstått mig på.

• 0
Postat

På grund av några incidenter där viktiga plugins slutat stödjas (jag tittar på dig, XLN audio) använder jag nästan bara logics inbyggda pluggar numera. Antar det är därför jag aldrig märkt av några problem med lagringsutrymmet.

• 0
Postat (redigerat)
1 timme sedan sa Richie76:

Tack för redogörelsen Peter! Om jag kör på 512 så slipper jag extern hårddisk under lång tid tänker jag, vad tror du om det? Skiljer 2500kr i pris, minus extern hårddisk. Kanske värt det ändå?

Tack, glad att kunna hjälpa till!

Du klarar dig på 512 gig såvida du inte ska installera en massa spel och annat. Dessutom behöver man inte ladda ner hela Logic-biblioteket på 80 gig.

Du kan välja vilka loopar och ljud du vill ha, när du installerar det, vilket minskar storleken på biblioteket.

Man sparar ju en hel del deg också, skiljer ju mycket mellan 512 och 1 TB - Apple vet att ta betalt, jag vet som låångvarig Mac-användare:-D

Men man slipper ju PC-problem, var länge sedan jag hade en Pentium-dator, blähhh aldrig mer!

Redigerat av Peter Roos
  • 0
Postat
37 minuter sedan sa Peter Roos:

Men man slipper ju PC-problem, var länge sedan jag hade en Pentium-dator, blähhh aldrig mer!

Men jag känner mig ganska övertygad om att om du köper en ny PC i dag så sitter det förmodligen inte en Pentium-processor i den. Men man kan aldrig varit riktigt säker. 😀

• Gilla 1
  • Haha 1
  • 0
Postat (redigerat)

Att använda Apples produkter känns lite som att ingå i en sekt (använder iPhone), men det är bara min personliga åsikt. 😶

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat (redigerat)
2 timmar sedan sa Analogfreak:

Man ska nog vara intresserad av datorer överlag om man köra PC för mediaproduktion eftersom det kräver lite mer än att bara trycka på en knapp.

Datorer är ju tänkta som ett arbetsredskap, och jag tycker inte man ska behöva vara dataingenjör/tekniker för att få dem rulla smidigt, som ju fallet var med (de äldre) PC-datorer jag haft. Kanske är det bättre idag.

På de två PC:s jag haft genom åren, har jag sammanlagt haft mer strul än de mer än 6-7 Macar jag ägt, vilket också kanske säger något om "sekten" Apple-användare.

Redigerat av Peter Roos
  • 0
Postat

Jag kommer förbjuda spel och onödiga appar på datorn, så det borde klara sig. 1 Tb kostar 4000 mer och det blir för dyrt. Körde PC när det begav sig för 20 år sedan och har faktiskt aldrig ägt en mac. Hade en kompis som hade en och jag vet att man skulle trycka på kringlan hela tiden😅

• 0
Postat
5 timmar sedan sa Analogfreak:

Jag anser att systemdisken bör vara på minst 1 TB eftersom programmen och pluggarna kräver så pass mycket utrymme i dag. Jag har inte heller riktigt förstått mig på hysterin av dessa laptops för mediaproduktion då dessa är påtagligt begränsade både vad gäller anslutningar och prestanda i förhållande till priset. Det kanske är nåt slags flockbeteende jag inte förstått mig på.

Jag hör vad du säger angående minnet men har tyvärr verkligen inte råd med 4000 extra för 500Gb. Flockbeteendet kring laptops vet jag ingenting om men för egen del har jag tidigare suttit och mixat i ett litet kyffe med stationär PC. När jag nu, 20 år senare återupptog musiken, märkte jag hur otroligt skönt det var att kunna sitta varsomhelst och mixa, vilket är det jag gör 95% av tiden. Jag har inga studiomonitorer och ingen given plats. Sedan har jag en liten bod på baksidan där jag lägger sång och där vill jag inte behöva sitta varje gång jag får en idé eller vill mixa. Så i mitt fall behöver jag verkligen vara portabel, även om jag inte får lika mycket för pengarna.

• 0
Postat (redigerat)
10 timmar sedan sa Analogfreak:

Jag har inte heller riktigt förstått mig på hysterin av dessa laptops för mediaproduktion då dessa är påtagligt begränsade både vad gäller anslutningar och prestanda i förhållande till priset.

Har haft samma inställning själv, och kör min main rig på en äldre iMac27 som har kraft nog för mina behov. Dock, i ett av benchmark testen som cirkulerar klämde jag ur runt 40 tracks på imacen, min lilla M1 Air bränner av 85 tracks... Apples nya processorer är rätt otroliga, just sayin'...

Redigerat av JakobP
  • 0
Postat (redigerat)
6 timmar sedan sa Richie76:

Sedan har jag en liten bod på baksidan där jag lägger sång och där vill jag inte behöva sitta varje gång jag får en idé eller vill mixa. Så i mitt fall behöver jag verkligen vara portabel, även om jag inte får lika mycket för pengarna.

Går det inte att lösa så att din fru flyttar in i boden så du kan ha studion i vardagsrummet? IMG_1450.gif.353d944d2ef9a3fdb087529f3d0d5310.gif

Redigerat av Analogfreak
  • Haha 1
  • 0
Postat
1 timme sedan sa JakobP:

Har haft samma inställning själv, och kör min main rig på en äldre iMac27 som har kraft nog för mina behov. Dock, i ett av benchmark testen som cirkulerar klämde jag ur runt 40 tracks på imacen, min lilla M1 Air bränner av 85 tracks... Apples nya processorer är rätt otroliga, just sayin'...

Processorernas prestanda tvivlar jag inte på. En stationär dator kan ha flera hårddiskar, interna ljudkort och grafikkort med stöd för flera skärmar och är enligt min mening mer ändamålsenlig.

• Tack! 1
  • 0
Postat

Håller med dej, men nuförtiden finns ju Thunderbolt dockor, så man skulle kunna bygga studion runt en laptop i.o.m. att du får laddning, hårddiskar, extra skärmar o audio- midi- utrustning, allt genom en kabel. Smakar det så kostar det, dock... 😄  

• Tack! 1
  • 0
Postat
6 timmar sedan sa Analogfreak:

Går det inte att lösa så att din fru flyttar in i boden så du kan ha studion i vardagsrummet? IMG_1450.gif.353d944d2ef9a3fdb087529f3d0d5310.gif

Detta står överst på önskelistan men problemet är att hon får ta med sig barnen och hunden också… kan bli trångt på 10 kvm😅

• 0
Postat
17 timmar sedan sa Analogfreak:

Att använda Apples produkter känns lite som att ingå i en sekt (använder iPhone), men det är bara min personliga åsikt. 😶

Jag har haft Mac sen 2014, tio år med Logic på WinXP innan. Har aldrig ägt en iPhone, och blir förmodligen ingen heller... 😄 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.